MB W115 eller hvad for en model ?

Alt vedrørende historie og udvikling af de enkelte Mercedes-Benz modeller
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

MB W115 eller hvad for en model ?

Indlæg af Administrator »

Jeg er lige blevet ejer af en god gammel rusten MB som er indregistreret i DK første gang i 1974.
Det er en 220D. Men når jeg kigger på typepladen som sidder til højre for køleren, når man ser ned i motorrummet forfra, så starter den ikke 115110, men hedder 115710, og jeg har ikke set forkert.

Er det normalt for denne model at hedde dette eller hvad ?

Jeg er jo lidt nysgerrig når jeg nu skal til at finde dele til den på et tidspunkt.

Når jeg kigger rundt på nettet ser jeg ofte nogen som ligner som bliver kaldt /8, er jeg ejer af en sådan for jeg er ved at blive lidt nysgerrig for hvad det er for en.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Re: MB W115 eller hvad for en model ?

Indlæg af Administrator »

En /8 er såvidt jeg ved navngivet for den blev offentliggjort i 1968

Og en W115 er da en pæn bil ;-) Ville gerne selv ha sådan en, men har ingen steder at parkere den indendøre...Faktisk havde jeg engang en fra 1973, en 230/8 - men den var meget rusten og uden plader, så den endte på skrotpladsen - Undskyld...

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W114
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Ja en W115 er en /8......fin gammel bil, jeg har selv kørt meget i sådan nogen for mange år siden ..og din burde ganske rigtigt være en 240 D hvis der står 115117.

Min var en 220D fra 1968, og den hed 115110

Men altså, de gamle /8ere blev der jo rodet rundt med....lagt andre motorer i o.s.v.... nogen kører måske stadig rundt på falske stelnumre, det var den bil der blev fusket allermest med dengang....modellen var rustet væk her i landet meget hurtigere end i andre lande (vores vejsalt), så drog folk til "Das Vaterland" og importerede en ny til små penge, og lidt kreativt arbejde i en vange eller forstykket, alt efter årgangen, og så kørte en meget bedre bil rundt på den gamles stelnummer. :wink:

Der var SÅ mange der blev opdaget i det lille nummer, for synsfolkene gik meget grundigt til værks da det blev kendt, hvor omfattende svindelen egentlig var, men selvfølgelig skal der nok være nogen der slap igennem nåleøjet.
Senest rettet af Administrator 6. jan 2009, 19:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Nu har jeg jo stående bag på at det er en 220D *G* så det MÅ det jo være.
Men det pusler mig jo lidt når jeg så kigger efter reservedele i dag og finder ud af at 240D egentlig skal hedde 115.117.

Tror nok ligesom at jeg bare er totalt nybegynder i MB :(

Men den står i hvert fald med tag over nu, med to nye sideskærme løseligt sat på, eneste som holder dem er motorhjælmen.
De to sidepaneler som skal skiftes ligger i bilen, og stykket under køleren som også skal skiftes ligger ligeledes i bilen.

Motoren som ligger i, en 4 cylindret diesel, skal efter sigende være en ombytningsmotor som har gået 80.000 km.

Tilgengæld er der en masse rust i dørene i føresiden, og lidt i passagersiden.
Der ud over en masse under bilen, men sådan er det....

Det hele en foræring for blot at hente den.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Boxen skrev:Nu har jeg jo stående bag på at det er en 220D *G* så det MÅ det jo være.
Men det pusler mig jo lidt når jeg så kigger efter reservedele i dag og finder ud af at 240D egentlig skal hedde 115.117.

.
der kan jo være sat en anden bagklap på den, og man så ikke har byttet emblemet ud....men hvad står der i papirerne....ikke sikkert det står der, men på nogen af dem stod der om det var en 200, 220 eller 240

Og hvad står der på motoren...en OM 615 er en 220er motor og en OM 616 er en 240
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Jeg har endnu ikke fundet nummeret på motoren, ved heller ikke lige hvor på motoren jeg skal kigge.

Registreringsattesten siger at det er en MB 220, drivmiddel Diesel.
Og stelnummeret passer også på attesten i forhold til hvad der står på typepladen.

I øjeblikket er jeg på skole langt væk fra hjemmet og kan derfor ikke engang kigge efter motornummeret, men eftersom der er ilagt en anden motor kunne man jo også forestille sig at der er lagt en større i, men som sagt ved jeg jo ikke det endnu. Men det ville da heller ikke være helt tosset hvis der lå en lidt større motor i, for den originale OM 615 skal da vidst kun levere 60 hk, og det er da vidst ikke meget til den bette bil :)
Men det var da vidst alligevel den motor som gik længst på en liter brændstof.

Hvor stor mon risikoen for at dem i synshallen vil finde ud af hvis der er fusket med typepladen, når sidste godkendelsesdato var i 1986 og igen afmeldt i 1987. Den er jo nok ikke engang inde i nogen elektroniske systemer endnu, og så er det jo desuden en veteranbil om en små to måneder.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

----- Model code -------------Model designation--------Construction des.-------Production period-----------Engine designaton / code-----
115.110 bzw. 115.710 ------------ 220 D/8 ------------- W 115 D 22 -------------- 08.73 - 12.76 --------------- OM 615 D 22 / 615.912


Googlede lige lidt rundt og fandt dette i et pdf dokument på nettet på adressen :

[url]http://www.oldtimer-doctor.com/galerija/links/Oldtimer prospekte/mercedes bautypen ab 201946.pdf[/url]

Så når alt kommer til alt har jeg alligevel en 220D/8 uden fusk ser det ud til :)

Nu skal den jo så bare snart laves så jeg kan få den på gaden igen om et godt stykke tid.


Tak for hjælpen herinde :)
hwidsted
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. maj 2009, 00:10
Geografisk sted: vendsyssel
Kontakt:

mercedes /8..

Indlæg af hwidsted »

hej.. jeg har en "fin dame" holdende i laden.. har holdt der i mere end 10 år )

en 1974 - 200 benziner..

eeeen ejers damebil fra CH..

har kørt 86.000 km FRA NY ..! ! !

A L T i bilen mærker og kører som en ny bil...

der er tykke lammeskinds betræk på nappa-sæderne..

og der er 2-3 måtter ovenpå de originale.. som self. er fejlfri ! !

så er der nogen der er int i en een'er så er jeg åben for realistiske bud.. hehe


og min far har 2 stående begge 240 diesel fra midt 70'erne.. danske.
og der ligger stadig dele til de gamle fine vogne på hylderne...

mvh Michael.
Livet er for kort til kedelige biler..
115 - 200 1974
124 - 300 te van
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: mercedes /8..

Indlæg af Bri_jac »

Jeg har lidt plade dele til en /8
Kan ikke helt huske havd jeg har, men mener at jeg har forskærme og paneler

Nogen interesseret? så vil jeg tjekke og sende billeder. Delene er i 4180 Sorø
motorhead
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. feb 2012, 04:29

Re: MB W115 eller hvad for en model ?

Indlæg af motorhead »

hej hvis du stadíg har skærme er jeg int.i højre forskærm
mvh jesper
20139035
Besvar