Comand NTG1 update af firmware - Hjælp!

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Comand NTG1 update af firmware - Hjælp!

Indlæg af LIMO »

Har i dag downloaded denne software (30/06) via dette link http://service-parts.mercedes-benz.com/ ... ageId=4795

Købte bilen i november med Comand anlægget, men softwaren er aldrig blevet opdateret. Virkede egentlig ok - også med en 2009/10 navi-cd i bagagerummet, men blev træt af manglende mulighed for dansk menu og tale.

Opdateringsforløbet gik egentlig ok. Dog stoppede processen efter ca 80% installation, hvor den var i gang med DVD-filer og skrev error 78. Kunne vælge mellem at stoppe eller lade den forsøge igen. Lod den forsøge igen ca 3 gange uden held og måtte afslutte installationen. Efter afslutningen var det nu muligt at vælge dansk mv., og Comanden havde registreret den nye software. Jeg brændte så en ny cd med de samme filer, kørte den igennem installationsprocessen, og den stoppede ikke med fejl under forløbet. Troede derfor også, at nu var alt ok. Men ak nej :(
Nu har jeg så fået dansk menu og tale, MEN desværre er "CD" og "VIDEO" så til gengæld blevet nedtonet og den vil ikke afspille cd'ere :( :( . "AUX" og "RADIO" er fortsat ok og dejligt med den danske menu, som jeg også havde på min tidligere W211/E270'er med en tilsvarende Comand. Navigation virker også.

Er der mon nogen af jer, der har oplevet noget tilsvarende eller har et godt tip? Det skal siges, at der øverst i handskerummet ligger 5 ledninger med forskellige stik. De har vist aldrig været i brug. Bilen er fra ny dansk indregistreret.
Senest rettet af LIMO 23. mar 2013, 14:21, rettet i alt 3 gange.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
kimibs
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. sep 2011, 14:47

Re: Comand NTG1 update af firmware - HJÆLP!

Indlæg af kimibs »

Jeg har en 220 CDI fra 05, hvor der også ligger 5 stik i handskerummet, jeg har fået at vide at disse stik er "Taxa" stik, og desværre ikke kan bruges til andet.
Jeg er selv på jagt efter en bluetooth-løsning, problemet med opdatering af SW kan jeg desværre ikke hjælpe med.
Mvh Kim Sorø
Kim Ibsen
MB 320 CDI w211 2005
MB 320 Benzin w163 1999
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Comand NTG1 update af firmware - HJÆLP! /LØST;-)

Indlæg af LIMO »

Tak Kim for din information om taxa-kablerne i handskerummet. Egentlig lidt mærkeligt de er der, når den aldrig har kørt som taxa. Hvis de ikke kan anvendes til noget, tror jeg, jeg vil få undersøgt om de kan fjernes. De fylder trods alt en del i "overetagen".

Og så til den gode nyhed. Min Comand virker alligevel perfekt :D Efter en nat hvor bilen jo af gode grunde har været aflåst, "æder" og afspiller anlægget igen cd'ere uden problemer. Ligeledes har jeg fået "den nye" feature til at virke i navigationsbilledet, således at forventet ankomsttidspunkt og antal resterende kilometre fast vises på displayet fremfor antal satelitter og positionsangivelse (længde- og breddegrad). Nu vises automatisk også det aktuelle vejnavn sammen med kompasretningen i multidisplayet. Herligt :D .

Nu skal jeg blot have afprøvet, om den også vil afspille en DVD eller CD med mp3-filer. Det skulle efter sigende også være muligt på de fleste modeller med denne firmware version.

En dejlig søndag til alle :lol:
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
TWC
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. apr 2012, 23:06
Geografisk sted: Malmø, Sweden.

Re: Comand NTG1 update af firmware - HJÆLP! /LØST:-)

Indlæg af TWC »

Hej Limo.

Angående det med at afspille cd'er med mp3 filer kan man det i selve Comand enheden eller skal man bruge den der cd skifter?
Det er fordi jeg har prøvet at afspille en cd med mp3 musik, men den kan ikke læse den og jeg har ikke den der cd skifter.

En anden ting, hvordan kan man se hvilken software eller Firmware version man har? Jeg har denne her Comand NTG 1.0

Hilsen
Torben.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Comand NTG1 update af firmware - HJÆLP! /LØST:-)

Indlæg af LIMO »

Hej Torben,

Jeg prøvede på det tidspunkt mange gange med forskellige cd og dvd typer uden held. Opgav og fik siden af andre årsager monteret en Fiscon bluetooth enhed. Med den kan jeg nu afspille musik fra min Iphone. Ikke nogen wow lyd og der skal skrues godt op, men det virker. Ellers er jeg MEGET tilfreds med Fiscon enhedens telefonfunktion.

Men Torben, du har nu givet mig nyt blod på tanden til at genoptage mine forsøg med at få Comanden til at afspille MP3 musik fra en CD/DVD. Jeg har heller ikke en 6 stk cd-veksler. Efter at have tjekket diverse forumtråde - primært engelske og amerikanske - skulle det kunne virke på vores NTG1 anlæg.

Jeg har fundet denne tråd som kommer ind på både firmware update og hvorledes vi skal brænde en cd, for at det virker. Det er firmware 30.06 der skal være installeret og som vidst nok er den sidste der findes. Den del har jeg klaret. http://www.benzworld.org/forums/audio-t ... grade.html

Her det direkte link til MB firmware update. Find 211 nederst og fremgangsmåden er beskrevet på den såkaldte "CD-Hülleneinlage mit Anleitung zur Durchführung des Updates im Fahrzeug" http://service-parts.mercedes-benz.com/ ... ageId=4795

Her en youtube video, hvor kombinationen serv - sprog - og derefter samtidig "tlf lagt på" - "pil skråt op til venstre" - "audio" . Mener det var den kombination jeg brugte for at se version m.v., men andre varianter er også nævnt i kommentar indlæggene til videoen. http://www.youtube.com/watch?v=PQnuK27703A

Jeg prøver nok i løbet af weekenden at brænde en ny cd med det i tråden angivne program Ashampoo Burning Studio 12"
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
TWC
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. apr 2012, 23:06
Geografisk sted: Malmø, Sweden.

Re: Comand NTG1 update af firmware - HJÆLP! /LØST:-)

Indlæg af TWC »

Hej Peter.

Jeg vil lige sige mange tak for alt din info, jeg har nu fået download den sidste firmware, update som iso fil og fået den brændt over på en CD. Det viste sig så, at min comand allerede havde den sidste nye update, nu har jeg også kun haft min bil i 1 uge. :-) Men skal lige høre, hvorfor skal jeg vælge den der Comand Service Update W211..... når nu min bil er en W219..... :-) Ved du noget om det?

Og så har jeg fundet ud af, at man både kan brænde MP3 filer til CD skiver samt DVD skiver, dog brændte jeg hele 950 sange over i 1 Mappe på DVD skiven, det var der lige plads til, men det kunne Comanden dog ikke klare, MAX 255 sange i 1 Mappe.

Men jeg tror dog godt, man kan have alle de der 950 sange, man bliver nok bare nød til at oprette flere Mapper med 255 sange i hver, har ikke prøvet det endnu men prøver i morgen. Og så kan comand'en kun læse op til 16 tegn + mellemrum, så når man opretter Mapper skal man lige tænke på det, det ser bedst ud på skærmen. :-)

Jeg har dog også et AUX stik inde i handskerummet, hvor jeg kan tilkoble min iPhone/iPad eller iPod, men jeg får samme problem som dig, lyden bliver utrolig lav og må skrues meget op, og kvaliteten er heller ikke god.

Jeg bruger meget min Spotify, så det er æveligt, at jeg ikke bare kan bruge det, uden at kvaliteten bliver dårlig. Øv Øv.

Mvh.
Torben.
Obsidian Black Mercedes CLS 320 CDI 3.0 V6. 2007. Pt. kørt 98.453 km.
Iridiumsilver Mercedes E280 CDI 3.0 V6 Avantgarde. 2007 Facelift. 131.000 Km. Sport Edition. (Solgt)
Opdateret 15-03-2016.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Comand NTG1 update af firmware

Indlæg af LIMO »

Hej Torben,

Ups beklager. Troede det var i en E280 ud fra dit brugernavn, hvorfor jeg henviste til w211. Men det er nu nok samme indhold alligevel sålænge det er en NTG1. Men trods alt fint du fik konstateret, at du har den nyeste sw.

Det lyder rigtig godt med at du har fået det til at virke med at brænde mp3 på cd og dvd. Må jeg spørge hvilket brænderprogram du har brugt og cd/dvd type og mærke. Har ikke prøvet Ashampoo endnu.
Mener at have læst et sted, at Comanden er meget følsom overfor kopierede skiver og at især tykkelsen på skiven kan have betydning.

Da jeg forsøgte bruge jeg Itunes, men som sagt uden at Comanden ville kendes ved skiven.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
TWC
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. apr 2012, 23:06
Geografisk sted: Malmø, Sweden.

Re: Comand NTG1 update af firmware - Hjælp!

Indlæg af TWC »

Hejsa.

Det behøver du ikke at beklage, som en fejl oprettede jeg mit brugernavn ud fra min tidligere bil, som jeg solgte for 1 uge siden og har nu fundet ud af, at jeg ikke kan ændre mit brugernavn, så det var vist ikke lige gennemtænkt dengang. :-) Jeg havde ikke lige spekuleret over, at jeg måske en dag skiftede bil. :-)

Det brænderprogram jeg brugte er bare det som følger med til en iMac computer; Programmer > Hjælpeprogrammer > Diskværktøj, og i det program vælger jeg iso filen derefter klikke på brænd knappen.

ISO filen som bestod af 7 filer brændte jeg på en CD som hedder Verbatim CD-R 700MB/52X/80min.

Angående sangene gik jeg ind i iTunes og valgte en Spilleliste i venstre side, derefter højreklikkede jeg og valgte "Brænd spilleliste til disk" derefter åbner et nyt vindue der valgte jeg MP3-CD. Og jeg brugte en FUJIFILM DVD+R skive til det og virkede første gang i comanden, dog som jeg skrev tidligere kan den ikke ligge alle sangene i én mappe, max 255 sange i én mappe, så man må bare oprette flere mapper og med max 16 tegn så ser det bedst ud i Comanden.
Obsidian Black Mercedes CLS 320 CDI 3.0 V6. 2007. Pt. kørt 98.453 km.
Iridiumsilver Mercedes E280 CDI 3.0 V6 Avantgarde. 2007 Facelift. 131.000 Km. Sport Edition. (Solgt)
Opdateret 15-03-2016.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Comand NTG1 update af firmware - Hjælp!

Indlæg af LIMO »

Hej Torben,

Lyder godt. Jeg havde heller ikke problemer med software updaten.
Interessant at du også anvender Itunes til brænding af musik, så nu har jeg opskriften. Jeg har dog problemer med at få konverteret min musik til mp3 filer, men arbejder heftigt på det.
Det er jo ret fedt at få en stor del af ens musiksamling samlet på en DVD :)
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Comand NTG1 update af firmware - Hjælp!

Indlæg af BWJ »

LIMO skrev:Hej Torben,

Lyder godt. Jeg havde heller ikke problemer med software updaten.
Interessant at du også anvender Itunes til brænding af musik, så nu har jeg opskriften. Jeg har dog problemer med at få konverteret min musik til mp3 filer, men arbejder heftigt på det.
Det er jo ret fedt at få en stor del af ens musiksamling samlet på en DVD :)
SoundTAXI er din ven :)
ZOOM ZOOM.
Besvar