Fjederskål W210
Fjederskål W210
Hej alle. Er i gang med at skifte fjederskålen ved venstre forhjul. Har fået alle nitterne slebet væk, jeg blev dog noget overrasket da min nye originale MB fjederskål dukkede op - der er ingen huller i til nitterne. Hvordan får man nemmest disse huller mærket op, er det bare på lykke og fromme - det kan da ikke passe at den skal svejses på. Har kigget efter på en anden 210´er, der er de også nittet på. Og hvorfor i alverden er der ikke huller i fra ny og nye nitter burde da også følge med.
Senest rettet af Nordsten 17. okt 2013, 08:06, rettet i alt 1 gang.
Re: Fjederskål W210
Den gang W210 rullet ud af fabrikken var de ikke nittet på men der blev lavet noget aktion på hvor de blev nittet fast det ligesom folk fik nye døre og klapper
W211/E320CDI V6 Avantgarde
Re: Fjederskål W210
Den SKAL svejses på.
Re: Fjederskål W210
Til JTC - du skriver at den skal svejses på, er det punktsvejsning eller er det fuldsvejsning. Den var IKKE svejst nogen steder, men der var 11stk. 6,5 mm huller med popnitter, 4 i hver vinge og 3 oppe i selve skålen. Grunden til at den er monteret med popnitter, kan det ikke være fordi den er lavet af et meget tyndt materiale, nærmest blik og vil derfor skulle skiftes jævnligt på grund af rust.
Re: Fjederskål W210
Hej igen. Jeg har hørt at et værksted har haft problemer med at få bilen synet når fjederskålen er fuldsvejset. Det blev betragtet som en konstruktiv ændring, da den vistnok er punktsvejset fra fabrikken. Har synsstederne ændret praksis og dermed vil godkende fuldsvejsning i dag - det der med at skålen er fastgjort med popnitter synes jeg er direkte uforsvarligt, der er da en enorm belastning af fjederskålen under kørsel.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Fjederskål W210
Hvis du er i tvivl og ikke vil gå til et autoriseret værksted kan du spørge hos et synssted. Det plejer ikke at koste noget. Under alle omstændigheder skal du undgå at få lavet noget klamp.
Re: Fjederskål W210
Vi fuldsvejser dem altid, da det er stærkere end nitter eller punktsvejset + at somregle så er metallaet den skal side på rusten og svækket... Der for er det jo altid bedre med en større bæreflade.
Jeg har enda hørt at nogle synsfolk, ligefrem forlanger at den bliver fuldsvejst
Det er ihvertfald den info jeg får fra min pladesmed
Jeg har enda hørt at nogle synsfolk, ligefrem forlanger at den bliver fuldsvejst
Det er ihvertfald den info jeg får fra min pladesmed
Senest rettet af JTC 18. okt 2013, 19:58, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Fjederskål W210
De omtalte nitter - er de popnitter eller rigtige nitter
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Fjederskål W210
Jeg vil lige "analysere" popnitterne i morgen og melde tilbage.
Re: Fjederskål W210
Så er jeg her igen. De omtalte popnitter er godt nok lavet af stål - 6,5 mm, med en kerne på ca. 4 mm. Der skete det at den ene vinge på fjederskålen var rusten og derved blev rykket over. Den anden vinge blev også rykket over, selv om den var frisk i metallet, ( men igen - det er en meget tynd plade de er lavet af.) De 3 popnitter der sad oppe i selve skålen blev rykket ud af hullerne og bilen sank sammen. Vingerne med 4 popnitter i hver, sad stadig hvor de skulle. Heldigvis skete det på vej ud af garagen og ikke med 110 på motorvejen. Så et godt råd til andre med en 210´er vil være at kontrollere for rust en gang imellem. Det er det stykke fra vingernes anlægsflade og op til skålen der er det svage led. Skrab rustbeskyttelsen af - rust har det jo med at arbejde under rustbeskyttelsen.