Hej!
Jeg agter at købe den ny A-klasse, fabriksny.
I pressen og div. interesseorganisationer kan man med jævne mellemrum læse, at man ved køb af fabriksny bil, kan forvente/bede om en forhandlerrabat. Og hvis man ikke spørger, er man lidt tossegod....
Mon nogen af jer har et råd/en kommentar til dette (evtl. en henvisning til en forhandler)?
Jeg bor i Esbjerg.
(Jeg har en 220 CDI aut. stc., som skal indgå i handlen).
På forhånd tak for svar.
Torben
Rabat ved køb af fabriksny MB, A-klasse.
Re: Rabat ved køb af fabriksny MB, A-klasse.
I princippet kan du jo betale 'fuld' pris for bilen hvis du får en rigtigt god byttepris - det gælder jo for dig om at betale mindst muligt...
Men typisk er det billigst for sælgeren at du køber bilen til en lille pris, for så har han mindre fortjeneste og derved skal betale mindre i moms. Til gengæld får du så en lille byttepris for din brugte bil. Sælgeren får så stadig en lille avance når det sammenregnes hvad han så har solgt din brugte bil for
dette kommer jo så jer begge til gode, du betaler en fornuftig difference og sælgeren får solgt dig en bil 
Men typisk er det billigst for sælgeren at du køber bilen til en lille pris, for så har han mindre fortjeneste og derved skal betale mindre i moms. Til gengæld får du så en lille byttepris for din brugte bil. Sælgeren får så stadig en lille avance når det sammenregnes hvad han så har solgt din brugte bil for


W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: Rabat ved køb af fabriksny MB, A-klasse.
Hej Bri_jac !
Tak for et godt svar.
Det er muligt, jeg er lidt "tung" i det, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener i det eksempel, du giver:
Det er rigtigt, at sælger skal af med mindre moms, når han sælger den ny bil til mig med en mindre avance.
Så langt - så godt, men:
I dit eksempel sælger jeg jo også min "gamle" bil til en lavere pris end forventet, og som følge deraf bliver forhandlerens
avance jo større, når han sælger min gamle bil videre = han skal af med mere i moms.
Så i princippet, skal sælger af med det samme i moms, som hvis der var handlet til "normal-prisen" for den ny bil og min gamle øse.
Du må endelig rette mig, hvis jeg ikke har ret
Tak for et godt svar.
Det er muligt, jeg er lidt "tung" i det, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener i det eksempel, du giver:
Det er rigtigt, at sælger skal af med mindre moms, når han sælger den ny bil til mig med en mindre avance.
Så langt - så godt, men:
I dit eksempel sælger jeg jo også min "gamle" bil til en lavere pris end forventet, og som følge deraf bliver forhandlerens
avance jo større, når han sælger min gamle bil videre = han skal af med mere i moms.
Så i princippet, skal sælger af med det samme i moms, som hvis der var handlet til "normal-prisen" for den ny bil og min gamle øse.
Du må endelig rette mig, hvis jeg ikke har ret

Re: Rabat ved køb af fabriksny MB, A-klasse.
Det forudsætter at der skal betales moms af HELE beløbet og der skal der ikke på en brugt bil = brugtmoms.
Så når forhandleren sælger en ny bil skal han betale moms af hele beløbet, dvs lavere salgspris på bilen = lavere momsbeløb.
Når han sælger din bil er det kun momsen af fortjenesten han skal betale= differencen mellem købs og salgspris.
Så for at han skal kunne for sin fortjeneste, skal den nye bil sælges til minimumspris (mener lovmæssigt skal de tage 4% i avance) og så købe din brugte bil til en lav pris. Måske du kan købe en 'brugt' demobil af ham, for der har tidligere været muligt at undgå at betale fuld registreringsafgift af en 'demo'bil
Så når forhandleren sælger en ny bil skal han betale moms af hele beløbet, dvs lavere salgspris på bilen = lavere momsbeløb.
Når han sælger din bil er det kun momsen af fortjenesten han skal betale= differencen mellem købs og salgspris.
Så for at han skal kunne for sin fortjeneste, skal den nye bil sælges til minimumspris (mener lovmæssigt skal de tage 4% i avance) og så købe din brugte bil til en lav pris. Måske du kan købe en 'brugt' demobil af ham, for der har tidligere været muligt at undgå at betale fuld registreringsafgift af en 'demo'bil
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: Rabat ved køb af fabriksny MB, A-klasse.
Mange tak for dit uddybende svar; det tror jeg kan bruges.
Re: Rabat ved køb af fabriksny MB, A-klasse.
Nogle sælgere giver også flåderabat hvis du har kørselsbehov i dit firma, dvs firmaet betaler dig km penge for at køre i din egen bil. mvh Jørgen