Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
goodspeed23
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jan 2015, 10:25

Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af goodspeed23 »

Hej allesammen

Er ny herinde, men håber på snart at blive fast inventar:)

Overvejer at købe en frikørt E200 eller E220 fra 2012 som st. car, ved ikke lige om det bliver en avantgarde eller ikke...

Ligger til dagligt 200km på vejen, hvor det meste er motorvej, og det er som om min lille Fiesta ikke rigtigt rækker længere.

Hvilke råd og overvejelse kan I give mig...er helt på bar bund udover at min far havde en D250 fra '90 dengang jeg var lille.
Vil rigtigt gerne genindføre stjernen i familien :)

På forhånd tak for hjælpen
/Jes
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af Zoom »

Hej Jes,

Jeg købte netop en E200 for næsten præcis et år siden - mine råd, tanker og erfaringer...

For det første er der (i min optik) ikke den store forskel på en E200 og en E220 - bevares - lidt flere heste i E220, men start med at prøve en E200 og se om ikke den er hurtig nok, den har et super drejningsmoment på 360 NM.

En E200 kan desuden altid tweakes op til nogenlunde samme kræfter som en E220 uden at blive specielt presset, da det er præcis samme motor de er udstyret med - det er ikke meget der er forskel (mener der er bi-turbo i 220'eren, men det kan også være det først er i 250'eren - som i øvrigt også har den samme motor).

Gå efter en 7G-Tronic, fremfor en 5 gears (men jeg mener nu alle fra 2012 og frem er 7 gears) - det giver den bedste udnyttelse af kræfterne i motoren.

I rækkefølge prioriterede jeg følgende steder at købe bilen:

1. Forhandler (pga. 6 mdr. garanti + reklamation)
2. TAXA vognmand (der har været fast service og reparations aftale i den tid bilen har kørt som TAXA)
3. Privat handel

Bilen er dyrest hos forhandleren, billigere hos vognmanden (som regel) og billigst i privat handel (som regel), men - med al privat handel kan man være uheldig og der er ingen reklamation.

Så derfor anbefaler jeg:

Køb bilen hos en forhandler, så du får garanti/reklamation
Kig efter en forhandler der har eget værksted tilknyttet - så er det billigere for dem at ordne ting på garantien/reklamation og i teorien nemmere for dig at komme igennem med krav.

Under alle omstændigheder:

Få lavet en tilstandstest på bilen hos enten mærkeværksted eller specialværksted (der ved hvad de skal kigge efter).
Hvis du vil købe bilen fra vognmand eller privat person så stil krav om tilstandstest inden der handles, så har du noget at forhandle prisen efter (når du kender bilens stand). Værksted der laver testen kan som regel lave et overslag på hvad det vil koste at få fikset ting der evt. ikke er i orden - sammenhold udgiften til dette + salgsprisen med hvad du skal give for en tilsvarende bil hos en forhandler (der giver garanti) - måske kan det slet ikke svare sig at købe den privat.

Når bilen har gået 250-300.000 kan det ikke undgås at ting er slidt, så der vil komme noget.

Jeg har f.eks. fået skiftet termostat og blæser (stod af på en ferie sydpå), samt start motor, sele/selestrammer i førerside, luftslanger i ortopædisk sæde førerside og en trykføler i partikelfilteret på garantien og i mandags en temperaturføler i partikelfilteret - begge følere bevirkede at bilen gik i nødprogram og kørte som om man havde fyldt den op med mursten. Den sidste føler havde så været halvdefekt i lang tid, så filteret var næsten stoppet til med sodpartikler - det er nu renset og bilen kører endda endnu bedre end da jeg købte den!

Så du skal være obs på partikelfilteret, da det er en dyr(ere) ting at udskifte - originaldel står til 12-16.000 hos mærkeværksted, plus montering. Men de kan fås enten lettere brugte eller nye på eBay for 3-6000 og der findes folk der kan skifte dette for under et par tusinde - så udgiften er nogenlunde til at leve med. Læg også mærke til om gearet skifter som det skal - hvis bilen er kold kan den godt skifte lidt hårdt i de første gearskift, men den skal ikke blive ved med det - få evt. en fra værkstedet der laver tilstandstest til at køre en tur i bilen, de kan hurtigt vurdere om den kører normalt. Det er normalt at den ikke skifter helt glat fra 1-2 (så vidt jeg kan læse mig til), men derfra op igennem gearene skal det helst køre som i smør. Men det skal ikke rykke i bilen hverken ved igangsætning eller når man bremser ned til stilstand.

Der kan også være forhøjede udgifter til service de første par gange - jeg fik f.eks. en regning i mandags på lige under 10K, da der udover standard service skulle skiftes skiver/klodser bagi og diverse ekstra filtre og olie i diffentialet bagi skulle skiftes - den rev godt nok lidt i muldvarpen, sådan en Januar måned ovenpå jule-tæmmermændene! :wink: - oven i dette, kom udgiften på 2K til udskiftning af temperaturføler, så godt 12K er jeg lige punget ud med...

Til gengæld sagde service værkstedet (Gørløse Auto) at jeg havde nået toppen af bølgen på service udgifter og bilen totalt set er endda billigere at holde, end en VW Golf TDI...

Et sidste råd: Køb en Mobilscan - en diagnose scanner, der virker sammen med en app på din mobil telefon - så kan du holde øje med parametre i bilen - f.eks. om den bliver for varm og hvis den går i nødprogram kan du se fejlkoder og hurtigt slå dem op på nettet. Den har været en god hjælp, da jeg stod i Syd Tyskland, på vej til Italien med en varm bil og værkstedet i røret. Den er på ingen måde en erstatning for en professionel (og dyr) star diagnose tester, men som almindelig bilist har man ikke behov for mere.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om - der er sikkert andre der kan byde ind også :D

/Thomas
Senest rettet af Zoom 15. jan 2015, 18:35, rettet i alt 2 gange.
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
goodspeed23
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jan 2015, 10:25

Re: Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af goodspeed23 »

Mange tak, for et utroligt godt og udtømmende svar!
Tror jeg føler mig rolig ved situationen, og vil ud og kigge efter en gammel stjerne til den kommende familie forøgelse :)
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af Zoom »

Har lige regnet sammen - har nok fået lavet ting på garantien (dele+arbejdsløn) for rundt regnet 30-35.000 - hvis det endda kan gøre det...

Kom lige i tanke om et par ting mere:


Du kan indenfor bilens 3 første år (fra indregistrering) få opdateret COMAND APS/Online (bilens navigation) gratis på autoriseret værksted - typisk er den 2½ år når den er frikørt, så det er bare om at få det gjort, specielt fordi mange TAXA chauffører slet ikke bruger navigationen, så kortet er sikkert meget forældet.

Bare fordi bilen sælges hos en forhandler i provinsen er det ikke sikkert den har kørt som land TAXA, tit har de kørt i byen og sælges hos forhandlere længere væk, men det er lidt et trick.

Hvis du kan få bilens VIN kan du ringe til et vilkårligt autoriseret værksted og få bilens historik (hvor den har været serviceret og repareret) - det afslører om der er større ting der er skiftet og hvilket område den sandsynligvis har kørt som TAXA. Hvis du ringer til det værksted den har været mest på, kan du være heldig, at de vil afsløre hvilken vognmand den kommer fra og om det er vognmanden selv der har kørt den og andre detaljer om bilen.

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af BWJ »

Zoom skrev:Har lige regnet sammen - har nok fået lavet ting på garantien (dele+arbejdsløn) for rundt regnet 30-35.000 - hvis det endda kan gøre det...

Kom lige i tanke om et par ting mere:


Du kan indenfor bilens 3 første år (fra indregistrering) få opdateret COMAND APS/Online (bilens navigation) gratis på autoriseret værksted - typisk er den 2½ år når den er frikørt, så det er bare om at få det gjort, specielt fordi mange TAXA chauffører slet ikke bruger navigationen, så kortet er sikkert meget forældet.

Bare fordi bilen sælges hos en forhandler i provinsen er det ikke sikkert den har kørt som land TAXA, tit har de kørt i byen og sælges hos forhandlere længere væk, men det er lidt et trick.

Hvis du kan få bilens VIN kan du ringe til et vilkårligt autoriseret værksted og få bilens historik (hvor den har været serviceret og repareret) - det afslører om der er større ting der er skiftet og hvilket område den sandsynligvis har kørt som TAXA. Hvis du ringer til det værksted den har været mest på, kan du være heldig, at de vil afsløre hvilken vognmand den kommer fra og om det er vognmanden selv der har kørt den og andre detaljer om bilen.

/Thomas
"Hvis du kan få bilens VIN" - Den står synligt I kanten af forrude, synlig udefra :wink:
ZOOM ZOOM.
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af Zoom »

BWJ skrev: "Hvis du kan få bilens VIN" - Den står synligt I kanten af forrude, synlig udefra :wink:
Det har du helt ret i! Men hvis man nu har flere biler i kiggerten og de står forskellige steder i landet, så er det lettere at få oplyst nummeret i telefonen, så man kan checke op på bilen, fremfor at besøge alle forhandlerne.

Men klart - hvis man alligevel er ude og prøvekøre i en weekend, så kan man jo bare skrive nummeret ned (tage et billede med mobilen), nu man har fat i bilen alligevel...

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
rasmusn93
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. dec 2015, 21:03

Re: Køb af E200 eller E220 fra 2012 - Søger gode råd

Indlæg af rasmusn93 »

Overvejer også lidt at købe en mercedes til min virksomhed. Den skal max. koste 600.000 kr. men jeg ved ikke hvilken folk kan anbefale?
Besvar