Søger gode råd til køb af brugt CLS350

Alt vedrørende historie og udvikling af de enkelte Mercedes-Benz modeller
paperguf

Søger gode råd til køb af brugt CLS350

Indlæg af paperguf »

Hej folkens.
Jeg påtænker at købe en CLS350 fra 2005-2006 med lidt over 100.000 km på tælleren. Har ikke rigtig kunne finde noget negativt om CLS-modellerne, så jeg vil lige høre, om nogen af jer evt. havde noget at bemærke til modellen. Hvad med rust? Er der bestemte steder, hvor jeg skal kigge godt efter? Hvad med motoren...er der nogen kendte problemer, der går igen på 3.5 liter/272 HK motorerne? Hvad med 7-trins automatgerkassen? Hvis det nu bliver en CLS350, CGI er der så noget godt eller skidt at hente, udover de lidt ekstra heste og et lidt mindre brændstofforbrug.
Håber I kan rådgive mig lidt :)

Mvh Niels
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
SLKkompressor
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Søger gode råd til køb af brugt CLS350

Indlæg af SLKkompressor »

Der kører ikke ret mange CLS350 og derfor kommer der nok ikke mange bemærkninger. Jeg kører E350 fra 2005 altså samme motor 272 og samme gearkasse 722.9.
Bilen har nu kørt 138.000 km. For 2 måneder siden skiftede vi balanceaksel i motoren. Kædehjulet som trækker akslen var totalt slidt ned så det yderste af tænderne brækkede af. Efterfølgende har vi skiftet gearkassen med ombytning fra MB på grund af brændt olie og spåner i bundkaret. Nu kører den fantastisk igen. Det er ikke alle motorer og gearkasser som ter sig sådan og det er stadig den bedste bil jeg har haft og kan anbefales men husk at have penge uvder puden til evt. reparationer.
paperguf

Indlæg af paperguf »

Tak for svaret....
Lyder som en dyr omgang, men glæder mig du stadig er glad for bilen. Efter de nævnte dele er udskiftet, må du forhåbentlig også have mange km tilgode, før der dukker noget nyt op igen. Jeg håber ikke at skulle igennem samme tur, men der er altid lidt på kistebunden til uforudsete udgifter, hvis det skulle komme dertil.
Må man have lov at spørge, hvor meget du måtte bøde for udskiftningerne?

Mvh Niels
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
SLKkompressor

Udskiftning af balanceaksel: Aksel, pakninger og olie 3.000 kr. samt ca. 20 timer eget arbejde. Tilbud hos MB 25.000 + moms. Motor skal ud og ind af bilen. Udskiftning af gearkasse: Ombytningsgearkasse 37.000 kr.+ kodning hos MB i alt 39.000 kr. inkl. moms. Eget arbejde Ca. 10 timer. I baghovedet ligger skuffelse over at delene ikke holder langt flere kilometer. Det overskygges dog af nydelsen ved at køre bilen. Efter 8 år er der ikke antydning af rust i bilen. Der er kun udskiftet sliddele: Forlygter, bremsedele, olie, filtre, dæk og pærer. Der er ikke en skramme eller ridse bortset fra mærker fra lange negle bag håndtagene. Råd: Køb en bil med stofindtræk.
paperguf

Indlæg af paperguf »

Ja det var jo godt nok lidt ef en ekstra udskrivning, men hvis køreglæden stadig overskygger udgifterne, så betyder det jo knap så meget.
Jeg håber som sagt ikke jeg bliver udsat for det samme, men muligheden foreligger naturligvis, og så må jeg betale....
Havde for nogle år siden en 260E (w124). Det var sgu en dejlig bil, og motoren gik som en drøm. Den gik rigtig mange km, og da jeg solgte den, havde den endnu aldrig haft problemer med hverken motor eller gearkasse trods 20 år på bagen. Nu efter nogle år med en ellers glimrende BMW 530i Touring, fik jeg lyst til at komme tilbage til Mercedes, og regner stadig med en positiv oplevelse.

Mvh Niels
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
paperguf

Indlæg af paperguf »

Har ved hjælp af udenlandske hjemmesider fundet ud af, at 5-10% af bilerne med M272 0g M273 motorer op til omkring 2007 har haft problemer med balanceakselen. Det er så en risiko man må tage, hvis man vil have den type motor. I de nyere modeller er der en modificeret balanceaksel, som indtil nu ikke har haft nogen problemer, så vidt jeg ved.
Hvis man nu er uheldig, og skal have udskiftet balanceakselen i en af de ældre modeller, bliver det så en modificeret aksel man får, eller er det mon bare den gamle type aksel, således man heller ikke kan vide sig sikker efter udskiftningen?

Mvh Niels
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
SLKkompressor

Et godt spørgsmål som jeg ikke lige kan besvare men dele fra den gamle måtte ikke genbruges. Der kommer en advarsen i form af gul motorlampe og en fejl som fortæller at indsugningsknasten ikke kan forstille tilstrækkeligt. Hvis den kommer flere gange kan man få vished for fejlen ved at tømme motorolien af og føre en tynd bevægelig magnet ind i bundkaret og fiske tandstumper ud. Man kan også se stumperne med et skop.
paperguf

Indlæg af paperguf »

Øv, det lyder som en rigtig dummer dag....
Jeg tager sgu chancen. Er jeg uheldig og får en af de berørte modeller, så må jeg betale ved kasse et, og nyde bilen bagefter.
Egentlig hører man jo stort set kun om de biler, der har eller har haft problemerne. Der må jo være en masse, som også bare køre upåklageligt, hvis man skal tro på det kun er 5-10% af alle M272 motorerne, der har haft problemer, men MB holder jo nok tallene tæt ind til kroppen, kunne jeg forestille mig.
Jeg læste et sted, at man kunne inspicere motoren uden at tage den ud, og så få en idé om man havde en af de dårlige. Ved ikke om det er rigtigt, men det vil jeg da få gjort i en fart, således man stadig kan nå at levere bilen tilbage. Det betyder selvfølgelig, at akselen allerede skal være godt slidt, men at den endnu ikke giver anledning til motoralarm, fejlmeddelelse eller mislyde.

Mvh Niels
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
paperguf

Indlæg af paperguf »

Har snakket med en mekaniker, som har arbejdet ved Mercedes, og han fortalte at officielt er det kun 10% af M272 motorerne, der har problemet, men at det uofficielle tal nok nærmere er 50%. De biler der endnu ikke har haft problemerne, mangler bare at køre nogle flere km, så det sker før eller siden.
Når balanceakselen udskiftes, bliver det med den nye og stærkere type, men man skulle nok "kun" regne med at der var 200.000 km i den nye aksel, da der er lidt forskel, når nyt og gammelt sættes sammen.
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
SLKkompressor

Hvis jeg skulle skifte akslen i dag havde jeg skiftet forkæden også for på det punkt at undgå at blande nyt og gammelt. Held og lykke med dit valg af bil.
paperguf

Indlæg af paperguf »

Tak skal du have. Jeg vil også skifte forkæden, når/hvis problemet opstår.
Hilsen Niels
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
paperguf

Indlæg af paperguf »

Har modtaget følgende tilbud fra et BOSCH værksted, når eller hvis balanceakslen skal udskiftes. 14.064,99 kr inkl. moms
Ved ikke om de har lavet lignede reparation før, men prisen er da ok.
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
paperguf

Indlæg af paperguf »

Har også modtaget følgende tilbud fra Sand Jensen i Flensborg, som har foretaget skift af balanceaksel før. De er i øvrigt online med Mercedes i Stuttgart.
------------
Mange tak for din henvendelse.

Vi kan tilbyde dig følgende:

- Udskiftning af styrkæder

- Udskiftning af balanceaksel

- Udskiftning af kølervæske thermostat

- Udskiftning af bundkar

- Udskifting af motorolie og filter

- Liqui Moli Motorrens
Sand Jensen pris: 3.495,27 € / 26.074,71 Kr. Inkl. 19% Moms og montering.

Vi skal bruge bilen i 4 dag
------------
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
SLKkompressor

Prisen fra Sand Jensen ser da rigtig ud. Jeg havde et mundligt overslag på 25.000+ moms her i DK. Jeg kan godt tvivle på at Bosch værkstedet har prøvet det før.
paperguf

Indlæg af paperguf »

Ja jeg tror også Sand Jensen har mere styr på den reparation en BOSCH, når man ser på hvad de skal bruge af dele og tid.
Jeg har i øvrigt købt en CLS'er fra 2005 i starten af juni. Den har nu gået 116.000 km, så jeg kan jo næsten forvente en ekstraudgift i fremtiden, men det er jeg nu ligeglad med. Den kører fantastisk, så den er jeg rigtig glad for.
CLS350, 2005
ML320 CDI 4Matic, 2009
Besvar