Valg af C klasse W204

Alt vedrørende historie og udvikling af de enkelte Mercedes-Benz modeller
Besvar
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Valg af C klasse W204

Indlæg af Kuha »

Jeg står for at skifte min B180CDI ud med en C klasse benzin,
Grundet at jeg er blevet anbefalet en benzin i stedet for diesel, da jeg køre mange små ture.
Er der et klogt hoved der kan oplyse om min B klasse eller for den sag skyl C klasser i diesel kke tåler korte turen.
Min B 180 har kørt 80.000 km. Uden problemer.
Mvh
K.H
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af JTC »

Partikelfilteret har lidt kortere interval mellem rens, da den ikke når at regenerere med de korte køreture.
Ellers burde der ikke være nogle problemer i det.

Ulemper ved diesel er udgifterne (ejerafgift), repperations udgifterne på motoren (er altis højere end på benzin), den støjer mere, den sviner og lugter mere, fedtede fingre ved tankning.

Ja, jeg ville til enhver tid fortrække en benziner.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af Kuha »

JTC skrev:Partikelfilteret har lidt kortere interval mellem rens, da den ikke når at regenerere med de korte køreture.
Ellers burde der ikke være nogle problemer i det.

Ulemper ved diesel er udgifterne (ejerafgift), repperations udgifterne på motoren (er altis højere end på benzin), den støjer mere, den sviner og lugter mere, fedtede fingre ved tankning.

Ja, jeg ville til enhver tid fortrække en benziner.
Hvad skal der til for filteret bliver renset under kørslen, og hvornår ved man så man kan tage sine forholdtsregler med en længere tur.
Mvh
Kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af tømreren »

Indledningsvis skal jeg bemærke, jeg kun kan støtte op om 'JTC's kommentar. Dieselmotorer hører til i lastbiler og kampvogne!

Hvad angår dine spørgsmål;

Du skal køre omtrent en halv time i højeste gear ved en hastighed på omtrent 110 km/t.

Og du kan glemme at forsøge at planlægge det. Sensorer melder tilbage til computeren omkring mængden af partikler i filteret og iværksætter regenerering når den maksimale mængde er nået. Du får ingen advarsler!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af Kuha »

tømreren skrev:Indledningsvis skal jeg bemærke, jeg kun kan støtte op om 'JTC's kommentar. Dieselmotorer hører til i lastbiler og kampvogne!

Hvad angår dine spørgsmål;

Du skal køre omtrent en halv time i højeste gear ved en hastighed på omtrent 110 km/t.

Og du kan glemme at forsøge at planlægge det. Sensorer melder tilbage til computeren omkring mængden af partikler i filteret og iværksætter regenerering når den maksimale mængde er nået. Du får ingen advarsler!
Hej igen.
Det er da mærkeligt at en så vigtig ting som afbrænding af filteret ikke bliver oplyst ved evt. En lampe.
Så kunne man jo planlægge en langtur og rense systemet igennem.
Mvh
Kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af Bri_jac »

JA det er så vigtigt at systemet selv varetager denne opgave :-) lad være at bryde dig om det, kør i bilen med glæde...

Sjovt for jeg ville nemlig selv hvis jeg kunne vælge en dieselbil fremfor benzin, kan godt lide princippet...
Jeg er enig med de fleste, små korte ture = Benzin, længere ture=diesel
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af Kuha »

Kuha skrev:
JTC skrev:Partikelfilteret har lidt kortere interval mellem rens, da den ikke når at regenerere med de korte køreture.
Ellers burde der ikke være nogle problemer i det.

Ulemper ved diesel er udgifterne (ejerafgift), repperations udgifterne på motoren (er altis højere end på benzin), den støjer mere, den sviner og lugter mere, fedtede fingre ved tankning.

Ja, jeg ville til enhver tid fortrække en benziner.
Hvad skal der til for filteret bliver renset under kørslen, og hvornår ved man så man kan tage sine forholdtsregler med en længere tur.
Mvh
Kuha
Når du skriver at partikelfilteret har kortere intervalg imellem rens, mener du så at filteret skal demonteres og renses eller fornyes??
Mvh
Kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af tømreren »

Filteret stopper til hvis ikke den når at regenerere til ende.

Dette medfører oftere demontering og rens af filter eller udskiftning til nyt/andet filter.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af Kuha »

tømreren skrev:Filteret stopper til hvis ikke den når at regenerere til ende.

Dette medfører oftere demontering og rens af filter eller udskiftning til nyt/andet filter.
Takker for info
Mvh
Kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af Kuha »

Kuha skrev:
tømreren skrev:Filteret stopper til hvis ikke den når at regenerere til ende.

Dette medfører oftere demontering og rens af filter eller udskiftning til nyt/andet filter.
Takker for info
Mvh
Kuha
Jeg kan stadig ikke forstå at man ikke får en besked på at filteret er klar til en rensning når det faktisk ødelægger filteret at det ikke bliver renset ordentligt igennem.Det er jo her problemet er for de diesel køre der køre for mange korte ture.
Har snakket med Mercedes som siger ar man skal køre en lang tur, med høje omdrejninger i 20 min.

Mvh
Kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Valg af C klasse W204

Indlæg af tømreren »

Kuha skrev:
Kuha skrev:
tømreren skrev:Filteret stopper til hvis ikke den når at regenerere til ende.

Dette medfører oftere demontering og rens af filter eller udskiftning til nyt/andet filter.
Takker for info
Mvh
Kuha
Jeg kan stadig ikke forstå at man ikke får en besked på at filteret er klar til en rensning når det faktisk ødelægger filteret at det ikke bliver renset ordentligt igennem.Det er jo her problemet er for de diesel køre der køre for mange korte ture.
Har snakket med Mercedes som siger ar man skal køre en lang tur, med høje omdrejninger i 20 min.

Mvh
Kuha
Jeg forstår fuldt ud din undren. Og mange andre har formentlig gjort sig samme tanker. Men så vidt JEG ved, har ingen af bilproducenterne endnu fundet en løsning hvor man bliver 'advaret'.

Hvad angår den 20 minutters lange køretur med høje omdrejninger, som du er blevet anbefalet af Mercedes Benz for at filteret kan nå at regenerere, vil jeg bemærke at min erfaring er, at man skal køre til regenereringen er afsluttet. Det bestemmer hverken du eller jeg. Der sidder trykfølere der måler tryk før og efter filteret. Og først når forskellen på trykket er indenfor det, af producenten, acceptable, stopper aktionen. Det vigtigste er blot, du kører uafbrudt uden stop. Om det så er landevejskørsel med 80 km/t ved 2.000 omd./m, eller det er motorvejskørsel med 130 km/t ved 3.000 omd./m, gør ikke den store forskel.

Du skal bare køre! Det er fantastisk at køre dieselbil med partikelfilter.....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar