Et par "begynder"-spørgsmål :)

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
klp29
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. jan 2010, 07:03

Et par "begynder"-spørgsmål :)

Indlæg af klp29 »

Hej - jeg har netop købt min første Mercedes (en brugt E220) og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med :)

Forhandleren sagde forud for købet, at der var et halvt års garanti på den. På fakturaen står der bare "Garanti iflg. Købeloven".

Ved afhentning af bilen spurgte jeg lidt ind til det, da jeg ikke var klar over at der skulle være et halvt års 100% garanti på brugte biler - det lyder i mine ører for godt til at være sandt.

Er der nogen herinde der kan fortælle mig om det er korrekt og hvad det i så fald er jeg kan forvente af forhandleren det næste halve år?

En anden ting er at bilen blev solgt som en model 2002 (iflg. annoncen og forhandlerens mundtlige forklaring) men nu kan vi efterfølgende se at den er fra 2001.

Han sagde også at den var nysynet, men det viser sig at den blev synes sidst i september sidste år.

Er det noget vi bør gøre noget ved, eller være ligeglade?


Håber I har et par gode råd til mig, da jeg naturligvis gerne vil godt i gang med min nye bil.

Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg er meget positivt overrasket over bilen. Jeg har kørt Porsche Cayenne i 4 år så jeg synes egentlig jeg var godt vant med komfort, men E220eren er da superdejlig at køre i :)

Mvh Kenneth
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Et par "begynder"-spørgsmål :)

Indlæg af BWJ »

klp29 skrev:Hej - jeg har netop købt min første Mercedes (en brugt E220) og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med :)

Forhandleren sagde forud for købet, at der var et halvt års garanti på den. På fakturaen står der bare "Garanti iflg. Købeloven".

Ved afhentning af bilen spurgte jeg lidt ind til det, da jeg ikke var klar over at der skulle være et halvt års 100% garanti på brugte biler - det lyder i mine ører for godt til at være sandt.
Forhandleren skal det første halve år kunne påvise at evt fejl ikke var tistede da du købte den, efter ½ år skal du påvise at evt fejl var der ved køb, - man kan sige begge senarier er lige umulige, dvs du skal bruge dit ½ år fornuftigt.

Er der nogen herinde der kan fortælle mig om det er korrekt og hvad det i så fald er jeg kan forvente af forhandleren det næste halve år?

En anden ting er at bilen blev solgt som en model 2002 (iflg. annoncen og forhandlerens mundtlige forklaring) men nu kan vi efterfølgende se at den er fra 2001.
Det er ok, og brugt i rigt omfang

Han sagde også at den var nysynet, men det viser sig at den blev synes sidst i september sidste år.

Er det noget vi bør gøre noget ved, eller være ligeglade?
Det burde koste ham et sæt vinterdæk, det er jo 1/4 år siden, og på grænsen af "nysynet"


Håber I har et par gode råd til mig, da jeg naturligvis gerne vil godt i gang med min nye bil.

Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg er meget positivt overrasket over bilen. Jeg har kørt Porsche Cayenne i 4 år så jeg synes egentlig jeg var godt vant med komfort, men E220eren er da superdejlig at køre i :)
Held og lykke med den, ja man kan hurtigt vænne sig til MB :D

Mvh Kenneth
ZOOM ZOOM.
mbc126
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. mar 2009, 13:12
Geografisk sted: Fyn

Re: Et par "begynder"-spørgsmål :)

Indlæg af mbc126 »

Tillykke med potten

Du har ret med garantien, din måde at forklare det er næsten ok, det kaldes normalt garanti og reklamationsret. d.v.s. garanti er forhandlerens ansvar og reklamationsret er dit ansvar at påvise at fejlen var tilstede ved købet. Dog er garantien også dækkende ved fejl eller mangler opstået under garantiperioden. Ergo: så længe fejlen ikke er opstået grundet unormalt brug af bilen er det dækket af garantien. Så forhandleren skal sådan set ikke bevise en dyt han skal bare ordne skidtet.

Det kan sagtens være en model 2002 reg. 1. gang i 2001 dog normalt først efter 9. - 10. måned.
Det med nysynet bruger forhandlere i flæng, det egentlig betyder bare at du ikke selv skal syne den. så det får du nok ikke dæk ud af.

God fornøjelse med bilen, du bliver afhængig. :wink:
AK
C126 The Peak Of Car Evolution
Besvar