jeres råd til en forhåbenlig snart medlem i mb klubben

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

jeres råd til en forhåbenlig snart medlem i mb klubben

Indlæg af Administrator »

hej alle i kloge mb ejere...

som ellers lidt af en bilkender (syntes jeg selv) er jeg godt nok ude at svømme her..

går rundt i tanker om at bytte min bmw 520 (fy ord :-). ) fra 95 til en mb.. og er selvføgelige faldet pladask for E w210 serien som man ikke kan købe for penge uden at den har gået en halv million som taxa...

så derfor spørger jeg jer herinde til råds..

kan man uden at skulle ofre en halv bondegård for at holde den kørende anskaffe sig sådan en gammel taxa..

eller skal man generelt holde fingerene væk????



mvh
Michael
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Re: jeres råd til en forhåbenlig snart medlem i mb klubben

Indlæg af Administrator »

Næsten umuligt at besvare.
Kan du ingenting lave selv = dyrt.
Kan du lave alting selv=Billigt

Men typisk er det vel sted imellem

Tror jeg har brændt 20 - 25.000kr af på min T-C220CDI fra 1999, km 490.000
Har fået skiftet 2 dyser, generator, starter, styring til gearkasse, batteri, termostat, skiftet forrude, nye forlygter, lavet lidt rust arbejde og fået dette malet, rettet buler ud. Købt ny nøgle. serviceret bremser, skiftet ankerplader, olie samt filtre og fået mit oliefyr til at virke.

Noget er lavet hos et MB værksted, andet er lavet med gode venners hjælp (Der er i auto branchen) og mig selv.

Havde jeg regnet med at køre gratis - nej. Men synes jeg har skiftet en del, men nu er bilen også komme i rigtigt god vedligeholdelse stand og er meget pålidelig. Jeg fik også bilen til en god pris, da jeg vidste der skulle laves en del service for at den i god stand igen.

[EDIT]
Har faktisk regnet ud at det indtil videre har kostet mig kr 4.00 per kørt kilometer (Uden at medregne værditab, men alt andet inklusivt, rep, brændstof, forsikring, vægtafg etc...)
Senest rettet af Administrator 6. jan 2009, 17:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

ja sådan er det jo med de fleste biler generelt. :-)

men ville i fraråde at købe en mercer med mere end 600000 på tælleren?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Kommer helt an på hvor meget der er blevet på den for nyeligt eller hvor meget der skal laves på den :wink:

P.S 210 er synonym med rust :roll:
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

tja..

Indlæg af Administrator »

som V6CDI skriver, så kommer det selvfølgelig an på den konkrete bil, meeeeen.

Generelt ville jeg holde mig væk fra:
1. W210 = rust.

2. Biler som har kørt mere end 200000 km.
Det sidste er selvfølgelig et emne til stor diskussion herinde, hvor nogle er for andre imod. Det væsentligste argument for, er naturligvis anskaffelsesprisen. Den burde være lav for en bil med mere end 250000 km. Men, det forhindre vore afgifter i DK jo og derfor fristes flere til at købe en bil med + 250000 km. Er bilen virkelig totalrenoveret, ja så er anskaffelsesprisen som regel også højere!

Man hører ofte folk sige at diesel MBer kan holde næsten evigt, men det er delvist en myte. Delvist fordi, at alle biler i princippet kan blive ved at køre sålænge man skifter delene og delvist fordi at "myten" er oparbejdet fra 1950erne og frem til ca. 1990 hvor MB ændrede strategi. De gamle MB var bygget i en helt anden ejer / konkurrence situation, og de havde desuden meget lav HK udnyttelse af motoren. (Ofte mere end 50% mindre udnyttelse end i dag)

Så min anbefaling er hel klar, hvis du har et almindeligt til højt behov for en driftsikker bil og ikke selv vil rode med den i tide og utide, så drop den W210.

Hellere en ældre MB med lav KM til samme pris som en nyere w210 med høj KM, ellers evt. et helt andet bilmærke.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

dog....

Indlæg af Administrator »

vil jeg lige tilføje et par linjer om MB ejerskab, for at mit sidste indlæg ikke skal virke for negativt.

Jeg kan kun opfordre alle der interesserer sig for Mercedes til at anskaffe en. MB har stadig verdens absolut bedste organisation, m.h.t. service, reservedele o.s.v. Dette gælder jo som bekendt selv for de gamle biler!

Men, altså når de findes så forholdsvis mange gode eksemplarer med få km i f.eks. Tyskland, kan jeg ikke se hvorfor man skal købe et "meget godt brugt" eksemplar i DK.

Mvh
Henrik
(MB siden 1994)
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

jeres råd til en forhåbenlig snart medlem i mb klubben

Indlæg af Administrator »

Hej MLK

Som man kan se er der mange meninger og holdninger, anbefalinger og formaninger.

Det korte af det lange er:
hold dig væk fra w210, så er det sagt! :D

Tålmodighed!
Men hvis du ikke er kyndig i biler, tag en med på råd der er.
Tålmodighed!
Giv dig god tid til at finde din bil, prøv flere, helst mange af den model du vil anskaffe dig, og tag gerne din kyndige ven med. Du vil hurtigt finde sygdommene ved modellen, skriv dem ned og brug dem.
Tålmodighed!
Alle har en holdning til hvilken bil der er den rigtige, find din egen.
Tålmodighed!
Jo flere km den har kørt, jo større beløb skal der sættes af til klargøring. Du finder næppe en bil, uanset mærke, hvor der ikke skal laves noget ved den for at være optimal. Ofte finder man først de små fejl når man har fået bilen hjem, og bruger den jævnligt.
Tålmodighed!
Når man køber bil er det som at skifte styresystem på pc'en, første udgave har flest fejl!
Til sidst vil jeg råde dig til at væbne dig med tålmodighed :lol: hasteværk og købelyst koster dyrt i det lange løb.

God jagt
MBC126
Besvar