Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Alt vedrørende teknik
Hvam
Indlæg: 52
Tilmeldt: 31. jan 2014, 21:03

Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af Hvam »

Hej forum

Har skiftet laderelæg, da kul i det gamle var slidt op.
Alt virker igen, men jeg får en fejl i displayet som viser et batteri og skriver visit woorkshop. Er der nogen som ved hvor for og hvordan jeg evt kommer af med fejlmeldingen?

Bilen er en s211 220cdi fra 11/03
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

Det plejer at være træt generator ell. batteri.
Prøv flg. drej nøgle ét hak, bladr så du står på temp. I kombiinstrumentet, tryk 2 gange på resetknappen, der vises nu volt.
Start bilen og se om volt ligger mell. 14-14,3
ZOOM ZOOM.
Hvam
Indlæg: 52
Tilmeldt: 31. jan 2014, 21:03

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af Hvam »

Uv er 12,5 før start og 13,9 startet
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

Hvam skrev:Uv er 12,5 før start og 13,9 startet
Det er lige I underkanten, hvis du er heldig kan det skyldes dit batteri måske har været underladet over længere tid, og derved skadet, - grundet din generator før rep.
Prøv at lade med en god lader natten over, eller med en C.Tech lader med recon program.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af JTC »

De spændinger du opgiver, er helt fine.

2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet

Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af JTC »

Eventuelt prøv at mål spændingen på det lille ekstra batteri i motorumet. Spændingen skulle gerne være 12V eller der over
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

Korrekt ladestrøm er mell. 14,2 – 14,4V ved +25°C, målt på batteriets poler. - længere er den ikke :wink:
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

JTC skrev:De spændinger du opgiver, er helt fine.

2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet

Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.
Du bliver da ved med det vrøvl :cry:

Hvis der er 12,5 v hvilestrøm er der 90% kapasitet på batteri.
Hvis der er 11,9 v hvilestrøm er der 40% kapasitet på batteri.
Hvis der er 10,5 v hvilestrøm er der 00% kapasitet på batteri.

Og batterier SKAL lades med 14,2-14,4V for ikke at blive ødelagt langt hurtigere end nødigt.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af JTC »

Arh, mon ikke jeg har rodet med en W211er eller 2 før :wink:

Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..

Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.

Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS
1623350791.jpg
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

JTC skrev:Arh, mon ikke jeg har rodet med en W211er eller 2 før :wink:

Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..

Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.

Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS
1623350791.jpg
Uanset hvor mange 211'er og alle andre modeller du har rodet med, så ændrer det ikke faktum omkring spændingen på et batteri, og ladningsgrad :roll:
Og det er det jeg forholder mig til.
ZOOM ZOOM.
Hvam
Indlæg: 52
Tilmeldt: 31. jan 2014, 21:03

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af Hvam »

Jeg tror nu ikke jeg har set et batteri i motorrummet, der er dog 2 ved rasavehjulet :mrgreen:

Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.

Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

Hvam skrev:Jeg tror nu ikke jeg har set et batteri i motorrummet, der er dog 2 ved rasavehjulet :mrgreen:

Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.

Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?
Det er kun hvis bilen har SBC bremser, at den har det lille i motorrummet, hvis den har sidder det under plastdækslet i venstre side af motorrum.
Du kan godt prøve med en lader.
ZOOM ZOOM.
Hvam
Indlæg: 52
Tilmeldt: 31. jan 2014, 21:03

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af Hvam »

Jeg lod lige mærke til at fejlmeldingen kommer så snart der er tænding på, også uden motoren er startet? :|

De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af BWJ »

Hvam skrev:Jeg lod lige mærke til at fejlmeldingen kommer så snart der er tænding på, også uden motoren er startet? :|

De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?
Den ene er + fra tænding, den anden er styrestrøm til generator
ZOOM ZOOM.
Hvam
Indlæg: 52
Tilmeldt: 31. jan 2014, 21:03

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

Indlæg af Hvam »

Pt. har jeg ikke lge fundet fejlen, men jeg tror ikke det ligger i laderælæget da fejlmeldingen komme når tenningen slås til inden motor start. :wink:

jeg har dog lidt problemer med at finde en lader som lader med 14v, da vi renovere lidt på værkstedet :|
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Besvar