urolig motor/tomgang
urolig motor/tomgang
Hej alle
En Mb W210 Cdi. fra sidst 2001. E220. med 560.000km på displayet.
Jeg har et problem med min bil. Når jeg står og venter ved et lyskryds, hvor foden er på bremsepedalen og gear på D, så stiger motorens omdrejning/ Høj tomgang lige pludselig på 1 sekund og falder tilbage lige efter. Der falder så en sort røg bag bilen med det samme. Hvis jeg sætter gear på N så forsvinder uroligheden i motoren. Og det er det samme problem, når bilens gear står på R.
Bilen kører perfekt på motorvej og landevej - intet problem. Og med fuld træk.
Så snart bilen stopper med at køre og min fod er på bremsepedalen, så kommer motoren i højere omdrejning, og der kommer sort røg bag bilen. Problemet er værst (mere dårligt), når kølesystemet eller aircondition er i gang, eller når kompressoren til køling kører.
Problemet starter stille og roligt, og det bliver værre og værre med tiden. Nogen mener at det er en dårlig dyse.
Jeg beder om hjælp. Hvis nogen har nogle ideer eller har prøvet noget lignende, ville det være en stor hjælp, hvis I ville skrive.
På forhånd Tak
En Mb W210 Cdi. fra sidst 2001. E220. med 560.000km på displayet.
Jeg har et problem med min bil. Når jeg står og venter ved et lyskryds, hvor foden er på bremsepedalen og gear på D, så stiger motorens omdrejning/ Høj tomgang lige pludselig på 1 sekund og falder tilbage lige efter. Der falder så en sort røg bag bilen med det samme. Hvis jeg sætter gear på N så forsvinder uroligheden i motoren. Og det er det samme problem, når bilens gear står på R.
Bilen kører perfekt på motorvej og landevej - intet problem. Og med fuld træk.
Så snart bilen stopper med at køre og min fod er på bremsepedalen, så kommer motoren i højere omdrejning, og der kommer sort røg bag bilen. Problemet er værst (mere dårligt), når kølesystemet eller aircondition er i gang, eller når kompressoren til køling kører.
Problemet starter stille og roligt, og det bliver værre og værre med tiden. Nogen mener at det er en dårlig dyse.
Jeg beder om hjælp. Hvis nogen har nogle ideer eller har prøvet noget lignende, ville det være en stor hjælp, hvis I ville skrive.
På forhånd Tak
Re: urolig motor/tomgang
Billigste og bedste løsning er at få en tester på, og udlæst fejl - alt andet i dette tilfælde vil være dyrt tidsspilde.
ZOOM ZOOM.
Re: urolig motor/tomgang
Din bil er forsynet med en vakuum bremseforstærker og en motordrevet vakuumpumpe. Under normale omstændigheder, hvis systemet er i orden, og tæt, vil der være tilstrækkelig vakuum i bremseforstærkerens potte til flere opbremsninger. Hvis systemet er delvist utæt, kontraventilen utæt, eller vakuumpumpen er slidt, så vil vakuumpumpen konstant forsøge at trække vakuum nok på systemet. Når du holder stille og træder på bremsen, vil motoren øge omdr. for at skabe vakuum nok, hurtigt nok.
Overvågning af vackuum i bremsekredsen sker kun ved gearstilling D+R, hvor bilen forventes at køre. I P+N er overvågning passiv ( så vidt jeg ved og husker ).
Prøv at tjekke dit system for utætheder, om det trækker falsk luft, ( knækket, revnet slange, defekt kontraventil, mm. ) eller om vakuumpumpen er slidt.
Det kan også være en slidt / defekt bremseforstærker.
Under alle omstændigheder tror jeg problemet skal søges i bremse/vakuum kredsen.
SLc.
Overvågning af vackuum i bremsekredsen sker kun ved gearstilling D+R, hvor bilen forventes at køre. I P+N er overvågning passiv ( så vidt jeg ved og husker ).
Prøv at tjekke dit system for utætheder, om det trækker falsk luft, ( knækket, revnet slange, defekt kontraventil, mm. ) eller om vakuumpumpen er slidt.
Det kan også være en slidt / defekt bremseforstærker.
Under alle omstændigheder tror jeg problemet skal søges i bremse/vakuum kredsen.
SLc.
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Re: urolig motor/tomgang
Med en Startester ??
Senest rettet af BWJ 29. jul 2019, 18:26, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
Re: urolig motor/tomgang
Tak for dit svar! problemet er større eller værre i disse dage, da jeg tænder for klima anlæg ? Det er ikke dyserne ved?Slcharger skrev: ↑24. jul 2019, 12:14 Din bil er forsynet med en vakuum bremseforstærker og en motordrevet vakuumpumpe. Under normale omstændigheder, hvis systemet er i orden, og tæt, vil der være tilstrækkelig vakuum i bremseforstærkerens potte til flere opbremsninger. Hvis systemet er delvist utæt, kontraventilen utæt, eller vakuumpumpen er slidt, så vil vakuumpumpen konstant forsøge at trække vakuum nok på systemet. Når du holder stille og træder på bremsen, vil motoren øge omdr. for at skabe vakuum nok, hurtigt nok.
Overvågning af vackuum i bremsekredsen sker kun ved gearstilling D+R, hvor bilen forventes at køre. I P+N er overvågning passiv ( så vidt jeg ved og husker ).
Prøv at tjekke dit system for utætheder, om det trækker falsk luft, ( knækket, revnet slange, defekt kontraventil, mm. ) eller om vakuumpumpen er slidt.
Det kan også være en slidt / defekt bremseforstærker.
Under alle omstændigheder tror jeg problemet skal søges i bremse/vakuum kredsen.
SLc.
Bilen kører perfekt og træk evne er fint .Vakuum slanger er fine. nogle gange gøre det samme også, når gear er på P.
Re: urolig motor/tomgang
Det samme oplever jeg : viewtopic.php?f=5&t=9902
Prøv at tage slange af til egr ventil og luk for vakuum med en finger (på egr ventil aktivator http://up.picr.de/24245682yd.jpg ) , så er tomgang rolig.
Min lukke automatisk for egr ventil efter et halvt minut.
Ved bremse forstærker er der en tyk sort slange under den går en tynd slange ned under bremseforstærker, denne har forbindelse til rør der forsyner EGR og turbo ventil aktivatorerne.
Den tykke slange går til vakuum pumpe på front af motor (OM611)
Under boks med alle motor styre enhederne i højre side er et t-stykke hvor et vakuum rør går ind i kabine, dette t-stykke har været knækket på min men så virker turbo heller ikke.
Prøv at tage slange af til egr ventil og luk for vakuum med en finger (på egr ventil aktivator http://up.picr.de/24245682yd.jpg ) , så er tomgang rolig.
Min lukke automatisk for egr ventil efter et halvt minut.
Ved bremse forstærker er der en tyk sort slange under den går en tynd slange ned under bremseforstærker, denne har forbindelse til rør der forsyner EGR og turbo ventil aktivatorerne.
Den tykke slange går til vakuum pumpe på front af motor (OM611)
Under boks med alle motor styre enhederne i højre side er et t-stykke hvor et vakuum rør går ind i kabine, dette t-stykke har været knækket på min men så virker turbo heller ikke.
Re: urolig motor/tomgang
I min tilfælde, så turboen virker fint, træk kræfter er også fint, problemet er værre når aircondition/ klimaanlæg er tændt. Det betyder når der er pres på motor.godtnok skrev: ↑29. jul 2019, 08:15 Det samme oplever jeg : viewtopic.php?f=5&t=9902
Prøv at tage slange af til egr ventil og luk for vakuum med en finger (på egr ventil aktivator http://up.picr.de/24245682yd.jpg ) , så er tomgang rolig.
Min lukke automatisk for egr ventil efter et halvt minut.
Ved bremse forstærker er der en tyk sort slange under den går en tynd slange ned under bremseforstærker, denne har forbindelse til rør der forsyner EGR og turbo ventil aktivatorerne.
Den tykke slange går til vakuum pumpe på front af motor (OM611)
Under boks med alle motor styre enhederne i højre side er et t-stykke hvor et vakuum rør går ind i kabine, dette t-stykke har været knækket på min men så virker turbo heller ikke.
Problemet er mere synligt om morgen når jeg kører bilen om morgen, og når motor temperatur er under 90 grader.?
Re: urolig motor/tomgang
JA, det var på Nordjyske Bush disel center i Aalborg?
Re: urolig motor/tomgang
Slcharger skrev: ↑24. jul 2019, 12:14 Din bil er forsynet med en vakuum bremseforstærker og en motordrevet vakuumpumpe. Under normale omstændigheder, hvis systemet er i orden, og tæt, vil der være tilstrækkelig vakuum i bremseforstærkerens potte til flere opbremsninger. Hvis systemet er delvist utæt, kontraventilen utæt, eller vakuumpumpen er slidt, så vil vakuumpumpen konstant forsøge at trække vakuum nok på systemet. Når du holder stille og træder på bremsen, vil motoren øge omdr. for at skabe vakuum nok, hurtigt nok.
Overvågning af vackuum i bremsekredsen sker kun ved gearstilling D+R, hvor bilen forventes at køre. I P+N er overvågning passiv ( så vidt jeg ved og husker ).
Prøv at tjekke dit system for utætheder, om det trækker falsk luft, ( knækket, revnet slange, defekt kontraventil, mm. ) eller om vakuumpumpen er slidt.
Det kan også være en slidt / defekt bremseforstærker.
Under alle omstændigheder tror jeg problemet skal søges i bremse/vakuum kredsen.
Altså motor omdrejning ved bremse position stiger kun et sekund og fælde tilbage igen og den gentager sig hver halv minut?
![]()
SLc.
Re: urolig motor/tomgang
Altså motor omdrejning ved bremse position stiger kun et sekund og fælde tilbage igen og den gentager sig hver halv minut?


Re: urolig motor/tomgang
Uroligheden i motor bliver værre, når aircondition er tændt?