Skift af turbo

Alt vedrørende teknik
Besvar
Lars Hansen

Skift af turbo

Indlæg af Lars Hansen »

Hej Alle

Så blev det min tur til at opleve min turbo gå til de evige jagtmarker :evil:

Jeg skal nu have en anden og vil i den forbindelse spørge hvilket mærke jeg skal købe og om en turbo er "bolt off-bolt on" eller om der er en masse der skal justeres og testes inden man starter bilen op igen ?
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
jensen

Re: Skift af turbo

Indlæg af jensen »

Kunne godt tænke mig at høre hvad den fejler. Den er bare til at skifte uden brug af tester
pullman

Indlæg af pullman »

Den er til at skifte, men sidder i midten bagerst på motoren, overstrakte knæ får man helt sikkert!

Rustne bolte til udstødning er ikke unormalt, og de kan knække hvis man er uheldig..

Pakningen til olie kanal i turbo kan drille og ligge skævt så den blive utæt...

udover dette er det lige ud af landevejen
Lars Hansen

Indlæg af Lars Hansen »

Jamen det er heller ikke helt nagelfast, at turboen skal skiftes, men det er der det peger hen.
Bilen skal på værksted på torsdag og så får jeg dommen.

Den blev fejludlæst igår og kom med 3 problemer hvoraf den 1. fejl også var den alvorlige, nemlig "Aktuator fejl".
De 2 andre fejl var noget med "målte værdier uden for måleområdet" hvilket tydeligvis var pga. aktuator fejlen.
Mekanikeren har stor erfaring i disse ting og han var ret sikker i sin melding, men han skal undersøge tingene mere grundigt. Han vil ikke bare dødsdømme turboen uden at undersøge tingene til bunds, hvilket jeg sætter stor pris på :-/

Fejlen er at bilen mister kraft og går i nødprogram. Nogle gange tænder den motorlampen andre gange kører den uden at det er synligt i instrument kombien.
Men igår aftes hentede jeg fruen ved toget og på vej ind til stationen, var den triste historie med max 3.000 omdrejninger og en følelse af at køre i en gammel karburator-bil med en defekt accelerations pumpe.
Da jeg så startede bilen igen, kan det nok være at der var kommet liv i kludende og turboen var aktiv igen !
Den høvlede ud over bakkerne nøjagtig som altid og der var ingen begrænsning på omdrejninger eller en hastigheds begrænsning på 130 Km/t

Men hele tiden har min følelse været, at det er som om den enten ikke kan få vejret eller ikke kan komme af med det. Det er som om den er begrænset af en tilstoppet udstødning og det er ret tydeligt at høre på udstødningen, om den er i nødprogram eller ej. I nødprogram buldre det fra rørene og lyden er ujævn og dyb. Når den så hopper ud af nødprogram, lyder den helt normal fra udstødningen...
Jeg kan godt forestille mig at katalysatoren er faldet sammen og fragmenter af indmaden blokerer for udstødningen når der er tryk på. Det har jeg set og oplever før og det er nok at håbe på, fremfor at skifte hele turbo enheden. Turboen virker jo tydeligvis når den kan, så jeg håber at den kan leve lidt videre når den reelle fejl kommer for dagen.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
jensen

Indlæg af jensen »

Mange gange når den type bil har en fejl på turboen er det som regel stellmotor til indsugningen der er fejl på
tømreren
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af tømreren »

Jeg fik skiftet turbo aktuatoren for et halvt år siden, grundet samme symptomer som beskrevet ovenfor.

Sod og almen slidtage er årsagen til aktuatoren går til.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Lars Hansen

Indlæg af Lars Hansen »

jensen skrev:Mange gange når den type bil har en fejl på turboen er det som regel stellmotor til indsugningen der er fejl på
Netop !

Men den gode mekaniker vil ikke skifte dele på den turbo.
Han har gjort det tidligere, men kom ofte til at lave en masse ekstra arbejde fordi det ikke holder ret lang tid.
Jeg vil også hellere skifte hele enheden og så være sikker på at tingene virker mere en 4 måneder :-)
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
tømreren
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af tømreren »

Lars Hansen skrev:Men den gode mekaniker vil ikke skifte dele på den turbo.

Jeg vil også hellere skifte hele enheden og så være sikker på at tingene virker mere en 4 måneder :-)
Undskyld mig, men en turbo bliver ikke defekt over natten!

Hvis ikke turbo'en fejler en disse, hvorfor så skifte den?
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Lars Hansen

Indlæg af Lars Hansen »

[/quote]Undskyld mig, men en turbo bliver ikke defekt over natten!

Hvis ikke turbo'en fejler en disse, hvorfor så skifte den?[/quote]

NETOP ! ;-)

"Møllen" virker, men hvis et spjæld eller noget andet har sat sig, er resten nok også i slidt stand og der kommer også en lille smule olie ud fra akslen. Ikke ret meget men nok til at det er synligt.
Og så viste testen også aktuatoren-fejl.

Bilen har kørt 311.000 km med den originale enhed, så den har da klaret sig.

Men torsdag aften eller fredag ved jeg meget mere :shock:
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Brugeravatar
Alex B J
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Alex B J »

Har lige udskiftet en turbo på en 320 cdi
Turboen var nem at afmontere
Købte en renoveret hos
http://www.eps-turbolader.de/

Du skal huske at aktuator og turbo er kalibreret til hinanden..
Bilen som fik skiftet turbo har i lang tid drøjet med hårde skift i kassen,åbenbart fordi turboen var slidt betød det en upræcis momentkurve fra motor
Efter turbo skift kører kassen igen som den skal,flere havde dømt kassen ude og ville montere ny elplade osv...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Lars Hansen

Indlæg af Lars Hansen »

UPDATE:

Ikke turbo- eller actuaterfejl, men et flækket insugningsrør (flækket efter luftmængdemålerne) som gjorde at maskinen fik falsk luft og fortættede oliedampene som så dryppede ned gennem revnen i røret og ned på spjælmotoren (der styre "swirrelflapsne") som så blev ødelagt.

Nyt indsugningrør med mængdehoveder, en del nye pakninger og O-ringe, en ny spjælmotor og et komplet service B med olie og filtre:
Omkring 15 kilo (har ikke fået regningen endnu) og bilen kører igen som en drøm.

Kan mærke at det har været galt i et stykke tid, for maskinen føles helt ny.

Meget jævnere motorgang og meget mere lineær kraftudvikling op gennem området. Derudover føles det som om at den har fået et reelt krafttilskud via bloddoping eller EPO, for der sker altså en del når man træder til den :-)

Ikke alle ulykker der kan regne ned over sådan en bil, er så alvorlige som frygtet, men det koster stadig en middelsvær formue, at få ordnet.
Hos Mercedes havde de, udover de skiftede dele, også skiftet hele indsugnings manifolden og et par følere og så havde regnigen lydt på 40-50 kilo istedet.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Besvar