Ingen olietryk derefter grim lyd
Ingen olietryk derefter grim lyd
Hvad er der mon sket med min bil?
Da jeg parkerede den her til aften fejlede den absolut ingenting.
4 timer efter skulle jeg hjem og startede bilen.
Efter ca 10 sekunder i tomgang (ikke længere tid end at jeg lige skulle til at tænde lyset og køre) kom der en kort, ikke særlig høj mislyd som om et eller andet "rendte løs" tror jeg, og motoren fik en anderledes ,blød og mere sagte motorgang.
Jeg nåede lige at tænke, at det var sgu mystisk hvad det var og og opdagede så, at der intet olietryk var overhovedet.
Jeg standsede straks motoren.
Motorolie var der nok af , så min "geniale" mand mente at den skulle startes igen for at konstatere om jeg virkelig havde ret i, der ikke var olitryk
Der kom intet olietryk men en metallisk skraldelyd og motoren blev straks stoppet.
Hvad i alverden er der mon sket med den
Nå ja, det er en 6 cyl. 300 D aut. W124 fra 1991 med 402000 km på bagen og bruger ikke olie.
Det lyder desværre alvorligt..ikk' oss'
Oliepumpe?
Hvad der driver oliepumpen ....eller???
Nogen der tør byde ind med hvad der er galt?
Da jeg parkerede den her til aften fejlede den absolut ingenting.
4 timer efter skulle jeg hjem og startede bilen.
Efter ca 10 sekunder i tomgang (ikke længere tid end at jeg lige skulle til at tænde lyset og køre) kom der en kort, ikke særlig høj mislyd som om et eller andet "rendte løs" tror jeg, og motoren fik en anderledes ,blød og mere sagte motorgang.
Jeg nåede lige at tænke, at det var sgu mystisk hvad det var og og opdagede så, at der intet olietryk var overhovedet.
Jeg standsede straks motoren.
Motorolie var der nok af , så min "geniale" mand mente at den skulle startes igen for at konstatere om jeg virkelig havde ret i, der ikke var olitryk
Der kom intet olietryk men en metallisk skraldelyd og motoren blev straks stoppet.
Hvad i alverden er der mon sket med den
Nå ja, det er en 6 cyl. 300 D aut. W124 fra 1991 med 402000 km på bagen og bruger ikke olie.
Det lyder desværre alvorligt..ikk' oss'
Oliepumpe?
Hvad der driver oliepumpen ....eller???
Nogen der tør byde ind med hvad der er galt?
Mvh Eva
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Foran på motoren sidder en vakumpumpe som laver vakum til bremserne,den har været kørt i smadder engang dvs.der sidder 2 små kuglelejer som har skilt sig ad
og de små kugler ligger så nede i bundkarret og triller rundt og oliepumpen prøver at suge dem til sig men det kan den ikke for der sidder et filter i pumpen men efter ca 100000 km tror jeg kan filtret ikke blive ved med at holde til kuglerne så der bliver et lille hul til en kugle og den går i klemme i pumpen så tandhjulet som trækker pumpen går løs og dermed ingen olietryk
og de små kugler ligger så nede i bundkarret og triller rundt og oliepumpen prøver at suge dem til sig men det kan den ikke for der sidder et filter i pumpen men efter ca 100000 km tror jeg kan filtret ikke blive ved med at holde til kuglerne så der bliver et lille hul til en kugle og den går i klemme i pumpen så tandhjulet som trækker pumpen går løs og dermed ingen olietryk
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
hej
få fat i JTC her inde på siden han ved ALT om 124 og han er billig og til at stole på
få fat i JTC her inde på siden han ved ALT om 124 og han er billig og til at stole på
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Jeg tror altså ikke der er nogen lejer der har været i stykker i vacuumpumpen.
Oliepumpen er kædetrukket, kan det tænkes den har smidt kæden så det er det der gav den skraldende lyd?
Oliepumpen er kædetrukket, kan det tænkes den har smidt kæden så det er det der gav den skraldende lyd?
Mvh Eva
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Din mand skal have et slag over fingrene..
Men for det første så skal du lave et opslag på 124forum.dk i stedet.. (det kan nemt være at der er nogle der bor i ved siden af dig.. Og de er YDERST hjælpsomme derinde, dét er noget der virker)
Og så skal du ringe til Jakob fra jtcmb.dk og spørge ham hvornår han har tid til at du får den transportet over til ham..
Og så er du på rette vej
Men for det første så skal du lave et opslag på 124forum.dk i stedet.. (det kan nemt være at der er nogle der bor i ved siden af dig.. Og de er YDERST hjælpsomme derinde, dét er noget der virker)
Og så skal du ringe til Jakob fra jtcmb.dk og spørge ham hvornår han har tid til at du får den transportet over til ham..
Og så er du på rette vej
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Det er svært at vudere hvad der er sket i dette her tilfælde.
Det kan være en deffekt generator som giver mislyden og når spændingen ikke er stor nok, virker olie måleren ikke.
Men det kan også være oliepumpen der er færdig.
Man kan teste oliepumpen, ved et tage brændsofrørne af dyserne og tage oliefilteret op. Få en til at tørne motoren og se om der pumpes olie op til oliefilteret
Det kan være en deffekt generator som giver mislyden og når spændingen ikke er stor nok, virker olie måleren ikke.
Men det kan også være oliepumpen der er færdig.
Man kan teste oliepumpen, ved et tage brændsofrørne af dyserne og tage oliefilteret op. Få en til at tørne motoren og se om der pumpes olie op til oliefilteret
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Dieseloliefiltret ???, snakkes der ikke motorolie ?????
ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Den må du lige læse igen
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Hjalp ik´ hvad har dyserør med motor olietryk at gøreE 270 2001 skrev:Den må du lige læse igen
ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Jeg tror at JTC mener at man skal afmontere dyserørene så motoren IKKE springer igang når man tørner motoren
Jeg havde nu nok valgt en anden metode
Jeg havde nu nok valgt en anden metode
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Det er den mest sikre måde at gøre det på
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Køb en anden motor det er da begrænset hvor meget den kan koste, tror godt jeg kan finde en hvis det har interesse
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Det er muligt at en Om603 motor er billig, men det billigeste er nok bare at skifte oliepumpen hvis det er
Re: Ingen olietryk derefter grim lyd
Så er det vist tid til en update
Bundkarret blev afmonteret og det viste sig, at jensens teori var den rigtige:
Noget fra et leje, dog ikke kugler men dele af en lejering havde slidt sig igennem sien på oliepumpen, blev dernæst ædt af oliepumpen og bevirkede at denne satte sig fast.
Det medførte så at drevtandhjulet på oliepumpen (det kæden render på) blev rykket af OG der blev banket et hul på ca 3 x 4½ cm på det skot man vist kalder forgården, altså det "dæksel" der sidder foran på motoren.
Nye dele er bestilt hjem, hullet i forgården repareret....MEN..... så er der lige et tillægsspørgsmål:
Mekanikeren kunne se, at de stumper fra lejet havde kørnet rundt ned i bundkarret i lang tid grundet den slitage der var på oliesien o.s.v.
Og så er spørsmålet nu, hvor kommer lejestumperne fra.
Er der andre steder end fra vacuumpumpen der kan komme defekte lejer ned i bundkarret?
Fordi problemet er, at diameteren på det leje der sidder i vacuumpumpen er noget større (ca 5 mm større) end diameteren har været på det leje der var gået i stykker og ødelagde oliepumpen.
Eller, hvis der engang er kommet en anden vacuumpumpe på, findes de så i udgaver med større lejer?
Bundkarret blev afmonteret og det viste sig, at jensens teori var den rigtige:
Noget fra et leje, dog ikke kugler men dele af en lejering havde slidt sig igennem sien på oliepumpen, blev dernæst ædt af oliepumpen og bevirkede at denne satte sig fast.
Det medførte så at drevtandhjulet på oliepumpen (det kæden render på) blev rykket af OG der blev banket et hul på ca 3 x 4½ cm på det skot man vist kalder forgården, altså det "dæksel" der sidder foran på motoren.
Nye dele er bestilt hjem, hullet i forgården repareret....MEN..... så er der lige et tillægsspørgsmål:
Mekanikeren kunne se, at de stumper fra lejet havde kørnet rundt ned i bundkarret i lang tid grundet den slitage der var på oliesien o.s.v.
Og så er spørsmålet nu, hvor kommer lejestumperne fra.
Er der andre steder end fra vacuumpumpen der kan komme defekte lejer ned i bundkarret?
Fordi problemet er, at diameteren på det leje der sidder i vacuumpumpen er noget større (ca 5 mm større) end diameteren har været på det leje der var gået i stykker og ødelagde oliepumpen.
Eller, hvis der engang er kommet en anden vacuumpumpe på, findes de så i udgaver med større lejer?
Mvh Eva