Vinterklargøring

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
Dennis
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. sep 2013, 15:38

Vinterklargøring

Indlæg af Dennis »

Hej alle,

Jeg har netop købt min første Mercedes, en dejlig C180 BE fra 2010. En skøn maskine der bare kører helt fantastisk :D Det har altid været min drøm at have en Mercedes og da jeg kunne få den for mindre end f.eks. en ny Mondeo så var det ikke et svært valg :wink:
Før det havde jeg en Alfa Romeo 156 2.0 TS fra 1998 og en Passat 2.0T fra 2010 begge benzinere, og egentlig ok biler, men slet ikke i nærheden af Mercedes når det kommer til kvalitetsfornemmelse og gennemtænkte løsninger. Med Alfaen var der en del klargøring forbundet med vinterens komme (Passaten kørte jeg da jeg boede i Texas, USA så der var ikke de problemer). Hvert andet år gav jeg Alfaen Dinitrol og ellers blev lakken behandlet med en grundig rens og en lakforsegling. Mercedesen har aldrig fået undervognsbehandling, men er det nødvendigt på en nyere C-klasse med plastikbund og rustgaranti? Hvad gør i ellers for at gøre jeres Mercedes klar til vinteren?

På forhånd tak for jeres svar.
Vedhæftede filer
Min nye øjesten
Min nye øjesten
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Vinterklargøring

Indlæg af SLKkompressor »

Hej Dennis! Til lykke med din Mercedes-Benz. Dejligt at høre at du er tilfreds med din bil og jeg tror det vil fortsætte. Jeg kan ikke lige læse i dit indlæg om i hvilken grad du er gør det selv mand men tror det er begrænset. Derfor bør du rådføre dig med et ordentligt MB værksted vedrørende undervognsbehandling, da det kan have indflydelse på bilens rustgaranti. Det er en værkfører som du skal spørge.
Kør med kvalitets vinterdæk. Brug kvalitets sprinklervæske. Parker din fine bil under tag så behøver du aldrig at vokse og polere den. Jeg fik den første MB i 1984 og har aldrig givet voks men altid vasket biler med regnvand. Jeg har lige afleveret en firmabil fra 2005 og den var helt blank og fejlfri i lakken. Er aldrig vokset eller poleret.
Vi har i øvrigt selv en C 200 benziner fra 2009.
Dennis
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. sep 2013, 15:38

Re: Vinterklargøring

Indlæg af Dennis »

Tak for svaret!

Jeg fik talt med værkføreren på det lokale værksted, det skulle ikke være nødvendigt med en undervognsbehandling. Jeg har lidt stenslag som jeg vil få lavet og så vil jeg nok alligevel give lakken en gang voks, evt. få det gjort professionelt.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterklargøring

Indlæg af ThomasDK »

Dejlig bil du har købt. Bare hold den almindeligt ren, så skal den nok forblive fin.
Rustbeskyttelse er en religionssag. Det er offentligt kendt at specielt Mercedes har et knæk i tilliden omkring rustbeskyttelse. De eneste der laver ordenlig beskyttelse i verdensklasse er faktisk AUDI og Volvo, de har imponeret i mange brugtbil rusttest. Havde jeg planer om at beholde min i mere end 3-4 år eller meget over 200.000 ville jeg nok få den behandlet. Er tidligere W210 ejer med en af de dårlige biler hvor rusten nærmest eksploderede og MB desperat ignorerede mine reklamationer.

Et godt tip. Lad være med at bruge undervognsvasken på tanken, da genbrugsvandet i anlægget indeholder et saltniveau på højde med havnevand. Anlægget kan ikke udskille saltet, som bliver mere og mere koncentreret hen over vinteren, de renser kun slam og partikler fra. Det spules hårdt op og dybt ind i sprækker og steder hvor der ellers aldrig vil komme salt og vand. Læste en svensk test i http://www.vibilagare.se hvor de havde målt saltindhold på udvalgte vaskeautomater og de testede hvordan det reagerede med metal. Uha det var agressivt rustfremkaldende.
At spule lidt overfladiske salt krystaller væk med saltvand for fuldt knald giver faktuelt ingen mening, med mindre man målrettet forsøger at fjerne rustbeskyttelsen.
Fatter ikke at bilforhandlerne ikke advarer om det.
Salt på undervognens dele forsvinder igen når du kører i regn og tøvejr.

Selv holder jeg lige ved en vaskeplads i pkælder, der skyller jeg lige bilen over med en blød stråle hvis den er meget saltet, og lidt i hjulkasserne hvis der sidder kager af saltet sne bare for at smeltevandet ikke ligger sig på min p-plads. Så får jeg også lige saltet af ruderne, og skrabet efter med en lille gummiskraber, så er spejle og det hele fuldstændigt klare næste morgen.

Det virker fint for mig.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Besvar