r320 fejlsøgning, hugger etc.
: 16. sep 2019, 12:19
Min r320 CDi starter fint men den hakker lidt i det om morgenen - symptomerne forsvinder når den er godt driftsvarm.
Bilen : W251, R320 CDI 4-matic (251.022, 251.122) - ca 315.000 km
den ryger ikke, turboen fløjter lidt
Luftfiltre er skiftet (nultillling foretaget), dieselfilter skiftet,
Jeg var lidt nervøs over mulige gearkasse-problemer, men ved manuelt gearvalg, lader det til at fejlen kommer fra motor.
Med en Delphi-tester har jeg fejlsøgt og slettet fejlene.
EGR, som ikke er ret gammel (17.000 km) - men den er afmonteret og tjekket - der var sod - men slet ikke voldsomt. Fejlen er væk nu.
Jeg kunne mistænke turbo eller lmm/luftmassemåler - begge dele er dog ikke billige at teste.
jeg har kørt med de 2 stik pillet af ved lmm - men den hakker stadig ca på samme måde
kan en graf med lmm-værdier sige jer noget ? (hvad skal jeg måle / logge?)
opdatering 1 (16.9) : taget gaspjældet/gaspjældhus af for at tjekke for snavs, renset det - det var snavset men ikke kokset til.
Umiddelbart kører bilen bedre efter denne rens. LMM - pænt snavset; renset med bremserens
opdatering 2 (17.9) : med helt kold motor blev den testet på 4 km - uden at hakke eller køre kænguru-agtigt. Kan det virkelig være den smule snavs ved gasspjældet?
opdatering 3 (18/9) : Fin start udover glødelampe der lyste. 10 km by, 20 km motorvej og 30 km landevej - rimelig pæn opførsel. Generelt en turbo-tøven og det lyder ikke til at luften helt lukkes jævnt ned ved skift i hastighed.
På vej retur kan det et par gange på næsten lige strækninger ses, høres og mærkes at omdrejninger ruller en anelse - også i manuelt valgt gear.
Bilen : W251, R320 CDI 4-matic (251.022, 251.122) - ca 315.000 km
den ryger ikke, turboen fløjter lidt
Luftfiltre er skiftet (nultillling foretaget), dieselfilter skiftet,
Jeg var lidt nervøs over mulige gearkasse-problemer, men ved manuelt gearvalg, lader det til at fejlen kommer fra motor.
Med en Delphi-tester har jeg fejlsøgt og slettet fejlene.
EGR, som ikke er ret gammel (17.000 km) - men den er afmonteret og tjekket - der var sod - men slet ikke voldsomt. Fejlen er væk nu.
Jeg kunne mistænke turbo eller lmm/luftmassemåler - begge dele er dog ikke billige at teste.
jeg har kørt med de 2 stik pillet af ved lmm - men den hakker stadig ca på samme måde
kan en graf med lmm-værdier sige jer noget ? (hvad skal jeg måle / logge?)
opdatering 1 (16.9) : taget gaspjældet/gaspjældhus af for at tjekke for snavs, renset det - det var snavset men ikke kokset til.
Umiddelbart kører bilen bedre efter denne rens. LMM - pænt snavset; renset med bremserens
opdatering 2 (17.9) : med helt kold motor blev den testet på 4 km - uden at hakke eller køre kænguru-agtigt. Kan det virkelig være den smule snavs ved gasspjældet?
opdatering 3 (18/9) : Fin start udover glødelampe der lyste. 10 km by, 20 km motorvej og 30 km landevej - rimelig pæn opførsel. Generelt en turbo-tøven og det lyder ikke til at luften helt lukkes jævnt ned ved skift i hastighed.
På vej retur kan det et par gange på næsten lige strækninger ses, høres og mærkes at omdrejninger ruller en anelse - også i manuelt valgt gear.