Hej,
Jeg er en 18 år gammel dreng, der har anskaffet mig min første bil...
En Mercedes-Benz 260 E fra 1986,
Jeg er igang med at gøre den klar til sit første syn i 8 år (der er ikke lang vej, er du gal den er velholdt, minimalt overflade rust og med minimale mekaniske problemer: centrallås driller, skal jeg have set på. antenne mast knækket)
Jeg har skiftet bremseskiver og bremseklodser bag på uden problemer, men da jeg rykkede foran opstod der problemer...
Jeg har sat Bosch 0986469410 klodser på (hvilket min nærmeste autoriserede serviceforhandler fortalte mig var de korrekte), skiverne er skiver købt for lang tid siden i Biltema af den tidligere ejer.
Klodserne er ifølge datapapiret 19,2mm tykke, hvilket mange af mine mekaniker venner (ikke Mercedes mekanikere) synes var unormalt meget.
Da jeg tog de gamle klodser af tænkte jeg "Hold da kæft de er slidt" (Undskyld mit sprog), da de var så meget tyndere end de nye jeg monterede,
Nå men det hele gik som det skulle, klodser og skive monteret, kaliberen er samlet ovenpå, jeg satte fælg med dæk på, men hov, kaliberen er blevet kæmpestor og rager på fælg, så dæk og fælg ikke kan dreje rundt???
Hvorfor det? Alle mekanikerne jeg fortalte det til kiggede bare på mig og sagde "Hvad? Det har jeg aldrig hørt om??", hvad skal jeg gøre? Er det fordi at det er en universel del, som er blevet tykkere med tiden for at passe bedre til nogle andre modeller, men man så lige har glemt min gamle bil, så de er for tykke? Umiddelbart ville jeg sige at 4-6mm (2-3mm på hver klods) ville være nok til at fælg ikke skulle røre kaliber.
Er der nogen af jer der har kendskab til dette problem eller kan hjælpe mig på vej til at løse det?
Tusind tak på forhånd!
Billeder af foran til venstre vedhæftet.
Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
260 E 2.6 (124.026) 160HK 1986
Re: Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
hvilke data står der på dine fælge? ET kan sikkert være relevant, EinpressTiefe, jeg tænkte på om dine fælge har for lille ET, så fælgen derved skraber imod din caliper, der nu kommer nogle mm længere ud
https://wheelpcd.co.uk/wheel-et-explained/
https://wheelpcd.co.uk/wheel-et-explained/
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
Hej Konrad.
Et mål er 49 for din model, står ofte bagpå fælgene i en af egerne. Tror også dine fælge har forkert Et mål. Klodserne er 19,2 mm tykke iflg fx autodoc
Jolars
Et mål er 49 for din model, står ofte bagpå fælgene i en af egerne. Tror også dine fælge har forkert Et mål. Klodserne er 19,2 mm tykke iflg fx autodoc
Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Re: Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
hvordan går det med den ?? fik du det til at virke ??
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Re: Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
hvordan går det med den ?? fik du det til at virke ??
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Re: Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
Hej, jeg undskylder meget for det sene svar. Havde glemt alt om mit opslag herinde, men bedre sent end aldrig

Der er sket meget siden, bilen gik igennem sit første syn i 8 år her den 1/2 uden en eneste anmærkning fra synsmanden. Jeg går nu og bakser med nogle startproblemmer der driller lidt og min benzinpumpe som kører i intervaller med blot tænding på istedet for bare at “prime” en enkelt gang.
Jeg fandt ud af at fælgene trods at være originale ikke passede på denne bil.
De hed 6 15 ET49 men må minimum hedde 6.5 15 ET49
De havde passet på før i tiden, men med nye bremsedele der pressede kaliberen ud var der lige ikke nok plads.
Jeg fandt heldigvis nogle flotte originale alufælge 7 15 ET41 der passede på som jeg så restorerede.
260 E 2.6 (124.026) 160HK 1986