SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Indlæg af Morten »

Jeg overvejer at hoppe om bord i en SLK350, R171 fra 2004-2011 - nok en af de tidligere modeller. Hvad skal man være særligt opmærksom på, og hvad er svaghederne ved denne?
Hvad taler for at købe denne bil - og hvad taler imod? Erfaring udbedes.
Automatisk versus manuelt gear; hvad er erfaringerne og holdningerne?
Og, hvis ikke en SLK350 - hvilken SLK kan anbefales alternativt? Og hvorfor?
Alle saglige inputs er velkomne - så bare byd ind.
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Indlæg af Bri_jac »

Hej det er ikke længe siden der er spurgt til en SLK,
https://www.mercedesklub.dk/forum/viewt ... =6&t=10157
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Indlæg af Morten »

Tak for hintet, som jeg dog havde fundet efter en grundig søgning inden jeg lagde mit spørgsmål ud.
Der er dog kun svar på kompression på en 230'er.
Jeg tænker, at der må der være en hob af folk med erfaringer eller viden om en SLK350 R171. Også da den deler komponenter med W203, som der ruller en del af.
Hvad med taktkæden, hvad med rust, hvad har der været af overraskelser og større reparationer etc. etc.
Alt vedrørende SLK generelt og SLK350'eren modtages fortsat med ydmyghed.
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Indlæg af Bri_jac »

Hej jeg antager at siden der ikke har været andre kommentarer end mine til den forrige post, og det var en SLK200 kompressor ikke 230, så er der sikkert ikke mange erfaringer herinde med SLK 350
så derfor kig på internationale sider

https://www.slkworld.com/forums/slk-r17 ... cussion.8/
https://mbworld.org/forums/search.php?d ... =slk%20350

Mvh Brian
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Indlæg af Morten »

Tak Brian.
Der har jeg været rundt - og mange andre steder.
Og lad mig dele min konklusion med andre, som er:
- Svage takthjul, der for hurtigt bliver slidt. Taktkæde og hjul er ofte skiftet efter 160-180.000 km. Konstateres ved støj særligt ved koldstart.
- Utæthed fra centermagneten til knastakselforstillingen, der sender olie ud i tilslutningskablet, der via kapilæreffekten kan transportere olien helt op til motorstyringsenheden - ECU'en, og når olien først dertil - kan den skabe kortslutninger og voldsom motorskade. Løses ved at sætte nogle simple OlieStopKabler på alle 4 forbindelser. Som findes som original Mercedes-del, men det undrer mig så få der kender til det, selvom problemet er udbredt.
Alt det væsentligste som jeg har kunnet finde er fint samlet her: https://utboerg.com/autotester/kaufbera ... 71-581417/ som også indeholder nogle andre mindre alvorlige fokuspunkter.
FDM mener derudover at de tidligere modeller kan være nogle rustproblemer, da Mercedes var værst, men det meldes der ikke rigtig noget om fra udlandet. Nok mest et salt-dansker problem.
Jeg har også set anbefalinger af at få skiftet olien på automatgearkasserne, selvom den skulle være for lifetime, meeeen efter 15 år - bør den nok skiftes.
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: SLK 350 R171 - køb - fokuspunkter og svagheder?

Indlæg af Bri_jac »

Bremserør ruster i baghjulet (i den ene hjulkasse, kan dog ikke huske i hvilken side), der er en ombøjning på 90 grader, her i Sverige behøver man ikke skifte hele bremserøret, så jeg kunne nøjes med at udskifte selve ombøjningen

Hej Ja, jeg fik også skiftet kæde på min SLK200 kompressor, det anbefales som jeg har læst det er kæde-strammerne holder 100-150.000km, jeg gav vist i omegnen af kr 4700 (2016 eller 2017) for at få den skiftet. (Det havde jeg jo helt glemt)
og jeg har også læst om de olie-stop kabler - men jeg synes ikke at min SLK havde "våde" kabler, så det var ikke en bekymring

men det var finde i en gammel tråd...
https://www.mercedesklub.dk/forum/viewt ... 6de#p40333

Og nu jeg sidder og tænker tilbage, så er der også noget om at injectorerne på nogle modeller fik de "brune " som er af nyere dato end de "grønne"
Jeg kan ikke huske hvilke farve injector jeg havde på min SLK og er usikker om de skal udskiftes til den nyere type, eller det bare er nice to have
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Besvar