Mercedes E320 CDI oliesvind
Mercedes E320 CDI oliesvind
Efter køb af MB 08 320 cdi (kørt 285.000 km) oplevede jeg efter kort tid at den bruger ca 1 liter olie pr 800-1000 km. Den drypper ikke med olie af nogen art, så mit værksted anbefalede at få udskiftet pakningerne ved oliekøleren, og samtidig fik jeg renset manifolden med Bell ADD skumrens samt monteret nyt partikel filter. Motoren har fået en markant bedre motorgang og det føles som om der 30-40 hk mere til rådighed, MEN den bruger stadigvæk 1 liter olie pr< 1000 km ! Bruger 5-30 olie som Mercedes anbefaler. Er der nogle i dette forum som kan komme med et bud på, hvad dette store olieforbrug skyldes ?
Allerførst vil jeg gerne sige tak til alle dem der henvendt sig med gode tips. Har efterfølgende fået monteret ny turbo samt lavet kompressionstest der var okay, og efterfølgende kørt ca 5000 km (primært lange ture), men desværre er oliesvindet ikke blevet mindre ( 1 liter pr 700 km). Tidligere her på sitet er der blevet nævnt olieskrapring eller slidte stempelringe som kan være skyld i problemet, så jeg ville høre om nogle kan indikere hvad jeg skal forvente af yderligere omkostning, eller bør jeg hellere gå efter en ombytningsmotor ?
Ps: Kan man overhovedet udskifte en olieskrabring ?
Mange hilsner
Steen65
Allerførst vil jeg gerne sige tak til alle dem der henvendt sig med gode tips. Har efterfølgende fået monteret ny turbo samt lavet kompressionstest der var okay, og efterfølgende kørt ca 5000 km (primært lange ture), men desværre er oliesvindet ikke blevet mindre ( 1 liter pr 700 km). Tidligere her på sitet er der blevet nævnt olieskrapring eller slidte stempelringe som kan være skyld i problemet, så jeg ville høre om nogle kan indikere hvad jeg skal forvente af yderligere omkostning, eller bør jeg hellere gå efter en ombytningsmotor ?
Ps: Kan man overhovedet udskifte en olieskrabring ?
Mange hilsner
Steen65
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Der er kun en vej motor ud og skilles af for kontrol af cylindre samt stempler og derefter udbedring af det slidte evt. anden motor
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Ja ville også sige at du helt klart har en deffekt i motoren.
En slidt olieskrabering, ventilstyr O.s.v.
En slidt olieskrabering, ventilstyr O.s.v.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
1 liter motorolie for hver 50-75 l diesel giver ikke mærkbar røg men det er selvfølgeligt alt for meget. Var det en fabriksny torbo som blev monteret? Slidte gummihætter ved ventilstammerne giver olieforbrug. Disse kan skiftes uden at skille hele motorem ad. Slidte/knækket olieskraberinge giver også olieforbrug. Teoretisk kan man skifte stempelringe uden at tage motoren ud af bilen men det sker næppe i praksis. Når man skal skifte vitale dele midt i motoren tages den ud og hovedrepareres eller ombyttes med renoveret fra fabrikken eller specialværksteder eller man kan finder en anden god brugt maskine som passer. Det er mærkeligt at olieforbruget er så højt efter kun 285 000 km. Jeg ville førsøge med en snak med et par MB værksteder eller andre som arbejder med disse motorer til daglig.
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Jeg ville sige at det ikke er unomalt at turboen kan sluge store mængder olie.. Men dog ikke så meget som der skrives her..
Kan så sige, at hvis det er en olieskrabering, så er motoren forholdsvis nem at få ud af bilen og så er det pludselig ikke den store udfordring af komme til stempelringene.
Er det en V6er? De har det med at oliepumpen går i stykker og taber tryk.. Det kan give rimelig store skader på motoren.
Kan så sige, at hvis det er en olieskrabering, så er motoren forholdsvis nem at få ud af bilen og så er det pludselig ikke den store udfordring af komme til stempelringene.
Er det en V6er? De har det med at oliepumpen går i stykker og taber tryk.. Det kan give rimelig store skader på motoren.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Startester kan lave dynamisk kontrol af kompression
Du kan evt. prove en 10/30 eller 10/40 olie ( af god kvalitet )
Du kan evt. prove en 10/30 eller 10/40 olie ( af god kvalitet )
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
En kompresions test, kan ikke altid fortælle om der er deffekte olie skraberinge
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Hej nogen der her en ide om priser på Olieskraberinge ventilstyr med mere som skal skiftes når jeg nu skal have min V6er adskilt.
Det kunne være rart at vide hvor man risikere at ende henne.
Med venlig hilsen
Henrik
Det kunne være rart at vide hvor man risikere at ende henne.
Med venlig hilsen
Henrik
Mercedes A 180, Urban, Diesel aut. Lys og syn pakke, park assistent, mm. 2013
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Priside kan du få hos
http://rmcmotor.bksites.net/
Han har lavet garanti rep for mb ...
Alternativ kan du handle ind i Tyskland ...
http://rmcmotor.bksites.net/
Han har lavet garanti rep for mb ...
Alternativ kan du handle ind i Tyskland ...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Prøv en "Italian tune-up" det kan løse mange "morfar problemer"
ZOOM ZOOM.
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
BWJ
Hvad er en Italian tuneup???
Hilsen
Henrik
Hvad er en Italian tuneup???
Hilsen
Henrik
Mercedes A 180, Urban, Diesel aut. Lys og syn pakke, park assistent, mm. 2013
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Der er det som ex. Ferrari laver som en del af service.
Når de får en bil ind, køres den en rask tur med additiv tilsat brændstof på lukket bane ved høje omdr., som brænder alle belægninger af og renser indsugning og brændstofveje før olieskift .
Det skulle forhindre at ex. skrabe/stempelringe skulle sætte sig.
Når de får en bil ind, køres den en rask tur med additiv tilsat brændstof på lukket bane ved høje omdr., som brænder alle belægninger af og renser indsugning og brændstofveje før olieskift .
Det skulle forhindre at ex. skrabe/stempelringe skulle sætte sig.
ZOOM ZOOM.
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Jeg tvivler på, om det har særlig stor effekt på en dieselmotor, som typisk ikke tager mere end 4000 omdrejninger i minuttet....
Men det skader ikke at prøve.
Men det skader ikke at prøve.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Re: Mercedes E320 CDI oliesvind
Mange har gode erfaringer på MB https://www.google.dk/search?q=italian+ ... an+tune+up
ZOOM ZOOM.