Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Alt vedrørende historie og udvikling af de enkelte Mercedes-Benz modeller
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

Hey alle sammen.

Nu skal der ikke grines, men here goes. :)

Min kone og jeg har d.d. en Kia Ceed SW GT-Line med Diesel som er ca. 3 år gammel. Vi har begge luftet ideen om at skulle have noget mere luksus, og vi er begge blevet enige om at det skal være Mercedes C klasse Stationcar .

Vi købte bilen da jeg arbejdede i Birkerød og vi bor på Vestegnen, og jeg havde på det tidspunkt ca. 70km kørsel sammenlagt til og fra arbejde . Derfor købte vi Kia´en med diesel.

Så fik jeg et nyt arbejde, og arbejder nu i Tåstrup, så jeg har ca. 10km til arbejde, og det bliver en diesel hakker jo ikke varm af. Folk fortalte mig at det kunne man afhjælpe ved at købe et fyr til bilen, så det gjorde vi. Bilen er forvarmet og spinner som en mis når man starter og kører derud af. Til det blev vi også anbefalet diesel additiv , Belair City mener jeg den hedder da den er beregnet til korte ture.

Kørselsmønster d.d. er primært (desværre) korte ture, men vognen kommer da ud på weekend ture, og vi kommer da også en tur til Falster i ny og næ hvor min far bor. Altså måske én gang på en måned får den en en lang køretur på totalt 220km. Kia har fortalt at bilen mindst skal ud og køre et par lange ture et par gange om måneden, også er det super fint og det tager vognen ikke skade af.

Vi har prøvekørt en C200 stationcar i diesel med samme HK som Kiaén , og hold da ferie der er fandme guf i den Mercer :) .

Vi forklarede forhandleren ovenstående , og han forklarede at det var intet problem med en Mercer med diesel motor. Den har også en diesel additiv i en beholder og dosere selv o.s.v ( skide smart :) ). Meeeeeeen efter at have googlet, læst på FDM og diverse fora, så er der mange delte meninger med diesel motorer.

Så hvad vil I anbefale. Har egenligt ikke behov for anhængertræk .. ingen campingvogn o.s.v . ( Vi har overvejet at prøve bilferie hvis vi køber en Mercer :) )

Skal man vælge en benzin eller skal vi fortsætte med diesel? Vi har prøvet en 2015 model 1.6D 136HK der har gået.. 62.000 mener jeg.

Er det dyrt at få en Mercer til service hos autoriseret værksted ? Reservedele er de dyre ?

Mange lige hilsner

Thomas
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af BWJ »

Morphy skrev: 14. jan 2019, 15:54 Hey alle sammen.

Nu skal der ikke grines, men here goes. :)

Min kone og jeg har d.d. en Kia Ceed SW GT-Line med Diesel som er ca. 3 år gammel. Vi har begge luftet ideen om at skulle have noget mere luksus, og vi er begge blevet enige om at det skal være Mercedes C klasse Stationcar .

Vi købte bilen da jeg arbejdede i Birkerød og vi bor på Vestegnen, og jeg havde på det tidspunkt ca. 70km kørsel sammenlagt til og fra arbejde . Derfor købte vi Kia´en med diesel.

Så fik jeg et nyt arbejde, og arbejder nu i Tåstrup, så jeg har ca. 10km til arbejde, og det bliver en diesel hakker jo ikke varm af. Folk fortalte mig at det kunne man afhjælpe ved at købe et fyr til bilen, så det gjorde vi. Bilen er forvarmet og spinner som en mis når man starter og kører derud af. Til det blev vi også anbefalet diesel additiv , Belair City mener jeg den hedder da den er beregnet til korte ture.

Kørselsmønster d.d. er primært (desværre) korte ture, men vognen kommer da ud på weekend ture, og vi kommer da også en tur til Falster i ny og næ hvor min far bor. Altså måske én gang på en måned får den en en lang køretur på totalt 220km. Kia har fortalt at bilen mindst skal ud og køre et par lange ture et par gange om måneden, også er det super fint og det tager vognen ikke skade af.

Vi har prøvekørt en C200 stationcar i diesel med samme HK som Kiaén , og hold da ferie der er fandme guf i den Mercer :) .

Vi forklarede forhandleren ovenstående , og han forklarede at det var intet problem med en Mercer med diesel motor. Den har også en diesel additiv i en beholder og dosere selv o.s.v ( skide smart :) ). Meeeeeeen efter at have googlet, læst på FDM og diverse fora, så er der mange delte meninger med diesel motorer. Det den selv doserer er add-blue, en vædske som neutraliser nogen af udstødningsgasserne, og ikke noget der forbygger koks på korte ture.

Så hvad vil I anbefale. Har egenligt ikke behov for anhængertræk .. ingen campingvogn o.s.v . ( Vi har overvejet at prøve bilferie hvis vi køber en Mercer :) )

Skal man vælge en benzin eller skal vi fortsætte med diesel? Vi har prøvet en 2015 model 1.6D 136HK der har gået.. 62.000 mener jeg. med jeres kørselsmønster - aldrig en diesel - den vil kokse til uanset mirakel vædsker.

Er det dyrt at få en Mercer til service hos autoriseret værksted ? Reservedele er de dyre ? Service er i den billige ende, ligesom reservedele - dog koster dyser, converter, servopumpe, gearkasse defekter kassen.

Og dieselbiler lavere end Euro 6 norm er snart no-go i store dele af Tyskland, og flere lande vil nok snart følge efter :?

Vælg en benziner hvis det er muligt, vil være mit råd -- hilsen en tidl. Mercedes ejer. :D
ZOOM ZOOM.
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

Tusind tak for svar :)

Vi kigger videre på en benziner .
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af tømreren »

Køb for guds skyld en benzin version!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

Hvis man nu kører lange weekend ture, vil det så være ok?
Altså hverdage korte tur, weekender lange. Vil diesel så være ok eller spild af penge ?

Hvis vi køber en Mercer , så vil vi helt sikkert begynde på noget bilferie .
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af BWJ »

Morphy skrev: 15. jan 2019, 08:44 Hvis man nu kører lange weekend ture, vil det så være ok?
Altså hverdage korte tur, weekender lange. Vil diesel så være ok eller spild af penge ?

Hvis vi køber en Mercer , så vil vi helt sikkert begynde på noget bilferie .
Hvis ikke den bliver gennemvarm mindst hver anden gang, får du problemer, ikke her og nu men på sigt.
Jeg kan love dig at du vil være EGR ventil, manifol, og partikelfilter udskiftninger foruden - det er DYRE sager.
Hvis du alligevel køber diesel, så skriv denne tråd ud og sæt den op på køleskabet, så du husker den løbende opsparing :lol: :shock:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af tømreren »

Morphy skrev: 15. jan 2019, 08:44 Hvis man nu kører lange weekend ture, vil det så være ok?
Nej!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

Tusind tak for god input :)

Jeg kigger på benziner .

Har I nogle gode råd hvis jeg kigger på brugte mercer - noget man skal være OBS på?

Har jo kun hørt godt om den, meeeen der er vel altid et eller andet man skal holde øje med?

Pft :)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af BWJ »

Morphy skrev: 17. jan 2019, 09:35 Tusind tak for god input :)

Jeg kigger på benziner .

Har I nogle gode råd hvis jeg kigger på brugte mercer - noget man skal være OBS på?

Har jo kun hørt godt om den, meeeen der er vel altid et eller andet man skal holde øje med?

Pft :)
Om gearkasse er serviceret (dokumenteret) Elekronisk servicebog hos Mercedes, Converter, gearkasse og motorophæng, savl fra motor, bagtøj, og gearkasse.
Et godt råd er brugtbilstest hos FDM.
Hvis du køber hos Gørløse Autoimport har du 1 års 100% garanti på HELE bilen ----(NB. har ingen aktier i butikken, kun gode erfaringer)
ZOOM ZOOM.
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

Tak :)
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Bri_jac »

Ja enig med BWJ, der skal være service bog udfyldt, elektronisk
Måske kan et aut MB værksted gå den igennem for et par tusinde - det er vel gode penge givet ud for at sikre der ikke er underlige skjulte fejl, så kan de nemlig samtidig tjekke for fejlkoder
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

Har været ude og prøvekøre en 2018 model i dag . Hold kæft jeg er solgt :) , skal sku have solgt den gamle i en fart . Nogle der mangler en Kia :P ?

Tak for de fantastiske feedbacks jeg har fået.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af BWJ »

Morphy skrev: 19. jan 2019, 18:07 Har været ude og prøvekøre en 2018 model i dag . Hold kæft jeg er solgt :) , skal sku have solgt den gamle i en fart . Nogle der mangler en Kia :P ?

Tak for de fantastiske feedbacks jeg har fået.
Hvilken model, og hvor :?:
ZOOM ZOOM.
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af Morphy »

1.6 CRDI CEED SW GT LINE. Gået 57.000 med 18” Oxygen fælge. Special lak ( perlemors hvid ) Ingen skader , ridser . Alle service overholdt. ( service aftale ) . Webasto fyr monteret . Super dejlig bil . :)

Næsten 3 år gammel, købt som demo kørt 143km

Vallensbæk strand
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Diesel eller Benz? C200 Stationcar.

Indlæg af BWJ »

Morphy skrev: 20. jan 2019, 09:24 1.6 CRDI CEED SW GT LINE. Gået 57.000 med 18” Oxygen fælge. Special lak ( perlemors hvid ) Ingen skader , ridser . Alle service overholdt. ( service aftale ) . Webasto fyr monteret . Super dejlig bil . :)

Næsten 3 år gammel, købt som demo kørt 143km

Vallensbæk strand
Øhhhhh, det var MB'en
ZOOM ZOOM.
Besvar