Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Efter køb af MB 08 320 cdi (kørt 285.000 km) oplevede jeg efter kort tid at den bruger ca 1 liter olie pr 800-1000 km. Den drypper ikke med olie af nogen art, så mit værksted anbefalede at få udskiftet pakningerne ved oliekøleren, og samtidig fik jeg renset manifolden med Bell ADD skumrens samt monteret nyt partikel filter. Motoren har fået en markant bedre motorgang og det føles som om der 30-40 hk mere til rådighed, MEN den bruger stadigvæk 1 liter olie pr< 1000 km ! Bruger 5-30 olie som Mercedes anbefaler. Er der nogle i dette forum som kan komme med et bud på, hvad dette store olieforbrug skyldes ?
Allerførst vil jeg gerne sige tak til alle dem der henvendt sig med gode tips. Har efterfølgende fået monteret ny turbo samt lavet kompressionstest der var okay, og efterfølgende kørt ca 5000 km (primært lange ture), men desværre er oliesvindet ikke blevet mindre ( 1 liter pr 700 km). Tidligere her på sitet er der blevet nævnt olieskrapring eller slidte stempelringe som kan være skyld i problemet, så jeg ville høre om nogle kan indikere hvad jeg skal forvente af yderligere omkostning, eller bør jeg hellere gå efter en ombytningsmotor ?
Ps: Kan man overhovedet udskifte en olieskrabring ?
Mange hilsner
Steen65
Allerførst vil jeg gerne sige tak til alle dem der henvendt sig med gode tips. Har efterfølgende fået monteret ny turbo samt lavet kompressionstest der var okay, og efterfølgende kørt ca 5000 km (primært lange ture), men desværre er oliesvindet ikke blevet mindre ( 1 liter pr 700 km). Tidligere her på sitet er der blevet nævnt olieskrapring eller slidte stempelringe som kan være skyld i problemet, så jeg ville høre om nogle kan indikere hvad jeg skal forvente af yderligere omkostning, eller bør jeg hellere gå efter en ombytningsmotor ?
Ps: Kan man overhovedet udskifte en olieskrabring ?
Mange hilsner
Steen65
Senest rettet af Steen65 10. jan 2013, 23:07, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Hvis ikke den spilder olien, så æder den det. Turbo eller stempelringe primært Som selvhjælp kan du afmonterer slange EFTER turbo, og se om der er olie i. Så er der kompressiostest, som burde kunne udføres statisk med StarTester. Helst skulle din MB bruge ingen olie ( alt efter alder og stand self )..
Håber at det var lidt hjælp
Håber at det var lidt hjælp
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Det kan sagtens være turboen der er synderen. Især på brugte biler med en del km kan de godt være lidt længe om at blive tætte ved turboen igen.
Min Vito drak i samme stil, men mange km har fået det til at normalisere det igen. Lange ture hvor den arbejder kan være godt for den. Så ALT bliver godt gennemvarm. Det var kuren på min efter at have skifter motoren ud med en der havde stået rigtig rigtig længe.
Min Vito drak i samme stil, men mange km har fået det til at normalisere det igen. Lange ture hvor den arbejder kan være godt for den. Så ALT bliver godt gennemvarm. Det var kuren på min efter at have skifter motoren ud med en der havde stået rigtig rigtig længe.
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Jeg tror den er slidt op måske hjælper det at give den stempelringe
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Efter 280.000km er motoren ikke slidt op.. Derimod siger man at en turbo/kompressor skal renoveres efter 200.000km
Som de andre også siger, så tjek trykrørne efter turboen..
Men man kan self ricikere at der er gået en oliering.. Detsvære ikke noget en kompressionstest kan afsløre
Som de andre også siger, så tjek trykrørne efter turboen..
Men man kan self ricikere at der er gået en oliering.. Detsvære ikke noget en kompressionstest kan afsløre
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Den er slidt op fordi der er partikelfilter på og vognmanden som har kørt i bilen har ikke været for god til at skifte olie altså kørt for langt på olien så den til sidst mister smøreevne
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Arh Jensen, det er altså ikke et realistisk svar.. selv med dårlig vedligeholdelse, skal den snildt kunne klare de 280.000km
Bare at den ikke ligefrem køre tør for olie, men mon ikke også at den har fået skiftet olie en gang eller 2
Jeg har efterhånden set rigtig mange motore, der virkelig er blevet misligeholdte og de har stadigvæk kunne klare over 500.000km
Har dog også set stort set nye motore med fuld service, som har knækket plejlstænger, ventiler og knast
Bare at den ikke ligefrem køre tør for olie, men mon ikke også at den har fået skiftet olie en gang eller 2
Jeg har efterhånden set rigtig mange motore, der virkelig er blevet misligeholdte og de har stadigvæk kunne klare over 500.000km
Har dog også set stort set nye motore med fuld service, som har knækket plejlstænger, ventiler og knast
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
JTC skrev:Arh Jensen, det er altså ikke et realistisk svar.. selv med dårlig vedligeholdelse, skal den snildt kunne klare de 280.000km
Bare at den ikke ligefrem køre tør for olie, men mon ikke også at den har fået skiftet olie en gang eller 2
Jeg har efterhånden set rigtig mange motore, der virkelig er blevet misligeholdte og de har stadigvæk kunne klare over 500.000km
Har dog også set stort set nye motore med fuld service, som har knækket plejlstænger, ventiler og knast
Jeg har også svært ved at se sandhed i Jensens teori. Men noget helt andet JTC
Er det nogle bestemte motorere der er synderen, eller skal det tillægges en bestemt kørestil i stedet?
200 km/t, 100 meter efter en koldstart f.eks.?
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Lige presis en 320 CDI motor, er en meget stærk motor!
Men har personligt haft dårlige affaringer med 220CDI motorene og har hørt ligeledes med andre værksteder.
Det er dog mere ting som indsprøjtningssystemet, konverter og andre dele der driller på den... Har ikke set at selve motoren i sig selv står af.
Men har personligt haft dårlige affaringer med 220CDI motorene og har hørt ligeledes med andre værksteder.
Det er dog mere ting som indsprøjtningssystemet, konverter og andre dele der driller på den... Har ikke set at selve motoren i sig selv står af.
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Jeg vil æde min gamle hat på at det hjælper ikke en skid at skifte turboen jeg ville nok se mig om efter en anden motor har været med til at skifte flere af de v6 motorer på grund af for stort olieforbrug
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Hvad er der i vejen med nye stempelringe I stedet for bare at skrotte motoren, hvis ellers den køre godt
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Det kunne være interessant at skille sådan en motor ad for at finde årsagen til olieforbruget. Kan nogen skaffr sådan en motor?
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
En rompressionstest burde være noget af det første man lavede - så har man da et billede af tilstanden der. Men kraftigt oliesvind skyldes nok en defekt/slidt del, eller at motoren er kørt meget hårdt ( og der kan man jo overveje en ombytter, hvis det viser sig at resten af motoren bære præg af hård kørsel ).
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
Her er en til 4000 euro http://www.ebay.de/itm/Mercedes-R-Klass ... 1991wt_952
Re: Mercedes 08 E320 cdi - olie svind
I første omgang, så test om turboen smider olie fra sig, inden af der males fanden på vægen.
Lav også en bypass test.. Det tager jo 2 sek.
Lav også en bypass test.. Det tager jo 2 sek.