Aircon virker ikke efter at have stået stille i en måned

Alt vedrørende teknik
Besvar
bonne

Aircon virker ikke efter at have stået stille i en måned

Indlæg af bonne »

W211 fra 2007

Har kørt hver dag, men efter jeg er kommet retur fra ferie, virker aircon ikke.

Når blæseren er slukket kører tomgangen med 750 rpm, når den er startet 850 rpm. Ingen mærkbar forskel på tomgang, når jeg slukket og tænker aircon (den med den røde LED til højre), men der er dog en forskel på lyden. Slår jeg aircon'en til, lyder der en mærkelig metallisk lyd.

Kører jeg bare til væskepåfyldning, eller lyder det for jer som om at der er noget mere alvorligt galt?

Vh, Lars.
pullman

Re: Aircon virker ikke efter at have stået stille i en måned

Indlæg af pullman »

Systemet kan være utæt,
Men ellers sidder der både en cikulationspumpe og et relæ, er der fejl på nævnte kan AC ej starte...
Brugeravatar
BWJ
Geografisk sted: DK

Indlæg af BWJ »

pullman skrev:Systemet kan være utæt,
Men ellers sidder der både en cikulationspumpe og et relæ, er der fejl på nævnte kan AC ej starte...
"cikulationspumpe og et relæ" på aircon kredsen ????
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg ville køre på et værksted som har forstand på Mercedes og klimaanlæg. Det er yderst sjældent at fejl på de dele reparerer sig selv ved påfyldning af væske.
ulrikp

Indlæg af ulrikp »

Sidst jeg fik fyldt A/C væske på, virkede den ikke efterfølgende. Viste sig at den havde lagret en fejlkode, da systemet blev tømt inden det blev genopfyldt. Måtte have fejlen nulstillet før den virkede igen. Hvis det bare er blæsermotoren, så er de nemme at skifte. Tager 20-30 min og koster ca. 500-600kr brugt på ebay.
W211 E220 CDi 2006 kombi

Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
bonne

Indlæg af bonne »

Det er underligt, for fejlen ændrede sig. Dagen efter min post ændrede tomgangen sig ikke, når jeg slog blæseren på. Her til morgen blinkede aircon'en 5 gange, og slukkede så.

Jeg har en billig OBDII-læser, men den viste ingen fejl. Så jeg kørte til et alm. std. værksted og fik fyldt R.134a på. Han sagde, at den var helt tom... Dvs... han vakum-sugede den, og fyldte knap 1 kg på. Hans udstyr viste fejl på aircon - lavt tryk. Vi slettede fejlen, og aircon'en kølede igen som bare fanden.

Nu ser jeg, at man også skal fylde olie på. Jeg antager, at mekanikeren ved hvad han gør... men hvad siger I - skal der olie på ud over R.134a?

Vh, Lars.
tømreren
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af tømreren »

bonne skrev:Nu ser jeg, at man også skal fylde olie på. Jeg antager, at mekanikeren ved hvad han gør... men hvad siger I - skal der olie på ud over R.134a?
Mon ikke det skyldes kompressoren har haft for lav oliestand.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Brugeravatar
BWJ
Geografisk sted: DK

Indlæg af BWJ »

bonne skrev:Det er underligt, for fejlen ændrede sig. Dagen efter min post ændrede tomgangen sig ikke, når jeg slog blæseren på. Her til morgen blinkede aircon'en 5 gange, og slukkede så.

Jeg har en billig OBDII-læser, men den viste ingen fejl. Så jeg kørte til et alm. std. værksted og fik fyldt R.134a på. Han sagde, at den var helt tom... Dvs... han vakum-sugede den, og fyldte knap 1 kg på. Hans udstyr viste fejl på aircon - lavt tryk. Vi slettede fejlen, og aircon'en kølede igen som bare fanden.

Nu ser jeg, at man også skal fylde olie på. Jeg antager, at mekanikeren ved hvad han gør... men hvad siger I - skal der olie på ud over R.134a?

Vh, Lars.
Olien tilsættes kølevæsken, og han ved nok hvad han har haft med at gøre.
Du kan jo spørge hvilken olie han fyldte på, bare for at vide om han ved det skal på ! 8)
http://www.hessteknik.dk/airconditionklima-anlaeg/
ZOOM ZOOM.
bonne

Indlæg af bonne »

BWJ skrev: Olien tilsættes kølevæsken, og han ved nok hvad han har haft med at gøre.
Du kan jo spørge hvilken olie han fyldte på, bare for at vide om han ved det skal på ! 8)
Det er bare fordi jeg ikke så nogle oliebeholder... Men den er måske i selve det påfyldningsapparat, han brugte. Når jeg nu tænker efter, så var der vist en gul beholder på siden af apparatet.

Vh, Lars.
bonne

Indlæg af bonne »

BWJ skrev:
Olien tilsættes kølevæsken, og han ved nok hvad han har haft med at gøre.
Der er både olie og sporingsvæske i, så han ved åbenbart, hvad han gør... eller mon. Nu har jeg fået den fyldt op to gange... og den er tom igen. Eller næsten tom i hvert fald. Anlægget må jeg være utæt selvom min mekker siger, at det er umulig. Han udstyr vil nemlig ikke fylde væske på, hvis den sporer en utæthed. Han har først trykprøver det (fyldte 3 kg på), derefter tømt det (vacuum) og så fylde 1 kg på. Lyder der fornuftigt?

Nu kører jeg den til Mercedes, så håber jeg, at der er en dér, der kan finde problemet.

Mens jeg venter på en tid dér, hvad gør jeg, når anlægget er næsten tomt. Ikke helt, for systemet har ikke fanget, at der ikke er tryk på, så AC-lampen lyser stadig konstant. Men jeg kan køre en brommelyd, der følger omdrejningstallet, når anlægget er tændt (altså selvom jeg slukker AC knappen). først når jeg trykker "OFF" (så der ikke er nogen blæser på), stopper brummelyden.

Jeg tænker, at jeg skader anlægget yderligere, hvis jeg kører med det tændt - men omvendt har jeg brug for varmen. Skal jeg tømme det sidste ud af ventilerne...?

Vh, Lars.
Brugeravatar
Alex B J
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Alex B J »

Hvor er du fra i landet ?
Er der brugt fyldestation ?
Er fejl pga vacum sug slettet fra bil så anlæg dur igen ?
Hvis du kan komme til Næstved skal jeg fortælle dig hvad som er galt til menneske penge !!
Det skal laves en nitrogen test af dit anlæg en fyldeststion suger vacum det er ikke retvisende nok
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
bonne

Indlæg af bonne »

Alex B J skrev: Det skal laves en nitrogen test af dit anlæg en fyldeststion suger vacum det er ikke retvisende nok
Tilsyneladende ikke

Jeg er i Malmö... varer nok lidt inden jeg kommer til Næstved - men ellers tak for tilbudet.

Så en undersøgelse med søgevædske er ikke nok?

Vh, Lars.
Besvar