Defekt top-pakning grundet køler
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11
Defekt top-pakning grundet køler
Hej Forum,
Håber at nogen kan hjælpe med denne.
Forløbet
1. Jeg skiftede køler i min W211 - 320CDI fra 2004. Køleren var ikke defekt, men nogle slanger var rustet rast
2. Ny køler fra AVA igennem SPEEDY autoparts blev monteret
3. Efter kølerbyttet - midt på motorvejen lyser advarselslampen for køler. Temp helt oppe...
4. Holder ind - fylder 4-5 liter vand på. Starter bilen, alt ser normalt ud.
5. Kører hen på værksted hvor vi kan se under bilen at vandet siver ud langs siden af køleren (samling imellem side og radiator).
6. SPEEDY leverer en ny køler U.B. som vi monterer. Fin service og alt fint med nye køler, men nu er toppen gået (dampsky ud af udstødningen)
Mit spørgsmål:
Jeg har bedt AVA Kølere om at dække rep. af toppen, men de siger nu at det var toppen som var gået først, og at trykket fra udstødningen har trykket køleren op i hele siden. Kan det så overhovedet lade sig gøre ?
Hvis de forsat ikke vil deltage i betalingen, hvad gør man så?
Håber at nogen kan hjælpe med denne.
Forløbet
1. Jeg skiftede køler i min W211 - 320CDI fra 2004. Køleren var ikke defekt, men nogle slanger var rustet rast
2. Ny køler fra AVA igennem SPEEDY autoparts blev monteret
3. Efter kølerbyttet - midt på motorvejen lyser advarselslampen for køler. Temp helt oppe...
4. Holder ind - fylder 4-5 liter vand på. Starter bilen, alt ser normalt ud.
5. Kører hen på værksted hvor vi kan se under bilen at vandet siver ud langs siden af køleren (samling imellem side og radiator).
6. SPEEDY leverer en ny køler U.B. som vi monterer. Fin service og alt fint med nye køler, men nu er toppen gået (dampsky ud af udstødningen)
Mit spørgsmål:
Jeg har bedt AVA Kølere om at dække rep. af toppen, men de siger nu at det var toppen som var gået først, og at trykket fra udstødningen har trykket køleren op i hele siden. Kan det så overhovedet lade sig gøre ?
Hvis de forsat ikke vil deltage i betalingen, hvad gør man så?
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Det er detsvære ikke noget man kan få dem til at dække, da det jo er op til kunden selv at holde øje med motorens tilstand under kørsel.. Sådan firkantet set.
Så kan de levere en god service og eventuelt dække nogle af omkostningerne ved det.
Men det med at trykke køleren fra hinanden, burde ikke være muligt da det dæksel der sider på ekspansionsbeholderen, gerne skulle lukke overtrykket ud
Så kan de levere en god service og eventuelt dække nogle af omkostningerne ved det.
Men det med at trykke køleren fra hinanden, burde ikke være muligt da det dæksel der sider på ekspansionsbeholderen, gerne skulle lukke overtrykket ud
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Punkt 4
Fylder 4-5 liter vand på - hvilken temperatur på det vand 


E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Til JTC, enig i at det er op til kunden... Men når det sker så pludseligt er der ingen chance for at reagere.
Det interessante for mig er dog deres argument om at min top skulle være gået først og dette skulle kunne trykke køleren fra hinanden. Det har jeg aldrig hørt om før, og dit svar ang. ekspansionsbeholderen bekræfter vel egentlig også at dette er meget usandsynligt.
Til E270, Det var vand som havde stuetemperatur - ca. 20 grader varmt. Hvorfor?
Det interessante for mig er dog deres argument om at min top skulle være gået først og dette skulle kunne trykke køleren fra hinanden. Det har jeg aldrig hørt om før, og dit svar ang. ekspansionsbeholderen bekræfter vel egentlig også at dette er meget usandsynligt.
Til E270, Det var vand som havde stuetemperatur - ca. 20 grader varmt. Hvorfor?
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Fordi man IKKE fylder koldt vand på en varm motor. En for hurtig nedkøling af metalet kan få konsekvenser
Hvor lang tid kørte du med temperaturen helt oppe

Hvor lang tid kørte du med temperaturen helt oppe

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Hej E270, Bilen stod ca. 45 minutter før jeg hældte vandet på.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.
Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.
Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Hmm. Du skal jo nok bruge bilen, så få den lavet - og husk fotodokumentation til videre brug
Hvor meget vand bruger den nu
At kølersiden går itu under kørsel pga. defekt toppakning lyder lidt underligt
Hvor lang tid gik der imellem kølerskifte og din tur på motorvejen
Skiftede du selv køleren
Hvis ikke kølersystemet har været luftet ordenligt ud, kan der have været en luftlomme som kan stoppe cirkulationen i stystemet, med overophedning til følge. Og hvis ikke en kølerslange springer, så kan det ikke udelukkes at køleren giver efter
Så der kan være flere ting der spiller ind.
Men måske den defekte pakning kan udlede et svar på hvad der er sket
HUSk foto samt at beholde pakningen
At toppakningen går pga. kortvarig kørsel ved varm motor er muligt.

Hvor meget vand bruger den nu

At kølersiden går itu under kørsel pga. defekt toppakning lyder lidt underligt

Hvor lang tid gik der imellem kølerskifte og din tur på motorvejen



Men måske den defekte pakning kan udlede et svar på hvad der er sket



At toppakningen går pga. kortvarig kørsel ved varm motor er muligt.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Der gik ca. 1 uge fra kølerbyttet til den nævnte situation hvor den kogte over.
Så for mig passer det med at køleren har fungeret / holdt tæt i starten, men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet.
Det var min mekaniker som skiftede køleren. Toppen var 100% ikke gået før byttet og bilen brugte intet vand før byttet.
Mekanikeren er 100% sikker på at han har luftet og fyldt køleren korrekt - (men det skal han jo sige
). Jeg har dog brugt ham i en del år så jeg stoler på ham.
Da værkstedet havde monteret den nye - nye køler (erstatningen fra Speedy) viste det sig at bilen nu brugte ca. 1 liter vand på 30 min tomgang, og dampede som et lokomotiv.
Jeg skal have fat i værkstedet og se hvad de har af dele og evt. fotos. Det har jeg ikke været opmærksom på.
Så for mig passer det med at køleren har fungeret / holdt tæt i starten, men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet.
Det var min mekaniker som skiftede køleren. Toppen var 100% ikke gået før byttet og bilen brugte intet vand før byttet.
Mekanikeren er 100% sikker på at han har luftet og fyldt køleren korrekt - (men det skal han jo sige

Da værkstedet havde monteret den nye - nye køler (erstatningen fra Speedy) viste det sig at bilen nu brugte ca. 1 liter vand på 30 min tomgang, og dampede som et lokomotiv.
Jeg skal have fat i værkstedet og se hvad de har af dele og evt. fotos. Det har jeg ikke været opmærksom på.
Re: Defekt top-pakning grundet køler
MB320DCIW211 skrev:Hej E270, Bilen stod ca. 45 minutter før jeg hældte vandet på.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.
Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.
Det lyder som om din kølerblæser er død, når du tænder dit AC, køler blæseren fra kondensatoren også kølervandet, når du slukker ell. der ikke er behov for køling, er der ingen køling, og så koger vandet af.
ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Defekt top-pakning grundet køler
MB320DCIW211 skrev:Der gik ca. 1 uge fra kølerbyttet til den nævnte situation hvor den kogte over.
Så for mig passer det med at køleren har fungeret / holdt tæt i starten, men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet.
Det var min mekaniker som skiftede køleren. Toppen var 100% ikke gået før byttet og bilen brugte intet vand før byttet.
Mekanikeren er 100% sikker på at han har luftet og fyldt køleren korrekt - (men det skal han jo sige). Jeg har dog brugt ham i en del år så jeg stoler på ham.
Da værkstedet havde monteret den nye - nye køler (erstatningen fra Speedy) viste det sig at bilen nu brugte ca. 1 liter vand på 30 min tomgang, og dampede som et lokomotiv.
Jeg skal have fat i værkstedet og se hvad de har af dele og evt. fotos. Det har jeg ikke været opmærksom på.



Derimod lyder det som om at toppakningen er gået, næsten alt vandet er ædt - det resterende vand bliver utroligt varmt og køleren flækker ( det kunne lige så godt have været en slange der sprang ). Jeg tror at pakningen går inden køleren flækker


"men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet."
Det kan værre den acceleration der sprang pakningen


E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Defekt top-pakning grundet køler
BWJ skrev:MB320DCIW211 skrev:Hej E270, Bilen stod ca. 45 minutter før jeg hældte vandet på.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.
Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.
Det lyder som om din kølerblæser er død, når du tænder dit AC, køler blæseren fra kondensatoren også kølervandet, når du slukker ell. der ikke er behov for køling, er der ingen køling, og så koger vandet af.

EN varm motor kan gøres koldere ved at tænder blæseren på varm, hvorved varmen overføres fra vandet til luften.
"køler blæseren fra kondensatoren også kølervandet" er der en seperat blæser til kondensatoren


MEN udlæs fejlkoder og undersøg ALT ovenstående

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Tak for de gode input. Det vil jeg prøve at forfølge. Jeg poster en update når jeg ved mere.
Kan dette være en teori;
1. køler smider vandet og temp. stiger
2. jeg tænder for klima hvilket cirkulerer det vand som findes i kabine "radiatoren" ud i kølesystemet, og det er det som gør at advarselslampen slukkes
Jeg mener at have læst at der er ca. 1,5 liter i kabine radiatoren
Kan dette være en teori;
1. køler smider vandet og temp. stiger
2. jeg tænder for klima hvilket cirkulerer det vand som findes i kabine "radiatoren" ud i kølesystemet, og det er det som gør at advarselslampen slukkes
Jeg mener at have læst at der er ca. 1,5 liter i kabine radiatoren
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Defekt top-pakning grundet køler
MB320DCIW211 skrev:Tak for de gode input. Det vil jeg prøve at forfølge. Jeg poster en update når jeg ved mere.
Kan dette være en teori;
1. køler smider vandet og temp. stiger Ja, men toppakninger er røget - så den er nok mistænkt nr. 1
2. jeg tænder for klima hvilket cirkulerer det vand som findes i kabine "radiatoren" ud i kølesystemet, og det er det som gør at advarselslampen slukkes Var den HELT slukket under din kørselmen ellers måske ja
Jeg mener at have læst at der er ca. 1,5 liter i kabine radiatoren
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Her er billed af toppakning.
Umiddelbart kan jeg ikke se at den er defekt. Håber at den kan ses på billederne.
Men revnerne imellem ventilerne... Kan det være der den bruger vand (suges ind fra kølekanalerne i toppen)?
Umiddelbart kan jeg ikke se at den er defekt. Håber at den kan ses på billederne.
Men revnerne imellem ventilerne... Kan det være der den bruger vand (suges ind fra kølekanalerne i toppen)?
Re: Defekt top-pakning grundet køler
Det er der fejlen er, det topstykke er dømt dødtMB320DCIW211 skrev:Her er billed af toppakning.
Umiddelbart kan jeg ikke se at den er defekt. Håber at den kan ses på billederne.
Men revnerne imellem ventilerne... Kan det være der den bruger vand (suges ind fra kølekanalerne i toppen)?

Senest rettet af BWJ 16. jan 2013, 16:57, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.