Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af Morten Bech »

Hej Forum,

Vi overvejer at købe en større bil og her er en frikørt taxa med i billedet. Jeg må erkende at jeg ikke rigtig føler mig ''hjemme'' i andet end en MB og desværre her jeg kun en jeg kan gå at skrue på når tiden tillader det. Savner godt nok min 300E-24 :-)

Jeg har gennemlæst flere tråde her og på andre fora om køb af brugt taxa, men har nogle spørgsmål som jeg ikke helt har fået svar på.

1: Kædeskift på motor samt motor og gearkasse ophæng, bør det gøres hvis ikke det er sket ved service?

2: Et par biler jeg har kigget på, har fået skiftet ratstammen. Hvad går det ud på?

3: Vores kørsels behov er kun 15-20 tkm om året. Jeg har 30 km til arbejde, altså 60 km i alt og kører 1-2 småture i løbet af en uge. Derudover kører vi 1-2 ture på over 100 km om måneden. Det optimale burde være en benziner, men den nye C200 er desværre for dyr, så vi har nøjes med at leje den hos MB et par gange. C modellen før er ikke lige mig. Spørgsmålet går på om hvor ofte skal den have en lang tur for at rense partikel filteret, vil det gavne bilen med et fyr mht. til dette og er der andet som jeg bør være opmærksom på?

4: Ved køb hos en vognmand, hvad gælder med hensyn til reklamations retten. Hvis den er købt af cvr, så gælder den vel. Men de vil vel sælge den i privat handel for at undgå dette?. Er den noget jeg skal være opmærksom på mht. afgifter der skal være betalt inden den må fungere som privatvogn. Og er den nogle ting jeg skal være opmærksom på mht. restgæld i bilen, eller er det helt som at handle privat i forvejen?

5: Elegange og Advantgarde modellerne har direct control undervogn. Hvor mærkbar er forskellen ved brug af indstillinger og er Elegance undervognen for 'slap'. Jeg har desværre kun prøvet den alm. w212 undervogn og den måtte godt være lidt strammere og på den nye c-klasse (AMG-Line) syntes jeg ikke at knappen til undervognen gav så meget andet end at gearkassen skiftede anderledes.

6: Andre vigtige ting jeg bør vide?


På forhånd tak.

Morten
SHC
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19. feb 2016, 17:02

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af SHC »

Morten Bech skrev:Hej Forum,

Vi overvejer at købe en større bil og her er en frikørt taxa med i billedet. Jeg må erkende at jeg ikke rigtig føler mig ''hjemme'' i andet end en MB og desværre her jeg kun en jeg kan gå at skrue på når tiden tillader det. Savner godt nok min 300E-24 :-)

Jeg har gennemlæst flere tråde her og på andre fora om køb af brugt taxa, men har nogle spørgsmål som jeg ikke helt har fået svar på.

1: Kædeskift på motor samt motor og gearkasse ophæng, bør det gøres hvis ikke det er sket ved service?

2: Et par biler jeg har kigget på, har fået skiftet ratstammen. Hvad går det ud på?

3: Vores kørsels behov er kun 15-20 tkm om året. Jeg har 30 km til arbejde, altså 60 km i alt og kører 1-2 småture i løbet af en uge. Derudover kører vi 1-2 ture på over 100 km om måneden. Det optimale burde være en benziner, men den nye C200 er desværre for dyr, så vi har nøjes med at leje den hos MB et par gange. C modellen før er ikke lige mig. Spørgsmålet går på om hvor ofte skal den have en lang tur for at rense partikel filteret, vil det gavne bilen med et fyr mht. til dette og er der andet som jeg bør være opmærksom på?

4: Ved køb hos en vognmand, hvad gælder med hensyn til reklamations retten. Hvis den er købt af cvr, så gælder den vel. Men de vil vel sælge den i privat handel for at undgå dette?. Er den noget jeg skal være opmærksom på mht. afgifter der skal være betalt inden den må fungere som privatvogn. Og er den nogle ting jeg skal være opmærksom på mht. restgæld i bilen, eller er det helt som at handle privat i forvejen?

5: Elegange og Advantgarde modellerne har direct control undervogn. Hvor mærkbar er forskellen ved brug af indstillinger og er Elegance undervognen for 'slap'. Jeg har desværre kun prøvet den alm. w212 undervogn og den måtte godt være lidt strammere og på den nye c-klasse (AMG-Line) syntes jeg ikke at knappen til undervognen gav så meget andet end at gearkassen skiftede anderledes.

6: Andre vigtige ting jeg bør vide?


På forhånd tak.

Morten
Hej Morten

Jeg købte selv en W212 sedan facelifted for 3 mdr. Siden - frikørt Taxa - og jeg er meget tilfreds med den.
Jeg købte en, hvor der var vognmand og een fast chauffør på, og den er særdeles velholdt og velkørende. Den blev leveret med bl.a. nye dysser, ny forkæde osv.

Ad 1: Når bilen har kørt +250tkm så skal kæde, kædehjul som minimum kontrolleres. Kontrol af ophæng bør være en del af servicecheckpunkterne. Dysserne kan også være slidte.

Ad 2: jeg kender ikke til problemer med ratstammen

Ad. 3: dit kørselsmønster burde være ok til diesel, men husk at give den noget servicernes med mellemrum - jeg bruger Bell Add, men der er mange andre gode. Mht. Til fyr, så er der allerede et varmetilskudsfyr i modellen, men en forvarmning vil altid være godt for motoren, hvis der er mange små ture. Jo hurtigere driftstemperatur jo bedre.

Ad 4: Det aftales som regel, at man køber bilen som synet og beset (når der handles med vognmanden) - og så påtager man sig risikoen, men mindre du kan påvise, at sælger har været i ond tro. Hvis du kan aftale en garantiperiode med sælger, så kan det være en fordel, men det kan koste penge at håndhæve garantien (sagsanlæg mv.). Det bedste er at aftale, at vognen undersøges hos MB eller FDM inden køb.
I et stykke tid endnu er det afgiftsfrit for vognmanden at sælge.
Vedr. Restgæld i bilen, skal du bruge bruge databasen på nettet. Du skal søge på indregistreringsnummeret, men få sælger til at notere på aftalen, at vognen er ubehæftet og at der ikke er panthavere.

Ad 5: jeg har ingen erfaring med de forskellige affjedringer, men er udmærket tilfreds med den der er i Elegance modellen.

Ad 6: Hmm, ja der er helt sikkert meget du skal være opmærksom på. Gå efter så meget ekstraudstyr som muligt. Eftermontering er dyrt.
Du bør sikre dig, at bilen er blevet serviceret iht. MB interval - hvis den ikke er ordentligt serviceret hos MB, så find en anden. MB laver kulance udskiftninger/reparationer i garantiperioden. Det er værd at tage med.
Indgå kun en handel hvis du har tillid til sælger, og hvis du har haft mulighed for et check af bilen.
Kør i bilen - det er vigtigt - mærk den når den er kold og varm. Er der mislyde, rystelser mv., skifter den ordentlig gear, opfører den sig pænt under acceleration og nedbremsning, sejler den eller ligger godt på vejen - alt det sædvanlige.
Check lygter og ruder for skader - det er dyre ting.

Jeg håber du finder en god model.
Held og lykke
Steen
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af BWJ »

SHC skrev:
Morten Bech skrev:Hej Forum,

Vi overvejer at købe en større bil og her er en frikørt taxa med i billedet. Jeg må erkende at jeg ikke rigtig føler mig ''hjemme'' i andet end en MB og desværre her jeg kun en jeg kan gå at skrue på når tiden tillader det. Savner godt nok min 300E-24 :-)

Jeg har gennemlæst flere tråde her og på andre fora om køb af brugt taxa, men har nogle spørgsmål som jeg ikke helt har fået svar på.

1: Kædeskift på motor samt motor og gearkasse ophæng, bør det gøres hvis ikke det er sket ved service?

2: Et par biler jeg har kigget på, har fået skiftet ratstammen. Hvad går det ud på?

3: Vores kørsels behov er kun 15-20 tkm om året. Jeg har 30 km til arbejde, altså 60 km i alt og kører 1-2 småture i løbet af en uge. Derudover kører vi 1-2 ture på over 100 km om måneden. Det optimale burde være en benziner, men den nye C200 er desværre for dyr, så vi har nøjes med at leje den hos MB et par gange. C modellen før er ikke lige mig. Spørgsmålet går på om hvor ofte skal den have en lang tur for at rense partikel filteret, vil det gavne bilen med et fyr mht. til dette og er der andet som jeg bør være opmærksom på?

4: Ved køb hos en vognmand, hvad gælder med hensyn til reklamations retten. Hvis den er købt af cvr, så gælder den vel. Men de vil vel sælge den i privat handel for at undgå dette?. Er den noget jeg skal være opmærksom på mht. afgifter der skal være betalt inden den må fungere som privatvogn. Og er den nogle ting jeg skal være opmærksom på mht. restgæld i bilen, eller er det helt som at handle privat i forvejen?

5: Elegange og Advantgarde modellerne har direct control undervogn. Hvor mærkbar er forskellen ved brug af indstillinger og er Elegance undervognen for 'slap'. Jeg har desværre kun prøvet den alm. w212 undervogn og den måtte godt være lidt strammere og på den nye c-klasse (AMG-Line) syntes jeg ikke at knappen til undervognen gav så meget andet end at gearkassen skiftede anderledes.

6: Andre vigtige ting jeg bør vide?


På forhånd tak.

Morten
Hej Morten

Jeg købte selv en W212 sedan facelifted for 3 mdr. Siden - frikørt Taxa - og jeg er meget tilfreds med den.
Jeg købte en, hvor der var vognmand og een fast chauffør på, og den er særdeles velholdt og velkørende. Den blev leveret med bl.a. nye dysser, ny forkæde osv.

Ad 1: Når bilen har kørt +250tkm så skal kæde, kædehjul som minimum kontrolleres. Kontrol af ophæng bør være en del af servicecheckpunkterne. Dysserne kan også være slidte.

Ad 2: jeg kender ikke til problemer med ratstammen

Ad. 3: dit kørselsmønster burde være ok til diesel, men husk at give den noget servicernes med mellemrum - jeg bruger Bell Add, men der er mange andre gode. Mht. Til fyr, så er der allerede et varmetilskudsfyr i modellen, men en forvarmning vil altid være godt for motoren, hvis der er mange små ture. Jo hurtigere driftstemperatur jo bedre.

Ad 4: Det aftales som regel, at man køber bilen som synet og beset (når der handles med vognmanden) - og så påtager man sig risikoen, men mindre du kan påvise, at sælger har været i ond tro. Hvis du kan aftale en garantiperiode med sælger, så kan det være en fordel, men det kan koste penge at håndhæve garantien (sagsanlæg mv.). Det bedste er at aftale, at vognen undersøges hos MB eller FDM inden køb.
I et stykke tid endnu er det afgiftsfrit for vognmanden at sælge.
Vedr. Restgæld i bilen, skal du bruge bruge databasen på nettet. Du skal søge på indregistreringsnummeret, men få sælger til at notere på aftalen, at vognen er ubehæftet og at der ikke er panthavere.

Ad 5: jeg har ingen erfaring med de forskellige affjedringer, men er udmærket tilfreds med den der er i Elegance modellen.

Ad 6: Hmm, ja der er helt sikkert meget du skal være opmærksom på. Gå efter så meget ekstraudstyr som muligt. Eftermontering er dyrt.
Du bør sikre dig, at bilen er blevet serviceret iht. MB interval - hvis den ikke er ordentligt serviceret hos MB, så find en anden. MB laver kulance udskiftninger/reparationer i garantiperioden. Det er værd at tage med.
Indgå kun en handel hvis du har tillid til sælger, og hvis du har haft mulighed for et check af bilen.
Kør i bilen - det er vigtigt - mærk den når den er kold og varm. Er der mislyde, rystelser mv., skifter den ordentlig gear, opfører den sig pænt under acceleration og nedbremsning, sejler den eller ligger godt på vejen - alt det sædvanlige.
Check lygter og ruder for skader - det er dyre ting.

Jeg håber du finder en god model.
Held og lykke
Steen
Seriøst og for mange et brugbart indlæg - 112% iorden :D
NB. tjek om bilen har været tjekket hos MB efter deres interval for rustgarantien.
ZOOM ZOOM.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af Morten Bech »

Tak:-)

Vi har prøvet et par stykker og jeg syntes at e220 kører bedre end e200 også selvom den støjer lidt mere. Og der er forskel på dem på dem vi har prøvet.
Den der kørte bedst var en e220 advantgarde, men den havde lidt skrammer rundt omkring og så er det 400k. . .. 'liiigee' uden for vores budget ;-). En e200 som egentlig kørte godt men hostede og hakkede i tomgang når den var kold. Og en anden e200 som også kørte godt, men lugtede noget af sur '***' inden i og var ikke helt skrubbet ud i krogene. Så jeg tror at det kommer til at tage lidt tid at finde en hvis vi beslutter os for det. Og lige nu hælder jeg mest til en E220 med metallak og lidtl udstyr, hvis jeg kan finde en til en fornuftig pris.

Konen synets egentlig at den er for stor og syntes bedre om den nye C-klasse. Den vil jeg måske også hellere have, men de er vist først frikørt til efteråret og umiddelbart tyder det på at den bliver lige så dyr som E-klassen. Donners og en vognmand mente at de ville ligge på 380k klargjort. Hvilket kun ville give 120k i prisforskel på en der kun har gået 20-30tkm. . . . . det er surt at være ''fattig''. Måske skulle jeg bare købe en cykel med en stjerne på :roll:

Flere af de E-klasser jeg har holdt øje med er også sat ned i pris. Tror at de har lidt svært ved at sælge dem i øjeblikket, måske har det noget med Mercedes Leasing biler at gøre og når de kommer til salg har de jo kun gået omkring 100tkm. Og markedet her hjemme med brugte taxaer kan jo forsvinde helt når der kommer afgift på næste år, så bliver forskellen evt. endnu mindre. Men jeg kan jo tage fejl, mener at de allerede hævede udbudsprisen på frikørte i starten af året.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af BWJ »

Morten Bech skrev:Tak:-)

Vi har prøvet et par stykker og jeg syntes at e220 kører bedre end e200 også selvom den støjer lidt mere. Og der er forskel på dem på dem vi har prøvet.
Den der kørte bedst var en e220 advantgarde, men den havde lidt skrammer rundt omkring og så er det 400k. . .. 'liiigee' uden for vores budget ;-). En e200 som egentlig kørte godt men hostede og hakkede i tomgang når den var kold. Og en anden e200 som også kørte godt, men lugtede noget af sur '***' inden i og var ikke helt skrubbet ud i krogene. Så jeg tror at det kommer til at tage lidt tid at finde en hvis vi beslutter os for det. Og lige nu hælder jeg mest til en E220 med metallak og lidtl udstyr, hvis jeg kan finde en til en fornuftig pris.

Konen synets egentlig at den er for stor og syntes bedre om den nye C-klasse. Den vil jeg måske også hellere have, men de er vist først frikørt til efteråret og umiddelbart tyder det på at den bliver lige så dyr som E-klassen. Donners og en vognmand mente at de ville ligge på 380k klargjort. Hvilket kun ville give 120k i prisforskel på en der kun har gået 20-30tkm. . . . . det er surt at være ''fattig''. Måske skulle jeg bare købe en cykel med en stjerne på :roll:

Flere af de E-klasser jeg har holdt øje med er også sat ned i pris. Tror at de har lidt svært ved at sælge dem i øjeblikket, måske har det noget med Mercedes Leasing biler at gøre og når de kommer til salg har de jo kun gået omkring 100tkm. Og markedet her hjemme med brugte taxaer kan jo forsvinde helt når der kommer afgift på næste år, så bliver forskellen evt. endnu mindre. Men jeg kan jo tage fejl, mener at de allerede hævede udbudsprisen på frikørte i starten af året.
Så nap i denne her http://autoimport.dk/biler/salgsbiler/01162626NT/ så bliver både du og konen glad, NB bemærk garantien. :)
ZOOM ZOOM.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af Morten Bech »

Tak for alle svar.

Valget faldt på en E220 T CDI Avantgarde 7G-Tronic Plus BlueEffiency fra feb. 2014. Den har 300tkm på klokken, men en af de fineste jeg har set på. Prøvede en næsten ny c220 og e220, som begge kun havde gået maks 20tkm for at sammenligne. C-klassen er mere lækker inden i, men e-klassen er mere komfortabel og støjsvag. Syntes at 220 diesel motoren larmer for meget i c-klassen, men c200 184hk benziner er den næsten lydløs. Havde pengene været til det var valget en c200 stc benziner.

Der er en mærkbar forskel på en næsten ny e klasse og så en frikørt, men er vognen i orden så er den ikke særlig stor.

Jeg har købt bilen privat af en sælger hos Mercedes, han har selv solgt bilen til vognmanden og derefter købt den direkte af vognmanden da den blev frikørt. Det gjorde han i øvrigt også med sin foregående bil med samme vognmand. Han valgte dog at starte nyt arbejde en måned efter at have overtaget bilen og fik kun 5km på arbejde, hvilket jo ikke lige er sagen for en diesel.

Der er ganske få skrammer på bilen og den står stort set som ny over alt, selv kabinen er meget fin og med meget få skrammer. Bilen har ikke været proff klargjort, men var faktisk mere ren inden i en en del af dem som jeg har set på.

Udover den en frikørt Advantgarde normalt har , er der spejlpakke , Cavansitblau Perleffect metallic lak og ILS led lys. ILS lyset er godt nok fantastisk at køre med om aftenen.

Den har fuld service hos MB og fået skiftet følgende undervejs:

Motor og gearkasseophæng ved 205tkm.
Batteri ved 235tkm.
Slanger til ladeluftkøler ved 240tkm.
Generator ved 240tkm.
Baglygte ved 275tkm, formodentlig en skade.
Gasdæmpere til bagklap ved 275tkm
Ratstammekontaktmodul pga. støj ved 275tkm.

Den skal have lavet følgende:
Nye dæk og stort service om ca 4tkm.
Nye bremser og lappet et par skrammer.

Mvh.

Morten
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af flychr »

hej
Tillykke !!
Billeder!
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af Morten Bech »

Kig ud på pakeringspladsen foran vagten ;-)
gumle43
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. apr 2016, 11:27
Kontakt:

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af gumle43 »

Tillykke med købet, efter min mening er det squ en af de federe modeller, selvom det ikke er alle der er med på at købe en frikørt vogn...fedtBillede
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Køb at frikørt taxa w212 facelifted

Indlæg af Morten Bech »

Mange tak, er også rigtig glad for bilen.. . . .når jeg kommer 'til vejs ende' så har jeg bare lyst til at vende om og tage en tur til ;-)
Besvar