Fyr diagnose - STAR tester ? (løst)

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Phase639
Geografisk sted: Roskilde

Fyr diagnose - STAR tester ? (løst)

Indlæg af Phase639 »

Hej.

Jeg har et problem med mit Eberspärcher fyr D5WS (A6398300361) købt brugt på ebay som efter sigende skulle virke uden problemer… tja en diagnose via Autel ECS testeren viste en ukendt fejl på blæsemotoren, og manglende flamme registrering. Jeg fik lavet en service hvor blæsemotoren og glødrøret + div pakninger blev skiftet – jeg har dog ikke skiftet temperatursonsoren (flamme registrering) da jeg forsigtigt antog at den manglende flamme nok skyldes blæsemotoren. Lang historie kort, jeg kan stadig ikke få gang i den. Der sker følgende (og det er uanset hvordan fyret bliver startet – tidsindstillet eller direkte -start ) kabineblæseren starter, blæsemotoren på fyret starter og kører i lav omdrejning og man kan høre klik fra dieselpumpen, efter nogle få sekunder kommer det røg fra udstødning og omdrejninger stiger i blæsemotoren til den velkendte jet lyd hvorefter røgen, pumpen og blæseren stopper – det hele under 60 sekunder.
Nu har jeg sådan set købt temperaturføleren og kunne skifte den (selvom det ikke er sjov at skulle afmontere fyret igen for tredje gang), men som kom jeg til at tænke på hvorvidt der kunne være andre parameter eller fejl som kunne være skyld i at fyret aldrig kommer helt op at køre?
Derfor er spørgsmålet hvorvidt en stjerne tester vil kunne diagnosticere fyret mere præcis end den Autotel som jeg har adgang til, og i så fald hvor kunne man få fortaget sådan en diagnose uden at det koster spidsen af jetjager.

Andre forslag eller ideer er naturligvis også velkommende.

På forhånd tak.

Det kunne nu være rart at have en varm bil om morgen…

**** Problemet er løst ved at skifte cirkulationspumpen.... ****
Senest rettet af Phase639 6. feb 2018, 09:21, rettet i alt 2 gange.
Geografisk sted: Vestjylland Videbæk

Re: Fyr diagnose - STAR tester ?

Indlæg af kimkho »

Kommer der brændstof frem til fyret
Mercedes Benz C220 S204 T Avantgarde 2012
Brugeravatar
Phase639

Indlæg af Phase639 »

kimkho skrev:Kommer der brændstof frem til fyret
Ja, det vil jeg mene da man både kan lugte det og der kommer en hel del røg. Jeg har haft slangen af til pumpen og der er fin genstrømning. Tror du at der er mulighed for at der ikke kommer nok brændstof til fyret ? Man kunne lave en test og se om pumpen kan levere de 0,62 L i timen..
Geografisk sted: DK

Indlæg af BWJ »

Og du har tjekket at luftfilteret ikke er stoppet, og fyret kan få den luft det skal have til forbrændingen ??
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Phase639

Indlæg af Phase639 »

BWJ skrev:Og du har tjekket at luftfilteret ikke er stoppet, og fyret kan få den luft det skal have til forbrændingen ??
Yep, fik lavet service på den så alle pakninger er skiftet og luft/vand kanaler er rengjordt og jomfruelige.

Indlæg af godtnok »

Goddag,
Mit webasto oliefyr opførte sig på samme måde. Det viste sig at være cirkulationspumpen der ikke kørte - (bare på grund af nedslidte kul som jeg skiftede).
Så faktisk kan det være fyr fungerer udmærket, da det stopper på grund af for høj intern temperatur, når den ikke kan komme af med varmen.
jensen

Indlæg af jensen »

Hvis fyret overopheder kan du se det med testeren så skal du finde cirkulationspumpen og kontrollere den. Du kan ikke bare montere fyret og så kører det, du skal først ud og køre en tur så det er luftet ud. Hvis det derimod ryger for meget og går ud kan det være dårlig forbrænding og det kan skyldes noget som hedder flammschutzsiebe på tysk og her kan du se hvor den sidder
https://www.sgaf.de/content/zuheizer-062004-253051
Brugeravatar
Phase639

Indlæg af Phase639 »

godtnok skrev:Goddag,
Mit webasto oliefyr opførte sig på samme måde. Det viste sig at være cirkulationspumpen der ikke kørte - (bare på grund af nedslidte kul som jeg skiftede).
Så faktisk kan det være fyr fungerer udmærket, da det stopper på grund af for høj intern temperatur, når den ikke kan komme af med varmen.
Tak for forslaget - det skal undersøges hvovidt cirkulationspumpen kan levere det som er krævet. På med testeren igen.

Indlæg af Phase639 »

jensen skrev:Hvis fyret overopheder kan du se det med testeren så skal du finde cirkulationspumpen og kontrollere den. Du kan ikke bare montere fyret og så kører det, du skal først ud og køre en tur så det er luftet ud. Hvis det derimod ryger for meget og går ud kan det være dårlig forbrænding og det kan skyldes noget som hedder flammschutzsiebe på tysk og her kan du se hvor den sidder
https://www.sgaf.de/content/zuheizer-062004-253051
God pointe - og super link! Tak for det. Jeg har faktisk udskiftet flammschutzsiebe eller glødnet som det hedder på dansk. Nu kører jeg på DTU og få testeren på og ser hvad den siger med cirkulationspumpen og temperatursensoren.
Geografisk sted: Solrød Strand

Indlæg af flychr »

jeg har dog ikke skiftet temperatursonsoren (flamme registrering)
men det kan klart være denne da fyret stopper lige efter det er gået i gang! (den registre ikke flamme og så skal det slukke /lukke ned)
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Besvar