Mercedes C-klasse som pendlerbil

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
TBJ
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. maj 2016, 18:37

Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af TBJ »

Hej alle,

Jeg håber på lidt gode råd og erfaringer.

Jeg kører årligt cirka 40.000 km, det meste på motorvej til og fra arbejde, og har kig på en ny bil, da min gamle er 5 år gammel og har rundet 200.000 km.
Jeg har to gange købt fabriksnye biler, men vil gerne have lidt mere køreglæde og kvalitet end tidligere. Jeg har derfor kig på Mercedes, helt specifikt C-klassen, C180, C200, C220, på et budget omkring 300.000 - dvs., brugte biler som har kørt i omegnen af 50.000km.

Mine spørgsmål er så, da jeg (desværre) ingen erfaring har med Mercedes:
- Hvad er omkostningerne ved almindelig vedligeholdelse, servicetjek (autoriseret og uautoriseret), bremser og andre sliddele?
- Har nogen af jer erfaring ved at bruge en Mercedes som pendlerbil?
- Jeg køber helst diesel grundet de længe stræk på motorvej, er der yderligere udgifter jeg skal budgettere med, partikelfilter eller lignende?

På forhånd tak for hjælpen :D
asej
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12. mar 2016, 23:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af asej »

Du finder nok ikke mange herinde der ikke vil anbefale Mercedes som pendlerbil, du skal nok lede andre steder hvis du vil have lidt mere kritik :)

Jeg har for 2 måneder siden købt en brugt C220, og er yderst tilfreds - jeg pendler ca 35km hver vej. Men hvis økonomien er i højsædet er mercedes nok ikke det mest oplagte valg - både drift, indkøbspris, brændstoføkonomi er højere end "almindelige" biler. F.eks. har jeg samme antal HK i min mercedes og min tidligere skoda octavia, og merceren kører 15km/l mens skoda kørte omkring 17. Men køreoplevelsen er naturligvis en helt anden - måske kommer man også til at trykke lidt mere på pedalen :wink:

Har ikke været til service endnu, så den pris ved jeg ikke noget om.
MB C220 CDI Avantgarde '11 (S204) Stc. Aut.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af BWJ »

Generelt er serviceomkostninger lavere på MB, eneste ulempe jeg har fundet ved MB er at den er vanedannende.
Min C220 bruger 5,5l/100 km, når jeg dagligt kører 45 km hver vej.
ZOOM ZOOM.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af Morten Bech »

Jeg vil også sige at de godt kan være økonomiske. Meeeenn en bil til 400-600tkr eller mere koster altså mere at vedligeholde end en bil til 200-300tkr. Meeeennnn igen, så er MB ikke så dyr i service. Jeg har lige fået skiftet en vandpumpe på min E220, den kostede 1800,- plus arbejdsløn. Og lige haft den til service 305.000 tkm service med nul huller ved gennemgang.

Køber du en dyr bil, så koster det mere at holde den kørende. Sådan er det bare, men ser man bort fra de uforudsete udgifter er MB ret billig ved service. Bremser hele vejen rundt på en E220 kostede 5400,- med originale MB dele inklusive arbejdsløn hos en MB specialist (ej Aut.) . Det er næsten det samme som på en Skoda Fabia med originale dele. Var til 60tkm service for en del år siden med samme Fabia, det kostede 10tkr for service og et par bøsninger der skulle skiftes.

Jeg er ''stjerne tosset'' så måske ikke den mest objektive. Men kan din økonomi holde til at du sætter lidt ekstra af til service hver måned, så kan du sagtens køre i en brugt dyr MB, Audi eller BMW. Går bilen ikke i stykker, så er der bare extra penge på kontoen. Går du efter en diesel, så forvent ekstra reparationer. Kommer de ikke så er det bare dejligt, men dem jeg kender som har værksted siger at der er en del reparationer på diesel biler. De er dyrere i service end benzin. Eks. skiftede en af mine venner EGR ventil på en polo TDI på hans værksted, det blev 25tkr pga. af at forbroen skulle ned på bilen for at komme til den. Den var skiftet en gang på garantien hos VW ved 50tkm og gik så igen ved 100tkm. Umiddelbar grund var for mange små ture i bilen så den var helt ødelagt af sod. Vw skulle vist have 35tkr for at skifte den. De er simplethen så komplicerede de nye diesel motorer og med så mange dimser der kan gå i stykker.

Købte en frikørt E220 fra feb. 2014 med 300tkm på klokken. Fuld service hos MB og fra ca. 200tkm har den fået udført reparationer for hvert 25tkm. Ikke nogen store ting, men tror det sagtens kan løbe op i 30tkr. Sidste var en turboslange, en vandpumpe og fejlsøgning samt skift af en sensor, pris ialt 10tkr.

Kører jeg rigtig pænt i min E220 cdi, så kan den køre lige så langt som vores gamle Fabia 1.2 ved normal kørsel. Men den kan ikke følge med vores nye Polo 1.2 TSI. MB'en kan jeg knibe op på 19-20 km/l på en 28km tur med primært motorvej, Poloen kan jeg få op på 25 km/l i benzin. Men der er ingen tvivl om hvilken bil jeg helst vil køre turen i ;-) Leasede en C200 2015 benzin stc.med 184 hk. . . .. den klarede samme tur på 20km/l.

Håber du kunne bruge det til noget :-)

Mvh.
Morten
TBJ
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. maj 2016, 18:37

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af TBJ »

Tak for svar :D

Det vil være en diesel jeg køber, jeg kører sjældent korte ture, og har 100km på motorvej til arbejde :D

VW motorer har problemer med EGR ventilen, den er også skiftet i min, også en 1,2 Polo motor - det er forhåbentlig ikke samme problem i MB.

Fordelen ved VW motorerne er dog, at der er 30.000 mellem hver service, det fandt jeg frem til var 20.000 for C200.

Jeg har brugt knap 10.000 i snit om året på ikke service relateret reparationer på min nuværende bil, det kan vel næsten ikke blive værre for en ellers fabriksny bil, den runder 5 år i næste måned.

Er der nogle dyrere service udgifter jeg skal være opmærksom på når jeg lægger budget? Tandrem eller lignende?
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af Morten Bech »

Undersøg om den har eller burde få skiftet knastkæden. Flere anbefaler at man får skiftet kæden for hvert 100tkm. Så vidt jeg har læst gælder det både CDI og GCI (benzin).

Oftest høres en strukket kæde som raslen de første par sekunder ved start. Strækker den sig for meget kan den hoppe et par tænder og motor kaput.

Nu har jeg malet fanden på væggen, men det er det samme med de gamle MB'er. Min 1993 300e-24 strak kæden sig også på, alle de gamle V8'er og dem fra halvfemserne strak kæden sig også på. Problemet er at at kæden på de nye er en single kæde og ikke en duplexkæde som på de gamle og derved ikke så stærk (dobbelt kæde , altså to kæder ved siden af hinanden). Og der er et par historier om knækkede kæder og motorskift, men det har man hørt om på mange bilmærker og i mange år. Eller knækkede tandremme på VW;-)

Så tag det med som en del af det almindelige service og få det checket. Til eksempel har jeg for en sikkerheds skyld fået skiftet kæden på min E220, den havde strukket sig 11-12 mm i forhold til den nye og havde gået 300tkm. Havde jeg ikke læst om problemet inden jeg købte bilen, så havde jeg aldrig opdaget at den raslede lidt ved koldstart. Så svagt var det, men søg på youtube på om651 motor lyde/raslen. . . der er en med ''medium'' raslen som lyder som et motorskift.
Det kostede 4300,- med det hele. Kæden på mercedes CDI om651 motorer sidder den på bagsiden af motoren istedet for foran som normalt, så det er ikke bare lige at skifte den. MB forskriver at checke hvor meget kæden har strukket sig hvis den rasler ved opstart, men da det er så besværligt at komme ind til den kan man lige så godt skifte den samtidigt.

Hvis den du kigger på er fra 09-12, så check om den har fået skiftet dyser. Nogle af dem har Delphi dyser og de går, MB skifter dem på reklamation. Da jeg var til service med min hos MB, havde de lige skiftet dyser på en der havde gået 525tkm uden beregning. Motoren skulle vist også være følsom over for korrekt olie, så find en der har fuld service bog fra MB.

Og så er der vist et par stykker der får en ombytter gearkasse på når de har gået +400tkm, men det burde nok ikke være aktuelt i dit tilfælde ;-)

Jeg er novice på MB diesel. Men måtte undersøge en del da jeg 'kun' havde råd til en gammel taxa og ikke en nyere benzin som nok passede mit kørsels behov bedre.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af BWJ »

Det er primært på 651 motoren der har været lidt omkring kæden på, den kører med en klein enkeltkæde, hvor det på 646 er den kraftigere dobbelt kæde.
ZOOM ZOOM.
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af Bri_jac »

Jeg har en C-classe 2010 C220CDI Stationcar, jeg ville selv have en 2010 model, da de fik opdaterede dyser
Jeg tjekkede her da jeg købte min, se midterste sted, "Pannan und Mangel" (har ikke tysk A på min laptop)
https://www.adac.de/infotestrat/fahrzeu ... rcedes_159
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Bianconeri
Indlæg: 24
Tilmeldt: 9. jul 2015, 10:04
Geografisk sted: Kirke Hyllinge

Re: Mercedes C-klasse som pendlerbil

Indlæg af Bianconeri »

Har også C200 facelift 2011 Diesel. 2.0 ((eller 2.1 eller 2.2)) alt efter hvor man kigger. Her køre den mellem 19 og 22 KM/L
Købt for 299 tkr. Og der havde 84.000 på samvittigheden.
Besvar