Brændstof forbrug...

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Brændstof forbrug...

Indlæg af Zoom »

Hej!

Hvad er jeres oplevelser med, om fabriksopgivelser for forbrug passer med virkeligheden?

Jeg har nu kørt ca. en tank i min E200 CDI 2.2 BE og udregnet gennemsnittet - 13,9 km/l!

Til sammenligning havde jeg ikke de store problemer med at opnå 18-19 km/l i min forrige bil, Skoda Octavia 1.6 TDI, som var opgivet til 21,3 km/l.

Min Mercedes er opgivet til 18,9 km/l - jeg havde regnet med realistisk 16-17 km/l i Mercedesen, men under 14 er da helt til grin...

Begge biler er stationcars, har automatgear (begge 7 gear) og er kørt med fuld klima inkl. A/C - hvad kan være årsagen til den store afvigelse, er det evt. noget der ikke kører rigtigt i motoren, der kan give dårlige forbrugstal, eller er det bare ca. det jeg skal regne med?

Med venlig hilsen
Thomas Christensen
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Brugeravatar
Star
Indlæg: 66
Tilmeldt: 12. aug 2013, 09:56
Geografisk sted: Espergærde

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Star »

13,9 km/l lyder ikke af meget, men det er jo en noget større motor en din gl Skoda, og selve bilen er jo også en del større og tungere. Så er tiden mht driftsvarm/koldkørsel også længere, jeg vil tro at din Mercer er længere tid om at blive driftsvarm end en lille 1,6 'er - og selvfølgelig allervigtigst bykørsel / motorvej - en lang tur på motorvej hvor du IKKE overskrider grænserne (og helst ikke over 110 selvom det er kedeligt) så vil du nok opleve helt andre tal.
Men accellerationer i bykørsel og med en tungere bil og større motor er nok den største synder...jeg tror ikke du kommer til at opnå meget mere end 15 km/l, og det er vel også ok for så stor en bil oder?
1997 SLK 230 KOMP AUT.
NCL
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. nov 2013, 11:55

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af NCL »

Hej Thomas
Hvor langt kører du pr. gang?
Jeg har kørt 3 tanke nu (samme bil som dig) og jeg ligger også på omkring de 14 km/l. Jeg kører 25 km på arbejde hver vej, primært motorvej med 120-130 km/t.
Jeg tror grunden til det høje forbrug skyldes at bilen bruger de første 10-15 km på at blive ordentlig varm og derefter er der så et markant lavere forbrug.
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Bri_jac »

Men det kommer helt an på hvordan i kører bilen. Giver i meget gas for at kommet på i fart? eller laver i en bessefar og lader bilen langsom accelerere til 110km? eller 130km?
Hvor meget bykørsel og særligt igen, hvor mange opstarter fra stille til kørehastighed? Automatgear eller manuelt?

Jeg kan tydeligt se forskel nå jeg laver lange motorvejskørsel hvor jeg kører i ca 200km i stræk inden jeg holder stille (113km/t). og når jeg bare kører lidt bykørsel i Malmø, hvor der æder den meget brændstof.

Ved at kigge på nedenstående link kan jeg da se at en kører kan få bilen til at køre 18,97km/l ;-)

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Zoom »

Jeg synes selv jeg er ret habil til "øko-kørsel", som jeg startede med at dyrke siden jeg i 2007 fik en VW Touran 2.0 TDI - den fik jeg op på 19 km/l, Skoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG7 fik jeg op på 24 km/l og konens Citigo (benzin) har jeg fået op på 25 km/l (enkeltture - gennemsnittet lå lidt lavere).

Derfor undrer det mig meget, at jeg bare ikke kan få denne Mercedes meget over 14 km/l (14,3 (7l/100km) på enkeltture).

Jeg har helt præcist 42 km hver vej til/fra arbejde og det er 100% landevej - jeg kører ikke "morfar" (som ikke er specielt øko), men venter med accelerationer til flade strækninger eller nedad bakke, holder igen med speederen op ad bakke, kvik acceleration op i fart og balanceret speederfod derefter for at holde farten med mindst mulig forbrug.

Vidste godt at det var et skridt tilbage i brændstofforbrug at skifte Octavia'en ud med en MB E200, men det var en afvejning af hvor meget plads jeg ville have og at jeg bare gerne ville have den - i "regnestykket" indgik også de 2,4 km/l der var i forskel (på opgivne tal), men jeg havde bare ikke regnet med at MB'en ville køre under 75% af det opgivne, hvor Octavia'en trods alt holdt pæne 85% af det opgivne (ved almindelig daglig kørsel).

Det er på ingen måde en dealbreaker, for der er så meget andet man får i en Mercedes, som fuldt opvejer et større forbrug - det var mere et spørgsmål, om der måske kunne være noget galt siden det afviger så meget, eller om det er et forbrug jeg skal forvente - trods fabrikstallene.

Har læst lidt på, at f.eks. et defekt partikelfilter kan tvinge motoren til konstant "regenerering", som bruger en del brændstof og også noget med lambda sonde og indsprøjtningsdyser der kan have indflydelse på forbruget - jeg har jo 6 måneders 100% garanti, så hvis der er noget der skal laves skal det jo gøres indenfor de måneder, men jeg gider ikke komme i tide og utide med småting, som jeg lige synes de skal lave, så bliver de nok trætte af mig i længden :lol:

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af tømreren »

Jeg har mange gange ville skrive kommentarer til de indlæg der er indkommet omkring brændstofforbrug den sidste uges tid, men har holdt igen da jeg ikke har noget særlig fornuftigt på sinde.

Men nu må jeg erkende jeg ikke længere kan holde 'bladet for munden'.

Hvad pokker havde I, der jamrer over dårlig økonomi, forestillet Jer!!??

I køber en luksusbil hvor man stort set ikke fornemmer hverken hastighed eller acceleration, og flere kører med ret kraftige motorer.

I kan sgu da sige Jer selv, UANSET hvad køretøjerne er opgivet til at kunne præstere brændstofforbrugsmæssigt, at disse køretøjer bruger mere brændstof end mange andre. Hvad enten det skyldes større motor eller mere frisk kørsel.

Men egen 'Vito 320 CDI', også kendt som 'Vito 120' kører 7 km pr. liter brændstof. Og det rører mig IKKE en tøddel!! Jeg købte den bil fordi det er den lækreste varebil på markedet. Og så giver jeg fanden i brændstoføkonomi og økoflip-flop!! For jeg nyder hver gang jeg sætter mig til rette i førersædet!!

Husk det 'Mercedes Benz' ejere! I har forhåbentlig købt bilen fordi det var DEN det skulle være!!!!!!!!!!!

Venligst tømreren

Ps. jeg vil gerne have mig frabedt latterlige svar eller kommentarer til mit indlæg, for det er blot MIN mening.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Zoom »

tømreren skrev:Jeg har mange gange ville skrive kommentarer til de indlæg der er indkommet omkring brændstofforbrug den sidste uges tid, men har holdt igen da jeg ikke har noget særlig fornuftigt på sinde.

Men nu må jeg erkende jeg ikke længere kan holde 'bladet for munden'.

Hvad pokker havde I, der jamrer over dårlig økonomi, forestillet Jer!!??

I køber en luksusbil hvor man stort set ikke fornemmer hverken hastighed eller acceleration, og flere kører med ret kraftige motorer.

I kan sgu da sige Jer selv, UANSET hvad køretøjerne er opgivet til at kunne præstere brændstofforbrugsmæssigt, at disse køretøjer bruger mere brændstof end mange andre. Hvad enten det skyldes større motor eller mere frisk kørsel.

Men egen 'Vito 320 CDI', også kendt som 'Vito 120' kører 7 km pr. liter brændstof. Og det rører mig IKKE en tøddel!! Jeg købte den bil fordi det er den lækreste varebil på markedet. Og så giver jeg fanden i brændstoføkonomi og økoflip-flop!! For jeg nyder hver gang jeg sætter mig til rette i førersædet!!

Husk det 'Mercedes Benz' ejere! I har forhåbentlig købt bilen fordi det var DEN det skulle være!!!!!!!!!!!

Venligst tømreren

Ps. jeg vil gerne have mig frabedt latterlige svar eller kommentarer til mit indlæg, for det er blot MIN mening.
Godt ord igen tømrer :)

Jeg jamrer såmænd heller ikke - som jeg skrev ville jeg bare have den bil, så det var et bevidst valg med de ting der følger med, bla. større forbrug af brændstof.

Det undrede mig bare at der var så stor en forskel og ville derfor spørge om det var normalt eller om det var noget jeg skulle få kigget på (nu der er garanti).

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af tømreren »

Du må have mig undskyldt 'zoom'.

Jeg synes du jamrer.

Hvorfor går du ellers så meget op i hvor lidt eller hvor meget de forskellige opgivelser afviger!?

Lad den ligge. Kør og nyd det. Din bil fejler sgu ikke noget, det er jo en næsten ny bil der indbyder til frisk kørsel.

Det I jamrer over, svarer jo nærmest til hvis en kunde klagede til mig over dennes nye tag belagt med glaserede tegl, skinnede for meget om sommeren. 'For så meget skinnede tagstenen jo ikke da den blev besigtiget og godkendt ved kundemøde om vinteren i gråvejr'!!

Men dette klager mine kunder sgu ikke over!! De synes alle de får nogle fantastisk flotte og pragtfulde tage der er tætte, harmonerer, ligger roligt og skinner FLOT om sommeren!!!!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af JayZee »

Jeg har den modsatte oplevelse med min 320CDI fra 2003. Jeg kører mest lange ture (+100km), men næsten uanset hvordan jeg kører, så ligger den på 6-6,5 l/100km (tysk) hvilket svarer til 16-17 km/l....det er nu meget godt for en 10 år gammel bil med +204HK og ½ mil. på rullen og som vejer tæt på 2 ton.
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Zoom »

tømreren skrev:Hvorfor går du ellers så meget op i hvor lidt eller hvor meget de forskellige opgivelser afviger!?

Lad den ligge. Kør og nyd det. Din bil fejler sgu ikke noget, det er jo en næsten ny bil der indbyder til frisk kørsel.
Jeg er jo også (næsten) ligeglad om den kører 3 eller 4 km mindre på en liter brændstof, det er jo bare et spørgsmål om hvor meget jeg skal overføre til min brændstofkonto hver måned :wink:

Det jeg bekymrer mig om er jo (som tidligere skrevet) om der er en årsag til at den kører så meget under opgivelsen - f.eks. i denne test af en C220 http://www.bilsektionen.dk/test-mercedes-c220-cdi/ kører bilen 20 km/l - endda uden de gør andet end bare at køre normalt! Så er det da mærkeligt at jeg - selvom jeg anstrenger mig - ikke kan få min E200 (med samme størrelse motor) meget over 14 km/l.

Hvis det er som det er, så fred være med det - den kører fantastisk og det er derfor jeg købte den - men hvis der er noget galt, skal jeg have det lavet på forhandler garantien - jeg gider bare ikke stå med udgiften til et nyt partikelfilter, katalysator eller nye dyser EFTER garantien er slut.

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Zoom »

Nå - jeg tror sgu ikke der er noget galt med forbruget på skuden - har lige kørt halvanden tank med Lindemann's Pro Garage Diesel service cleaner - det hjalp faktisk ret godt på motorgangen!

...og på en længere tur/retur fra nordsjælland til bordershoppen i Puttgarden fik jeg den til at gå 19,6 på literen - lige under 1200 km på en tank - det kan vist ikke gøres meget bedre!

Men! Hvor Octaviaen, var til at køre økonomisk på overvejende landevej, er min E200 langt gladere for lange motorvejs stræk - på landevej kan jeg "kun" få den op mellem 16 og 17 på literen (men tættere på 16 end 17).

Så gider jeg vist heller ikke pære mere rundt i forbruget - på onsdag skal jeg have 18" fælgene på, så er den ved at være forårsklar! :D

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Zoom »

Efter jeg fik skiftet temperatur føler og renset partikel filteret kører den pænt længere på literen - selv på landevej/blandet.

Har lige kørt en tur fra Kgs. Lyngby til Frederiksværk - blandet motorvej 110, motortrafik/landevej 70/80/90 og lidt bykørsel 40-50 - alligevel gik den 19,2!

Må så også indrømme at jeg kørte med fart begrænseren hele vejen, indstillet præcis til fartgrænserne - lidt morfar agtigt, men i disse fotovogn tider har jeg lidt mere noia end normalt...
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Andersrasmussen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. maj 2015, 18:45

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af Andersrasmussen »

Halløjsa i Forum

Jeg har altid gået op i hvad min biler kørte på en liter brændstof - det var så før jeg for en måneds tid siden købte min Mercedes C200 184HK Coupe 12/2012. Nu er jeg stort set ligeglad med hvad benzinforbruget er.
Men det med brændstofforbrug ligger åbenbart alligevel så dybt i mig , at jeg stadig registrerer det i en App.

Mercedes opgiver min til et forbrug på 14.7 km/l

Min første tank kørte jeg 12.6 km/l
Min anden tankfuld 13.2 km/l
På en tur Odense - Helsingør og retur kørte den 13.4.
Nu ved jeg det og så er den test udført - nu er det tid til at køre som jeg har lyst :-)

som andre her i forum er inde på, så mener jeg at det ikke bør fylde noget som helst i hverdagen. Man bør bare nyde den glæde det er at køre i en Mercedes og gi sig selv lov til at træde speederen i bund og mærke suset, kvaliteten og motoren.

Jeg elsker min Mercedes Må min Renault Megane III (absolut ingen dårlig bil) der kørte ca. 19 km/l hvile i fred :-)

lige til sidst. Hvorfor købte jeg Mercedes? Svar: Fordi jeg var ude at prøvekøre den.......:-)
janenterprise
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. jun 2015, 11:39

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af janenterprise »

Hej,

Jeg har lidt problemer med selvopretningen på min 190Eer W201 fra 1985.

Efter svingning til højre slippes rattet og burde hurtigt rette op til ligeud kørsel. Det kniber desværre med opretningen. Jeg har lige fået skiftet begge sporestænger og bilen er blevet 4-hjuls udmålt. Rattet står korrekt ved ligeud kørsel.

Er der nogen som kan give et par bud på, hvad problemet som oftest kan være?
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Brændstof forbrug...

Indlæg af tømreren »

To muligheder er en defekt bærekugle eller et defekt tårnleje.

Men læg indlægget under 'teknik', så får du helt sikkert flere bud og kommentarer på dit problem.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar