Vibrationer ved 110 km/t
Vibrationer ved 110 km/t
Når jeg kører 110 km/t på motorvej med gearælgeren i D og giver let gas opstår der nogle temmelige kraftige vibrationer/ryk i hele bilen, men mærkes ikke i rattet som ved defekte styrekugler, føles som et dæk der har en bule eller er ude af balance, når jeg så sætter den i låst 4 gear forsvinder det med det samme, eller hvis jeg giver kraftig gas i stilling D forsvinder det også. Hvis jeg kører almindelig landevejskørsel op til 90 km/t er der ingen ting.
Jeg har været under bilen for at kontrollere hardyskiver, kardankryds, støtteleje m.v. det hele ser fint ud.
Jeg har kontrolleret oliestanden i gearkassen, og der er måske en halv liter for meget på, men det kan vel ikke give sådan nogle symptomer, men jeg dræner det af for at være helt sikker.
Jeg har søgt i forum, og har med frygt set at det måske kan være converteren.
Er der nogen der har en ide eller input hvad det kan være ?
Jeg har været under bilen for at kontrollere hardyskiver, kardankryds, støtteleje m.v. det hele ser fint ud.
Jeg har kontrolleret oliestanden i gearkassen, og der er måske en halv liter for meget på, men det kan vel ikke give sådan nogle symptomer, men jeg dræner det af for at være helt sikker.
Jeg har søgt i forum, og har med frygt set at det måske kan være converteren.
Er der nogen der har en ide eller input hvad det kan være ?
W203/270CDI 525.000 km
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Det lyder lidt som konverteren.. Men det kan du tjekke ved at sætte den i 4 gear og få omdrejninger til at være det samme som de ville være i højeste gear ved 110kmt og se om du kan fremprovokere samme symptomer.
Det er svært at vudere fejlen over et forum. Det er jo forskelligt som man høre og ser fejl
Det kunne jo også være et par dårlige motor ophæng eller kardan centreringsbøsningerne der er slidte
Det er svært at vudere fejlen over et forum. Det er jo forskelligt som man høre og ser fejl

Det kunne jo også være et par dårlige motor ophæng eller kardan centreringsbøsningerne der er slidte
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Tak for input.
Bilen har symptomerne ved 2100-2400 r/min, både i D og i låst 4. men ikke i låst 3. Nu er den begyndt at skifte meget kontant fra 1. til 2. gear i D.....så jeg tror det er converteren ?
= dyrt
Jeg kører nu med gearvælgeren i W for at skåne mekanikken, skifter den ikke fra 2. til 4. i stilling W ?
Er der nogen der ved hvad det ca. koster at skifte converteren? og er det en god ide evt. at køre ned til ATT24 nær Dortmund ? Egentlig tror jeg ikke at selve gearkassen fejler noget, men ATT24 kan montere en renoveret converter og gearkasse for ca. 15000
Bilen har symptomerne ved 2100-2400 r/min, både i D og i låst 4. men ikke i låst 3. Nu er den begyndt at skifte meget kontant fra 1. til 2. gear i D.....så jeg tror det er converteren ?

Jeg kører nu med gearvælgeren i W for at skåne mekanikken, skifter den ikke fra 2. til 4. i stilling W ?
Er der nogen der ved hvad det ca. koster at skifte converteren? og er det en god ide evt. at køre ned til ATT24 nær Dortmund ? Egentlig tror jeg ikke at selve gearkassen fejler noget, men ATT24 kan montere en renoveret converter og gearkasse for ca. 15000

W203/270CDI 525.000 km
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Jeg kan skifte konverteren for ca 9.000,-
Der er desværre ikke nogle danske værksteder der kan konkurere med de tyske priser. Det er ren og skær umuligt
Tilgengæld, så er det noget nemmere hvis der skulle være problemer med opgaven.
Så er det for at spare et par tusinde.. Så kan de hurtig blive brugt på transport til Tyskland
Der er desværre ikke nogle danske værksteder der kan konkurere med de tyske priser. Det er ren og skær umuligt

Tilgengæld, så er det noget nemmere hvis der skulle være problemer med opgaven.
Så er det for at spare et par tusinde.. Så kan de hurtig blive brugt på transport til Tyskland

-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Nogen skriver jo at en skylning/anden olie kan hjælpe
Kan også være ventilfejl
Måske elektronik ved gearkasse
Ovenstående kan jo være en billig måde at løse det på - hvis det ellers er det

Kan også være ventilfejl

Måske elektronik ved gearkasse

Ovenstående kan jo være en billig måde at løse det på - hvis det ellers er det

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Jeg har for 5000 km siden skyllet gearkasse (skiftede ca. 4,5 liter 3 gange kort tid efter hinanden, med 50 km mellemrum), olien ser også fin og klar ud, det er den rigtige type og niveauet er i orden, så olien har jeg umiddelbart udelukket.
Elektronikken........tja måske, men stik i gearkasse og styreboks ser fine ud, ingen olie hvor det ikke skal være o.s.v.
Ventilfejl...hmmmm, kan man på en eller anden måde kontrollere dem ?
Så er det lidt at jeg tænker, at det måske kan være gearkassen der er skyld i at converteren er dårlig, og at det måske er en dårlig ide kun at skifte converteren, eller er det utænkeligt ?
Bilen har iøvrigt kørt 512000 og gearkassen/converter har aldrig været skiftet eller renoveret, og selv en MB gearkasse har vel en eller anden form for levetid.
Jeg er p.t. tom for gode ideer
Elektronikken........tja måske, men stik i gearkasse og styreboks ser fine ud, ingen olie hvor det ikke skal være o.s.v.
Ventilfejl...hmmmm, kan man på en eller anden måde kontrollere dem ?
Så er det lidt at jeg tænker, at det måske kan være gearkassen der er skyld i at converteren er dårlig, og at det måske er en dårlig ide kun at skifte converteren, eller er det utænkeligt ?
Bilen har iøvrigt kørt 512000 og gearkassen/converter har aldrig været skiftet eller renoveret, og selv en MB gearkasse har vel en eller anden form for levetid.
Jeg er p.t. tom for gode ideer
W203/270CDI 525.000 km
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Altså - det er jo svært at sige når jeg ikke har prøvekørt den
Men når du skriver at når du låser den i gear forsvinder det - så tyder det på converteren.
Hvis ikke du er bilkyndig, så kan der bruges en masse tid på tvivlsom fejlsøgning. Find en mekaniker og prøvekør den sammen med ham.
Ingen grund til at skifte gearkasse hvis den er ok ( MEDMINDRE AT DU FÅR ET GODT TILBUD ).
Er det kommet lige efter at du har skyllet gearkassen

Men når du skriver at når du låser den i gear forsvinder det - så tyder det på converteren.
Hvis ikke du er bilkyndig, så kan der bruges en masse tid på tvivlsom fejlsøgning. Find en mekaniker og prøvekør den sammen med ham.
Ingen grund til at skifte gearkasse hvis den er ok ( MEDMINDRE AT DU FÅR ET GODT TILBUD ).
Er det kommet lige efter at du har skyllet gearkassen

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Kan min også "låses i gear" ? - hvis ja, hvordan gør jeg det? Det er en E320 CDI V6 2007 W211.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Aliaz - uden at være alt for klog, så har du vel tiptronic
Men hvis du låser i feks 3 gear, så vil jeg da mene at stadigvæk køre igennem 1 og 2 gear. Så altså når man låser i et gear er det "maks" gear.
Hvis man skal låse præcist i et bestemt gear, skal det ske gennem tester.
Vær at bemærke er, at med automatgear kan hver gear føles som 2. Forstået sådan at først køre converteren, og siden går den i lockup hvor kraftoverførelsen er direkte

Men hvis du låser i feks 3 gear, så vil jeg da mene at stadigvæk køre igennem 1 og 2 gear. Så altså når man låser i et gear er det "maks" gear.
Hvis man skal låse præcist i et bestemt gear, skal det ske gennem tester.
Vær at bemærke er, at med automatgear kan hver gear føles som 2. Forstået sådan at først køre converteren, og siden går den i lockup hvor kraftoverførelsen er direkte

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Så er skidtet splittet ad. Der er tydeligt slør i lejerne i converteren (høres og mærkes når jeg tager fat diagonalt i converteren og ryster den).
Jeg tror rystelserne kommer når bilen kører fordi (ja jeg ved ikke hvad den kaldes) den store roterende skive med skovlhjul flekser pga. lejeslør ved bestemt omdrejningstal.
Jeg renoverer nu gearkassen med bremsebånd, ventilblok m.v. og ny converter, så må det blive godt.
Planetgearene virker som om de slet ikke er slidte, på trods af 512000 km.
Jeg skal nok give besked om hvordan det går.
Tak til et godt forum for svar og ideer
Jeg tror rystelserne kommer når bilen kører fordi (ja jeg ved ikke hvad den kaldes) den store roterende skive med skovlhjul flekser pga. lejeslør ved bestemt omdrejningstal.
Jeg renoverer nu gearkassen med bremsebånd, ventilblok m.v. og ny converter, så må det blive godt.
Planetgearene virker som om de slet ikke er slidte, på trods af 512000 km.
Jeg skal nok give besked om hvordan det går.
Tak til et godt forum for svar og ideer
W203/270CDI 525.000 km
Re: Vibrationer ved 110 km/t
venter spændt på resultatet 

Re: Vibrationer ved 110 km/t
Så kører bilen igen, det viste sig dog at hvis jeg skulle købe enkeltdelene ved MB blev det dyrere end hvis jeg fik en renoveret fra Tyskland. Så det endte med at jeg sendte gearkasse og konverter til ATT24 i Tyskland og fik så en anden renoveret med ny konverter tilbage.
Prisen blev ca. 10000 kr + olie, så det var egentlig ikke så galt, men at skifte den......var lidt af noget pukleri.
Jeg kan se på ATT24´s hjemmeside at de skifter for 300 euro, men nu havde jeg jo skilt det ad, og så må man jo gøre det færdigt....
Prisen blev ca. 10000 kr + olie, så det var egentlig ikke så galt, men at skifte den......var lidt af noget pukleri.
Jeg kan se på ATT24´s hjemmeside at de skifter for 300 euro, men nu havde jeg jo skilt det ad, og så må man jo gøre det færdigt....
W203/270CDI 525.000 km
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Hvad er de generelle erfaringer med olieskift på gearkasse. Kan det kun betale sig "inden" man mærker vibrationerne (fra converter), eller er det når vibrationer opstår allerede for sent. Eller kan det ligefrem eliminere problemerne og holde indtil næste olieskift. Jeg spg. da jeg oplever vibrationer - men kan næsten køre ture, hvor hvis jeg ændrer mit kørselsmønster faktisk kan holde det væk, gennem eks. at acc. lidt hurtigere end jeg ellers ville have gjort etc.
E320 CDI ´04 st. car. 3,2 l. rækkemotor. 5 trins gearks.
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Jeg havde skiftet olie på kassen flere gange (4,5 liter af, 4,5 liter på køre tur på 50 km og så 4,5 liter af o.s.v. ialt 4 gange)og filter ca. 5000 km før jeg begyndte at få vibrationer, så jeg vurderede at det ikke ville hjælpe med flere olieskift.
Hvis jeg kørte lidt mere aggrersivt kunne jeg godt køre uden vibrationer, men ved ca. 110 på motorvej med svag acc. (cruisecontrol eller pedal) kom de igen, så jeg dømte converteren til udskiftning.
Hvis jeg kørte lidt mere aggrersivt kunne jeg godt køre uden vibrationer, men ved ca. 110 på motorvej med svag acc. (cruisecontrol eller pedal) kom de igen, så jeg dømte converteren til udskiftning.
W203/270CDI 525.000 km
Re: Vibrationer ved 110 km/t
Ok Birke. Tak for info - er der andre med erfaringer til dette? Kan man hvis man køre med det længe ødelægge noget i gearkassen eller er det stadig kun converteren som bliver mere slidt?
E320 CDI ´04 st. car. 3,2 l. rækkemotor. 5 trins gearks.