r320 fejlsøgning, hugger etc.
r320 fejlsøgning, hugger etc.
Min r320 CDi starter fint men den hakker lidt i det om morgenen - symptomerne forsvinder når den er godt driftsvarm.
Bilen : W251, R320 CDI 4-matic (251.022, 251.122) - ca 315.000 km
den ryger ikke, turboen fløjter lidt
Luftfiltre er skiftet (nultillling foretaget), dieselfilter skiftet,
Jeg var lidt nervøs over mulige gearkasse-problemer, men ved manuelt gearvalg, lader det til at fejlen kommer fra motor.
Med en Delphi-tester har jeg fejlsøgt og slettet fejlene.
EGR, som ikke er ret gammel (17.000 km) - men den er afmonteret og tjekket - der var sod - men slet ikke voldsomt. Fejlen er væk nu.
Jeg kunne mistænke turbo eller lmm/luftmassemåler - begge dele er dog ikke billige at teste.
jeg har kørt med de 2 stik pillet af ved lmm - men den hakker stadig ca på samme måde
kan en graf med lmm-værdier sige jer noget ? (hvad skal jeg måle / logge?)
opdatering 1 (16.9) : taget gaspjældet/gaspjældhus af for at tjekke for snavs, renset det - det var snavset men ikke kokset til.
Umiddelbart kører bilen bedre efter denne rens. LMM - pænt snavset; renset med bremserens
opdatering 2 (17.9) : med helt kold motor blev den testet på 4 km - uden at hakke eller køre kænguru-agtigt. Kan det virkelig være den smule snavs ved gasspjældet?
opdatering 3 (18/9) : Fin start udover glødelampe der lyste. 10 km by, 20 km motorvej og 30 km landevej - rimelig pæn opførsel. Generelt en turbo-tøven og det lyder ikke til at luften helt lukkes jævnt ned ved skift i hastighed.
På vej retur kan det et par gange på næsten lige strækninger ses, høres og mærkes at omdrejninger ruller en anelse - også i manuelt valgt gear.
Bilen : W251, R320 CDI 4-matic (251.022, 251.122) - ca 315.000 km
den ryger ikke, turboen fløjter lidt
Luftfiltre er skiftet (nultillling foretaget), dieselfilter skiftet,
Jeg var lidt nervøs over mulige gearkasse-problemer, men ved manuelt gearvalg, lader det til at fejlen kommer fra motor.
Med en Delphi-tester har jeg fejlsøgt og slettet fejlene.
EGR, som ikke er ret gammel (17.000 km) - men den er afmonteret og tjekket - der var sod - men slet ikke voldsomt. Fejlen er væk nu.
Jeg kunne mistænke turbo eller lmm/luftmassemåler - begge dele er dog ikke billige at teste.
jeg har kørt med de 2 stik pillet af ved lmm - men den hakker stadig ca på samme måde
kan en graf med lmm-værdier sige jer noget ? (hvad skal jeg måle / logge?)
opdatering 1 (16.9) : taget gaspjældet/gaspjældhus af for at tjekke for snavs, renset det - det var snavset men ikke kokset til.
Umiddelbart kører bilen bedre efter denne rens. LMM - pænt snavset; renset med bremserens
opdatering 2 (17.9) : med helt kold motor blev den testet på 4 km - uden at hakke eller køre kænguru-agtigt. Kan det virkelig være den smule snavs ved gasspjældet?
opdatering 3 (18/9) : Fin start udover glødelampe der lyste. 10 km by, 20 km motorvej og 30 km landevej - rimelig pæn opførsel. Generelt en turbo-tøven og det lyder ikke til at luften helt lukkes jævnt ned ved skift i hastighed.
På vej retur kan det et par gange på næsten lige strækninger ses, høres og mærkes at omdrejninger ruller en anelse - også i manuelt valgt gear.
Re: r320 fejlsøgning, hugger etc.
opdatering 4. (19/9): Kører fint men samme som herover inkl. opdateringer. turbo kan falde ud på varm motor og virker igen efter tænd/sluk, sjældent kan det ved opbremsning føles som et hårdt gearskifte med et form for klonk. Ved kraftig gas synes jeg den er langsom til at reagere og sætte fra land. en gang i mellem er der stadig lidt kænguru ved acceleration.
er det gasspjældet som ikke åbner og lukker så blødt som det bør ?
er det gasspjældet som ikke åbner og lukker så blødt som det bør ?
Giv den en "Ejnar Hessel kur", - halv tank og en hel flaske Bell Add City, og ikke under 3000 omdr/min. så vågner den nok igen
ZOOM ZOOM.
Thunberg siger at med den motor så tager det en 1 time at tømme tanken 

Den opførte sig helt tosset i dag - både kold og varm - hugger, turboudfald osv.
Slettede fejlene som de kom og de kom hurtigt igen. Der er tanket halvt op og en flaske belladd hældt i tanken.
Slettede fejlene som de kom og de kom hurtigt igen. Der er tanket halvt op og en flaske belladd hældt i tanken.
hmm . ser ud til at den lige har fået en utæt flammeskive 

update:
problemerne blev næsten værre og værre.
Fejlene tydede på mange ting - inkl. defekt turbo med hylen og rallen, røg, hosten og kunne gå ud
fejlene:
1. 2 stk. gummipakninger ved dysernes dieseltilførsel - tryk og diesel kom ud , røg og mistede effekt.
2. EGR ser ud til at være defekt, trods den kun er 1½ år gammel (stikket er pillet af og mislyde og ustyrlig turbo stopper)
3. gearolie skiftet og skyllet i gearkasse, den trængte seriøst + manglede lidt olie!
Dæleme dejligt at den igen kører som den skal
problemerne blev næsten værre og værre.
Fejlene tydede på mange ting - inkl. defekt turbo med hylen og rallen, røg, hosten og kunne gå ud
fejlene:
1. 2 stk. gummipakninger ved dysernes dieseltilførsel - tryk og diesel kom ud , røg og mistede effekt.
2. EGR ser ud til at være defekt, trods den kun er 1½ år gammel (stikket er pillet af og mislyde og ustyrlig turbo stopper)
3. gearolie skiftet og skyllet i gearkasse, den trængte seriøst + manglede lidt olie!
Dæleme dejligt at den igen kører som den skal

Hej,
Skal det forståes sådan at der var en utæthed?
Kan man tage stikket af sin ERG og se om den er defekt?
Kan man måle oliestanden i gearkasse?
Skal det forståes sådan at der var en utæthed?
Kan man tage stikket af sin ERG og se om den er defekt?
Kan man måle oliestanden i gearkasse?
Der var utæthed ved dyserne så den fik mindre og mindre diesel i takt med at utætheden blev værre
EGR; tror at den fejlmeldte pga. at et gløderør fejlede - (manglende stel)
Bilen kørte med dette et stykke tid herefter . men senere fik jeg den skiftet og så stoppede fejlen på EGR
- (gløderøret var helt færdig)
Jeg vil kraftigt anbefale en skylning af gearkassen inkl. olieskift -> husk at den skal have ryddet adaptionshukommelsen bagefter.
EGR; tror at den fejlmeldte pga. at et gløderør fejlede - (manglende stel)
Bilen kørte med dette et stykke tid herefter . men senere fik jeg den skiftet og så stoppede fejlen på EGR
- (gløderøret var helt færdig)
Jeg vil kraftigt anbefale en skylning af gearkassen inkl. olieskift -> husk at den skal have ryddet adaptionshukommelsen bagefter.
Hej Ebbe,
Tak for svar,
Min er igen begyndt nogen gange at hakke i gearskift mellem 2-3
Den er også lidt hård i gearrene mellem 1-2.
Den er blevet skyllet, har også kørt godt, men er nu igen begyndt desværre..!
Tak for svar,
Min er igen begyndt nogen gange at hakke i gearskift mellem 2-3
Den er også lidt hård i gearrene mellem 1-2.
Den er blevet skyllet, har også kørt godt, men er nu igen begyndt desværre..!