ML 320 hjæælp

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

ML 320 hjæælp

Indlæg af Administrator »

har et stort problem med min ml320 med kleeman i,den er fra 1999.
den er begyndt ikke at ville starte :evil: man drejer nøglen også lyder det som om den mister signalet eller noget, men kan holde nøglen ovre også forsøger den selv så kommer den lige pludselig f.eks efter 5-6 forsøg.
håber sku der er nogle der kan hjælpe mig :?:
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tørner motoren rundt uden at starte eller kører starteren slet ikke rundt?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

starteren kører ikke ?? har du nogen ide?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Puha.... der er mange options. Det kan være alt fra stelkabel, pluskabel, starteren, manglende kl.50 (startsignal) pga dårlig ledning, tændingsbundstykke, starterrelæet på AAM (sikringsboksen i motorrummet)... der skal måles.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

har skiftet bundstykket, må jo igang med at måle:(
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Prøv at skifte arbejdsrelæ k8 på sikringsboxen i motorrummet....
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

hvad er det k8 relæ til? og hedder det k8 i bogen til bilen?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Ligesom sikringerne har et nr. har diverse relæer også numre f.eks k8 eller kA kB kC osv...

k8 relæet sender kl.50 til starteren når du drejer nøglen.

Hvis jeg husker ret, står det på låget til sikringsboxen ude i motorrummet ellers ved selve relæet.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

tjekker jeg lige imorgen
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

så er k8 relæet skiftede, men det hjalp desværre ikke:(
andre ideer?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

OK... hvis du orker.... sæt en ledning på starterens kl.50 og til en 21watt pære og videre på batteriets stel. Samt en ledning fra motor til en 21watt pære og til batteriets stel..

Så kan du se om pæren fra starterens kl.50 lyser når du vrider nøglen til startpos. og pæren fra motor til stel skal helst ikke lyse!
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

fra motoren?? hvad mener du med det? hvor skal jeg tage strøm fra?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Fra motor til stel... altså fra stel til stel!

På denne måde kan du se om der er spændingstab fra motor til karrosse.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

nu har jeg prøvet det, og pæren fra stel til stel lyser ikke, og den anden lyser som den skal når bilen starter.

men når problemmet kommer, altså når den ikke vil starte, lyser pæren fra kl.50 til stel meget kort og slukker igen:(
så den må jo fjerne strømmen til starteren, har du en ide til hvad det kan være?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

ok...

Dvs at starter og stel fra motor til karrosse er ok.

Så skal man finde ud af om det er styringen til relæ k8 eller ledningen fra relæ til kl.50 eller kl.30 til relæet.....

Det bedste er at lave nogle ledninger fra relæet og ned til sokkelen så du kan komme til at måle mens relæet sidder på....
Besvar