W210: Servo går stramt til højre
-
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
- Geografisk sted: Silkeborg
W210: Servo går stramt til højre
Hej
Har i nogen idéer til hvad dette skyldes:
Når bilen har stået nogle timer, og jeg starter op og kører afsted, så går rattet stramt når jeg drejer til højre. Indtil første gang jeg drejer hele vejen til højre, derefter går det helt fint igen.
Der er nok servo olie på.. faktisk er den ca 5mm over max, men det kan vel ikke være derfor?
Mvh. Finn
1998 W210 E300TD
Har i nogen idéer til hvad dette skyldes:
Når bilen har stået nogle timer, og jeg starter op og kører afsted, så går rattet stramt når jeg drejer til højre. Indtil første gang jeg drejer hele vejen til højre, derefter går det helt fint igen.
Der er nok servo olie på.. faktisk er den ca 5mm over max, men det kan vel ikke være derfor?
Mvh. Finn
1998 W210 E300TD
Re: W210: Servo går stramt til højre
Hvis det er kun den ene side som går stramt, er der fejl i servotryk reg.ventil som er en del af tandstangen...
-
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: W210: Servo går stramt til højre
Takker for svar
Det er kun til højre, og ikke hver dag, men ca hver anden eller deromkring..
Den ventil, er det noget der kan repareres, eller skal der en anden tandstang til?
Det er kun til højre, og ikke hver dag, men ca hver anden eller deromkring..
Den ventil, er det noget der kan repareres, eller skal der en anden tandstang til?
Re: W210: Servo går stramt til højre
Mercedes har ikke noget løs til reg.ventil.Finn Donati skrev:Takker for svar
Det er kun til højre, og ikke hver dag, men ca hver anden eller deromkring..
Den ventil, er det noget der kan repareres, eller skal der en anden tandstang til?
Re: W210: Servo går stramt til højre
Nu ved jeg ikke hvor stramt der er tale om.. Men en defekt bærekugle kan give modstand i kun den ene retning.
Men ellers kan man somregel høre om servo systemet arbejde hvis bilen står stille og man drejer hjulne ud til en af siderne..
Men ellers kan man somregel høre om servo systemet arbejde hvis bilen står stille og man drejer hjulne ud til en af siderne..
-
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 12. okt 2011, 18:33
Re: W210: Servo går stramt til højre
Min bil, en 300 TD fra 98 med 650.000 km på tælleren er begyndt ikke så gerne at ville dreje til højre, især nu ved de første par drej efter et par dages stilstand. Den er da tung at dreje TH. Kørte i sidst uge over Gross Glockner i 38 gr. varme og ved højresving var det da lige som der skulle overvindes en ret mærkbar modstand et stykke inde i drejningen af rattet. Det var ikke spor sjovt!
På en lift kan hjulene uden motorgang let drejes med håndkraft fra side til side. Har fået tilbudt skiftning af tandstang + bærekugler, men i første omgang er jeg sendt hjem med de gamle bærekugler - helt uden slør - injiceret lidt olie med en injektionssprøjte. Det har ikke løst problemet.
Gode råd udbedes - hvis nogen gider her i varmen? Kan styreventil udskiftes? eller er det hele tandstangen?
På en lift kan hjulene uden motorgang let drejes med håndkraft fra side til side. Har fået tilbudt skiftning af tandstang + bærekugler, men i første omgang er jeg sendt hjem med de gamle bærekugler - helt uden slør - injiceret lidt olie med en injektionssprøjte. Det har ikke løst problemet.
Gode råd udbedes - hvis nogen gider her i varmen? Kan styreventil udskiftes? eller er det hele tandstangen?
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: W210: Servo går stramt til højre
Hvordan er den på lift MED motorgang
Lyder som en ventil der hænger
Kan godt gå hen at blive farligt at køre med. - med 650 K kunne det godt være at der er noget der skal skiftes, og så køre den gamle slæde igen 

Lyder som en ventil der hænger


E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 12. okt 2011, 18:33
Re: W210: Servo går stramt til højre
Ingen problemer på værkstedets lift ved motorgang. Har skiftet servoolien. Det har ikke hjulpet. Den er fortsat stram ved de første højresving efter start. Tror derfor ikke meget på, at rustne bærekugler skulle være årsagen. Der er intet slør i bærekuglerne, og de har som nævnt fået hver 1-2 ml. olie injiceret.
Kan få en renoveret tandstang fra Tyskland til 2.000 kr. og en ny til 3.000 svarende til 1/4 af danske priser. Desværre skal forbroen sænkes for at skifte tandstangen, så det er ikke et gør-det-selv projekt men en halv dags skruearbejde på værksted.
- Men der vist ingen anden vej.
Kan få en renoveret tandstang fra Tyskland til 2.000 kr. og en ny til 3.000 svarende til 1/4 af danske priser. Desværre skal forbroen sænkes for at skifte tandstangen, så det er ikke et gør-det-selv projekt men en halv dags skruearbejde på værksted.
- Men der vist ingen anden vej.
Re: W210: Servo går stramt til højre
Hvor i Tyskland finder du tandstang til de priser?
w210-270cdi pt. 510tkm.
-
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 12. okt 2011, 18:33
Re: W210: Servo går stramt til højre
Det gør jeg hos
Autoteile Jakobs GmbH
Dieter Jakobs
Siedlungsstr. 15
66773 Schwalbach - Hülzweiler
ved at søge på Lenkgetriebe eller Servolenkung Mercedes 210 på EBay.
Her fås også nye til ca. 1/4 af dansk pris.
Autoteile Jakobs GmbH
Dieter Jakobs
Siedlungsstr. 15
66773 Schwalbach - Hülzweiler
ved at søge på Lenkgetriebe eller Servolenkung Mercedes 210 på EBay.
Her fås også nye til ca. 1/4 af dansk pris.
Re: W210: Servo går stramt til højre
Hej, du skriver at forbroen skal sænkes for at skifte tandstangen på en W210, er der forskæl på de forskellige W210er. Kan oplyse at jeg, for ikke så længe siden har skiftet tandstangen på min W210 fra 2000 og det er faktisk meget nemt, skulle ikke sænke forbroen for at afmontere den defekte tandstang og ej heller for an monter den nye.Leif Ejlebjerg skrev:Ingen problemer på værkstedets lift ved motorgang. Har skiftet servoolien. Det har ikke hjulpet. Den er fortsat stram ved de første højresving efter start. Tror derfor ikke meget på, at rustne bærekugler skulle være årsagen. Der er intet slør i bærekuglerne, og de har som nævnt fået hver 1-2 ml. olie injiceret.
Kan få en renoveret tandstang fra Tyskland til 2.000 kr. og en ny til 3.000 svarende til 1/4 af danske priser. Desværre skal forbroen sænkes for at skifte tandstangen, så det er ikke et gør-det-selv projekt men en halv dags skruearbejde på værksted.
- Men der vist ingen anden vej.
Vh Ole
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
-
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 12. okt 2011, 18:33
Re: W210: Servo går stramt til højre
En fornyet kontakt med min mekaniker - der ordner det lidt mere komplicerede - i det her tilfælde også præcis sporing - endte da også forleden med en bemærkning om, at det vist alligevel ikke var nødvendigt at sænke forbroen.
Der er 100 euro i depositum på en renoveret tandstang, som refunderes ved modtagelse af den gamle.
Der er 100 euro i depositum på en renoveret tandstang, som refunderes ved modtagelse af den gamle.
-
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 12. okt 2011, 18:33
Re: W210: Servo går stramt til højre
Omhyggelig orientering er godt før man køber. Jeg erfarer nu, at jeg som privatperson ikke kan benytte DPD Pákkeservice, og at returnering af den gamle tandstang - for at få mit pant på 100 Euro - med GLS derfor beløber sig til ca. 350 kr.
En ny tandstang i Mercedes originalpakning kan fås for 350 Euro + forsendelse.
En ny tandstang i Mercedes originalpakning kan fås for 350 Euro + forsendelse.
-
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 12. okt 2011, 18:33
Re: W210: Servo går stramt til højre
Så har jeg jo næsten kørt 2 år og 40.000 km med et perfekt nyt styretøj, men nu afgiver servoen "snerrende" støj af karakter som tandhjulsstøj, når den aktiveres, og støjen stiger og falder med motoromdrejninger. Mon der er andet at gøre end at skifte pumpen?
En anden pumpe koster ca. 1200 kr. såvel hjemlig som fra Tyskland.
Der vel ikke andre ventiler i systemet, der kan "vræle"?
Fænomenet startede sidste sommer og optrådte kun i varmt vejr, nå bilen var godt varm. Nu optræder det også i kold tilstand.
En anden pumpe koster ca. 1200 kr. såvel hjemlig som fra Tyskland.
Der vel ikke andre ventiler i systemet, der kan "vræle"?
Fænomenet startede sidste sommer og optrådte kun i varmt vejr, nå bilen var godt varm. Nu optræder det også i kold tilstand.