Mit sommerdæk valg - hvad er jeres?

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Mit sommerdæk valg - hvad er jeres?

Indlæg af ThomasDK »

Til min store ærgerlse var mine bagdæk slidt næsten helt ned til indikatoren, og mit ene fordæk havde fået et lille søm i mønsterkanten så det ikke kunne lappes. Det var tid til 4 nye dæk, og det skal være high performance.
Havde Bridgestone Potenza RE050A på, og den havde jeg været positivt overrasket af, både af slidstyrke og vejgreb, som regel plejer vejgreb ellers at betyde stort slid.

Endte også op med afløseren for mine nuværende nemlig Bridgestone Potenza S001, til 6.600kr. monteret.
Det er da ikke så galt.

Hvorfor kommer dækcentre og serviceværksteder altid for meget luft i?)

Her efter et par hundrede kilometer og trim af dæktryk må jeg konstatere at de kører fremragende og sikkert bedre end RE050A
Fik et fuldt blæs med hagl og sneslud ude på en høj bro, hvor jeg lå i god fart og de drænede alt trods 265 bagpå. I tørt vejr er det som om de suger sig til vejen.

Dem kan jeg godt anbefale til vores biler, trods min anbefaling er uvidenskabelig, emotionel og med et twist af ligegyldig klogeåge.

Hvad kører i så med af dæk, og hvad syntes i om dem? Fortæl fortæl...
Vedhæftede filer
Bridgestone Potenza S001 265/40-18.
Bridgestone Potenza S001 265/40-18.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Mit sommerdæk valg - hvad er jeres?

Indlæg af Morten Bech »

Jeg valgte Michelin Pilot Sport 4 245/45/17 std. størrelse på min S212.

Der er stort set ingen test af dette dæk endnu, selv ikke ADAC havde dem med i deres nyeste test. Kun det gamle Sport 3. Kan læses gratis på ADAC.de, samme test som FDM bringer.

Jeg valgte at prøve dette dæk pga. det skulle være mere støjsvagt end Contisport 5, mere komfotable og lidt bedre brændstof økonomi. Og umiddelbart en kæmpe forbedring fra de godt slidte Contisport5 og Pilot Sport 3 der sad på bilen. . . det lød som der var noget galt med et hjulleje eller bagtøj. Nu er den næsten stille som graven. Nu skal man jo ikke sammenligne slidte og nye dæk, men kørte på Contisport 5 på min W124 og jeg synes at Sport 4 er bedre.

Jeg fik dæk på hos Quickpot og de fyldte dæktryk i henhold til datapladen i tankdækslet med mindre jeg havde et andet ønske. Jeg overvejer at forsøge med et lidt højre tryk ca. 5-10 % for at se om det ændre på køreegenskaber osv.

Mvh.

Morten
SHC
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19. feb 2016, 17:02

Re: Mit sommerdæk valg - hvad er jeres?

Indlæg af SHC »

Hej

Jeg satte 4 nye Continental - 245/45-17 95Y ContiSportContact 5 på i går. Jeg har kørt med Continental de sidste 20 år, og har ikke haft dårlige oplevelser.
Jeg er typen der læser dæktests og her er Continental ok mht. nedbremsning og holdbarhed.
4900,- og så var de monteret på fælge og afbalanceret.

Hilsen Steen
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Mit sommerdæk valg - hvad er jeres?

Indlæg af Peter BJ »

SHC skrev:Hej

Jeg satte 4 nye Continental - 245/45-17 95Y ContiSportContact 5 på i går. Jeg har kørt med Continental de sidste 20 år, og har ikke haft dårlige oplevelser.
Jeg er typen der læser dæktests og her er Continental ok mht. nedbremsning og holdbarhed.
4900,- og så var de monteret på fælge og afbalanceret.

Hilsen Steen
Jeg har også lige fået disse dæk på, men jeg måtte af med 5.495,- (Quickpot som så giver 10% bonus hos FDM/Forbrugsforeningen). Hvor købte du dine?

Jeg læser også tests, og har kørt med Continental dæk de seneste 10 år på mine Merc's, både vinter og sommerdæk. De står fast i al slags vejr! :-)
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
SHC
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19. feb 2016, 17:02

Re: Mit sommerdæk valg - hvad er jeres?

Indlæg af SHC »

Peter BJ skrev:
SHC skrev:Hej

Jeg satte 4 nye Continental - 245/45-17 95Y ContiSportContact 5 på i går. Jeg har kørt med Continental de sidste 20 år, og har ikke haft dårlige oplevelser.
Jeg er typen der læser dæktests og her er Continental ok mht. nedbremsning og holdbarhed.
4900,- og så var de monteret på fælge og afbalanceret.

Hilsen Steen
Jeg har også lige fået disse dæk på, men jeg måtte af med 5.495,- (Quickpot som så giver 10% bonus hos FDM/Forbrugsforeningen). Hvor købte du dine?

Jeg læser også tests, og har kørt med Continental dæk de seneste 10 år på mine Merc's, både vinter og sommerdæk. De står fast i al slags vejr! :-)
Jeg googlede lidt, og så THansen var billigst. Arbejdet var i orden - det var nye fælge, og de behandlede dem nænsomt.
Jeg har ellers i mange år brugt AGL/Quickpot, men jeg var ikke helt tilfreds med afbalanceringen De sidste par gange.

Hilsen Steen
Besvar