Køb af bil og garanti ?

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Tjansen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. mar 2016, 09:34

Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Tjansen »

Hej Mercedes-Benz klub Danmark!

Jeg skal til at købe min første Mercedes, det bliver en C230 Comp. Sport 98 som jeg har forelsket mig i. Køber den ved en forhandler, dog er der en lille ting som bekymre mig lidt.

Hvordan forholder det sig med garanti ved køb af ældre modeller ved forhandlere ?

Den ser ud som ny, står utrolig flot. Det eneste jeg kan sætte noget på er, at efter man har givet gas og slipper pedalen giver det et lille ryk i gearstangen.
Jeg har kun prøvekørt den en gang, og spurgte ind til det hos forhandleren, som ikke mente det var noget(nærmere mente han at sådan skulle den gøre ved en Mercedes)
Har spurgt og søgt lidt efter det, og synes jeg er kommet frem til, at det kunne være løs motorophæng.

Hvis det i så fald er det, og jeg køber den, hvad har jeg så af garanti på dette. Er det bare købt som beset når jeg ruller fra forhandleren, og så evt ting jeg finder bagefter er på egen regning eller hvordan forholder det sig ?

Han sagde dog også, at hvis der er et eller andet med den, kører vi den bare på Mercedes værksted og får det lavet. Er det noget jeg skal have papir på inden køb ?

Tak på forhånd for at læse mit emne, håber i kan hjælpe lidt med dette. Da jeg virkelig har set mig varm på denne model og nok køber den uanset hvad :D


mvh Thomas
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af BWJ »

Du har altid din reklamationsret, og de første 2 mdr. gælder formodningsreglen som siger at fejlen var der ved køb, efter 6mdr. skal du bevise at den var der ved køb (og det er svært)
Hvis du køber kan du evt. få et uforpligtende gratis helbredstjek hos MB-CPH, og med det i hånden få forhandleren til at udbedre fejl og mangler.
Du kunne også bruge FDM hvis du er medlem.
Og ja, få ALLE aftaler på skrift-

Held og lykke med købet.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Alex B J »

Som bwj skriver få alt på skrift...

Mine erfaringer med udbedring af ting ,er at man ikke lige tager tlf når man ringer,glemmer at tjekke mail eller ikke lige har tid den dag jeg ringer pga kunder..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Tjansen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. mar 2016, 09:34

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Tjansen »

Hej igen, og tak for svar.


Det vil sige jeg ikke behøver at være bange for jeg ender med en bil som har mere fejl og mangler end det ser ud til, og så står med alle omkostningerne selv.
Hvis den evt har et løs motorophæng, kan jeg så bare kører ned til et Mercedes værksted og få det bekræftet og dermed vil forhandler dække alle reparations omkostninger ? inden 2 mrd.

Hvis man er bosat på Fyn er det så P. Christensen man kører til som aut Mercedes værksted ?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af BWJ »

Tjansen skrev:Hej igen, og tak for svar.


Det vil sige jeg ikke behøver at være bange for jeg ender med en bil som har mere fejl og mangler end det ser ud til, og så står med alle omkostningerne selv.
Hvis den evt har et løs motorophæng, kan jeg så bare kører ned til et Mercedes værksted og få det bekræftet og dermed vil forhandler dække alle reparations omkostninger ? inden 2 mrd.

Hvis man er bosat på Fyn er det så P. Christensen man kører til som aut Mercedes værksted ?
Ja det er måden at gøre det på, NB. P. Christensen er meget kompetente - det er vores erfaring.
ZOOM ZOOM.
Tjansen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. mar 2016, 09:34

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Tjansen »

Okay mange tak for svar og hjælp.


Jeg kører til P. Christensen i morgen og får lavet et helbredstjek eller hvad man kan kalde det, nogen der ved hvad prisen for dette kan være og hvor meget de kigger efter ?


Kan det passe at en forhandler ikke kigger efter olie ? har haft bilen i 1 uge ca og kørt 400 km og olien var nærmest på MIN, lampen nåede at lyse en gang!
Jeg tænker da det er noget en forhandler sørger får at der er olie på, eller det måske mig som tager fejl ?



Fejl og mangler jeg sådan har fundet er:

Et sjovt ryk i gearstangen ved gas og slip af gas, men dog kun i 3. gear
føresædet kan ikke rykkes frem eller tilbage
Bilen trækker en del til højre
Lidt ujævn tomgang, rystende.
Og så at der nærmeste ikke var noget olie på overhovedet

De små ting er det noget forhandler bare skal rette uden omkostninger for mig ?


Tak igen på forhånd for hjælpen
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af BWJ »

Tjansen skrev:Okay mange tak for svar og hjælp.


Jeg kører til P. Christensen i morgen og får lavet et helbredstjek eller hvad man kan kalde det, nogen der ved hvad prisen for dette kan være og hvor meget de kigger efter ?


Kan det passe at en forhandler ikke kigger efter olie ? har haft bilen i 1 uge ca og kørt 400 km og olien var nærmest på MIN, lampen nåede at lyse en gang!
Jeg tænker da det er noget en forhandler sørger får at der er olie på, eller det måske mig som tager fejl ?



Fejl og mangler jeg sådan har fundet er:

Et sjovt ryk i gearstangen ved gas og slip af gas, men dog kun i 3. gear
føresædet kan ikke rykkes frem eller tilbage
Bilen trækker en del til højre
Lidt ujævn tomgang, rystende.
Og så at der nærmeste ikke var noget olie på overhovedet

De små ting er det noget forhandler bare skal rette uden omkostninger for mig ?


Tak igen på forhånd for hjælpen
Alle de ting du nævner skal forhandler klare for dig UB.
Hvis PC fremadrettet skal klare service for dig, kan du jo bede dem være grundige for fejl de finder skal rettes på garantien.
Jeg ved ikke hvad PC tager for det, hvis de tager noget ?, men fik du ikke aftalt et tjek i slutsedlen for sælgers regning ?
ZOOM ZOOM.
Tjansen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. mar 2016, 09:34

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Tjansen »

Der kan det godt være jeg dummede mig der, for troede der var garanti for det uanset hvad man aftale til sidst. Så vi lavede ikke nogen særaftale om at han skulle dække et tjek og evt rep. der ville være efter køb. Da jeg troede det skulle han uanset hvad.


Der er også dette papir som jeg underskrev ved køb, betyder det at de kan hoppe uden om den garanti der lyder ellers efter køb ?
Og at der kun kan laves på deres værksted mod betaling altså de 50%. Så det betyder vel egentlig de kan hoppe over at lave fejl og mangler inden de sælger en bil, for så at få tjent ekstra ind på at netop lave de fejl.

http://peecee.dk/uploads/032016/lo_big_thumb.jpg
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af BWJ »

I det her tilfælde kan du glæde dig over, at det du har skrevet under på IKKE er gældende.
En forhandler kan IKKE stille en køber ringere end købelovens bestemmelser, uanset hvordan han prøver at undgå det,- det ligger der flere afgørelser på.
Jeg har i tidl. tråd oplistet købelovens bestemmelser.
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte FDM og få et medlemsskab, deres jurister er nogle skarpe knive i skuffen, og det kan vise sig i dette tilfælde at være en rigtig god idé.
Men husk at spørge dem om de vil hjælpe nu, efter dit køb, da jeg mener at huske der er en "karensperiode"

:shock: :shock: Har du set sidste linie i din "slutseddel" dvs at du ikke har nogen garanti for det oplyste KM tal, - har du fået servicehistorik på bilen ????
ZOOM ZOOM.
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Bri_jac »

Nu virker det som om du behøver at sætte dig lidt ind i tingene, læse derfor disse links, og så kan du overveje om du skal kontakte sælgeren eller en advokat for at hjælpe dig videre...

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/brugtbil ... 9497661CCD
http://www.fdm.dk/biler/bilkoeb/brugt-b ... forhandler
http://www.forbrug.dk/Raad-og-rettighed ... -brugt-bil
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af BWJ »

Bri_jac skrev:Nu virker det som om du behøver at sætte dig lidt ind i tingene, læse derfor disse links, og så kan du overveje om du skal kontakte sælgeren eller en advokat for at hjælpe dig videre...

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/brugtbil ... 9497661CCD
http://www.fdm.dk/biler/bilkoeb/brugt-b ... forhandler
http://www.forbrug.dk/Raad-og-rettighed ... -brugt-bil
:!: :!: NEMLIG
ZOOM ZOOM.
Tjansen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. mar 2016, 09:34

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Tjansen »

Okay tak for hjælpen, jeg vil lige læse lidt på det, kontakte FDM og så hører hvad der kan skal gøres yderligere.

Har en fuld service bog indtil 2014/2015 så tænker km tal og oprigtigt den er passet af samme værksted i alle de år.
Selve bilen står nærmest som nylakeret og der er ikke noget at sætte finger på udover de listede mangler, som dog nok skal forventes på en 18 år gammel bil.

Men derfor vil jeg jo stadig have den garanti jeg er berettiget, og have evt fejl rettet. Så vil lige tage jeres råd og hjælp med på vejen og se hvad jeg finder ud af.


Tak igen
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Bri_jac »

[quote="Tjansen"Men derfor vil jeg jo stadig have den garanti jeg er berettiget, og have evt fejl rettet. [/quote]
Jeps derfor må du læse lidt på købeloven og med garantibestemmelser på køb af brugt biler fra forhandlere, så du kender dine rettigheder inden du foretager dig andet :-)
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Tjansen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. mar 2016, 09:34

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af Tjansen »

Jeg har fået lavet en tjek hos PC i Odense og fik flg anmærkninger:

førestol kan ikke kører.
Gummi venstre forfjeder sidder forkert.
H+V afdækninger foran hjul revnet.
Panel vb sidder forkert og rust ved bagskærm.
Panel hf sidder forkert.
V-remm kæret.
Computertest: Melder fejl på oliesensor. Fejl/udsættere på cylinder 1+2

Ellers var den rigtig fin og og den var i god stand sagde de.

Meget af det er normal slidtage selvfølgelig når det er en ældre bil, dog tænker jeg at førestolen i hvert fald går ind under reklamationen, men det kan man vel selv ordne uden det store besvær.

Jeg er dog lidt i tvivl med de 2 cylindere som sætter ud, den står ujævn i tomgang, men det bemærkes ikke ved acceleration. De kunne ikke sige meget om det, hvad det kunne skyldes eller om det var særlig grund til bekymring. Det var bare hvad testen skrev. Er det noget som kan gå ind under reklamation eller hører det måske også bare under normal slidtage ?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Køb af bil og garanti ?

Indlæg af BWJ »

I min optik skal alle fejl/ mangler rettes på garantien, du har jo ikke købt som beset !
ZOOM ZOOM.
Besvar