Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Hej forum
Har skiftet laderelæg, da kul i det gamle var slidt op.
Alt virker igen, men jeg får en fejl i displayet som viser et batteri og skriver visit woorkshop. Er der nogen som ved hvor for og hvordan jeg evt kommer af med fejlmeldingen?
Bilen er en s211 220cdi fra 11/03
Har skiftet laderelæg, da kul i det gamle var slidt op.
Alt virker igen, men jeg får en fejl i displayet som viser et batteri og skriver visit woorkshop. Er der nogen som ved hvor for og hvordan jeg evt kommer af med fejlmeldingen?
Bilen er en s211 220cdi fra 11/03
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Det plejer at være træt generator ell. batteri.
Prøv flg. drej nøgle ét hak, bladr så du står på temp. I kombiinstrumentet, tryk 2 gange på resetknappen, der vises nu volt.
Start bilen og se om volt ligger mell. 14-14,3
Prøv flg. drej nøgle ét hak, bladr så du står på temp. I kombiinstrumentet, tryk 2 gange på resetknappen, der vises nu volt.
Start bilen og se om volt ligger mell. 14-14,3
ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Uv er 12,5 før start og 13,9 startet
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Det er lige I underkanten, hvis du er heldig kan det skyldes dit batteri måske har været underladet over længere tid, og derved skadet, - grundet din generator før rep.Hvam skrev:Uv er 12,5 før start og 13,9 startet
Prøv at lade med en god lader natten over, eller med en C.Tech lader med recon program.
ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
De spændinger du opgiver, er helt fine.
2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet
Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.
2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet
Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Eventuelt prøv at mål spændingen på det lille ekstra batteri i motorumet. Spændingen skulle gerne være 12V eller der over
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Korrekt ladestrøm er mell. 14,2 – 14,4V ved +25°C, målt på batteriets poler. - længere er den ikke 

ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Du bliver da ved med det vrøvlJTC skrev:De spændinger du opgiver, er helt fine.
2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet
Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.

Hvis der er 12,5 v hvilestrøm er der 90% kapasitet på batteri.
Hvis der er 11,9 v hvilestrøm er der 40% kapasitet på batteri.
Hvis der er 10,5 v hvilestrøm er der 00% kapasitet på batteri.
Og batterier SKAL lades med 14,2-14,4V for ikke at blive ødelagt langt hurtigere end nødigt.
ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Arh, mon ikke jeg har rodet med en W211er eller 2 før
Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..
Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.
Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS

Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..
Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.
Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Uanset hvor mange 211'er og alle andre modeller du har rodet med, så ændrer det ikke faktum omkring spændingen på et batteri, og ladningsgradJTC skrev:Arh, mon ikke jeg har rodet med en W211er eller 2 før![]()
Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..
Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.
Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS

Og det er det jeg forholder mig til.
ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Jeg tror nu ikke jeg har set et batteri i motorrummet, der er dog 2 ved rasavehjulet
Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.
Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?

Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.
Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Det er kun hvis bilen har SBC bremser, at den har det lille i motorrummet, hvis den har sidder det under plastdækslet i venstre side af motorrum.Hvam skrev:Jeg tror nu ikke jeg har set et batteri i motorrummet, der er dog 2 ved rasavehjulet![]()
Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.
Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?
Du kan godt prøve med en lader.
ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Jeg lod lige mærke til at fejlmeldingen kommer så snart der er tænding på, også uden motoren er startet?
De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?

De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?
Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Den ene er + fra tænding, den anden er styrestrøm til generatorHvam skrev:Jeg lod lige mærke til at fejlmeldingen kommer så snart der er tænding på, også uden motoren er startet?![]()
De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?
ZOOM ZOOM.
Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)
Pt. har jeg ikke lge fundet fejlen, men jeg tror ikke det ligger i laderælæget da fejlmeldingen komme når tenningen slås til inden motor start.
jeg har dog lidt problemer med at finde en lader som lader med 14v, da vi renovere lidt på værkstedet

jeg har dog lidt problemer med at finde en lader som lader med 14v, da vi renovere lidt på værkstedet

Gammel S211 220cdi med små 650.000km og en gammel Firebird 4,9 Turbo.