Komfort på hjul

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Geografisk sted: DK

Komfort på hjul

Indlæg af BWJ »

Er der nævneværdig forskel i komforten på 17" vs. 18" fælge, vel at mærke med samme dæktype (sommer) ?
Der er mange meninger, men har nogen erfaringer ?
ZOOM ZOOM.
Kdn

Re: Komfort på hjul

Indlæg af Kdn »

Hej

Vi skiftede fra 16" til 17" på vores B-klasse. Valgte samme dæk, der har den laveste db måling i test. Det gav faktisk væsentligt mere støj med de 17".
Fik forklaringen at, det skyldtes støjen nemmere sendes i bilen, da dæksiden bliver lavere og dermed også hårdere.
Nå de måler støjen på dækkene er det KUN den støj der frigives i omkringliggende miljø og ikke hvor meget der absorberes af bilen, hvilket der åbenbart er stor forskel på...
ThomasDK

Indlæg af ThomasDK »

Hej BWJ her er min erfaringer.

Komfort kan jo også bøjes lidt over i lyd delen af køreglæde.

Har selv været i problemstillingen, da jeg købte min nuværende som havde sommer på 17". Syntes den var direkte kedelig at køre i. Jeg monterede Vinterdæk på dem og købte et sæt AMG 18".
Lyden blev lidt mere som en hul susen, hvor man på 17" nu med vinterdæk mest hører lyden af mønstret, og syngende ubalance grundet sten i mønstret.
Til gengæld er styre responsen jo knivskarp med 18", og jeg nyder derfor både lyd og følelsen i rattet. Man kan virkelig mærke der er vejkontakt.
Bemærk jeg har Airmatic, og kører permanent i sportsmode, det giver måske en smule mere lyd. Men styreresponsen gælder også for de udmærkede normalfjedre jeg havde på den tidligere bil, ligeså med 18" sommerhjul.
Men jeg kan godt høre forskel på vejunderlaget også, men for mig er det bare en del af den samlede køreoplevelse.

En anden ting der er værd at se på er dæktryk, for nogle mekanikere og dækfolk har en amatøragtig trang til at overpumpe lavprofildæk ved montage og service, så de drejer ultralet på rattet (dårligere vejkontakt). Som om de tror den skal have lidt ekstra, fordi folk glemmer at kontrollere det.
Men komforten får et kæmpe hak nedad, samt det giver slidtage på midten af dækket når det pumpes sådan ud. Har oplevet dæk hvor fabriks tabellen i tank klappen siger 32-36 psi, har dækfolk kommet 40-44 psi på ved service, det er sket hos både AUDI og MB.

Det føles som at køre på fælgen direkte.

Jeg flipper fuldstændigt ud når jeg opdager det, og udbeder mig en forklaring, som de heller aldrig kan argumentere for. Kontrollerer altid oliepinden, og dæktryk får jeg forlader et service. Ja jeg har også oplevet at de havde fyldt for lidt olie på.
Personligt kører jeg med laveste dæktryk i tabellen, da jeg ofte kun har min kæreste og dagligvarer med, og ikke fuld ferieoppakning. Når jeg har slidt mine 265 profiler bag ned, er de stor set slidt helt lige, Ingen kant eller midterslid, grundet helt perfekt kontakt med vejen.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Brugeravatar
BWJ

Indlæg af BWJ »

Takker for input, 18" skal så prøves ved sommerskift.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Indlæg af Martin_E320CDI »

Du er for vild:0
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Brugeravatar
BWJ

Indlæg af BWJ »

Martin_E320CDI skrev:Du er for vild:0
Og sådan er vi heldigvis så forskellige. :roll:
ZOOM ZOOM.
ThomasDK

Indlæg af ThomasDK »

Så fik jeg mine sommerhjul på. Yeeeessss....
Ja jeg vil lige bekræfte indtrykkene.

En anden lyd, mere hul susen fra vejkontakt men ikke monotomt syngende fra skæve vinterdæk.
Lyden skifter efter vejunderlaget, man hører nærmest vejgrebet.
Bedre styrerespons.

Ganske rigtigt havde min dækpusher kommet for meget luft i dækkene, 36.2 psi i alle 4.
Luftede ud ihht dæktabellen, 33 for og 34 bag. Det gjorde en lille forskel, man kan ikke se det men bro gennemskæringer, brønddæksler etc. slår ikke op i bilen på samme måde.

Fedt at være tilbage på de 18"hjul. :D
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Besvar