HJÆLP til dunk-dunk-lyd på Vito 112 CDI Aut.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Vi2(Rnu4)

HJÆLP til dunk-dunk-lyd på Vito 112 CDI Aut.

Indlæg af Vi2(Rnu4) »

Hej med jer,

Som mit brugernavn hentyder til, så har vi fået tvillinger her i slutningen af november, og har derfor købt en 7 personers Vito 112 CDI Aut.! :)

Bilen er fra 99 og har kørt 441.000 km. (tidligere taxa… surprise), og har egentlig kørt fint indtil videre, bortset fra en revnet indsugningsslange som resulterede i en hylelyd, en defekt kontakt til en el-rude og lidt andre småting!

Men men men, de sidste par dage, har den så knaget lidt, når man drejer under kørsel, hvilket jeg, med min meget begrænsede tekniske viden, tror skyldes en defekt trækaksel?... Dette er dog ikke det eneste, for i går aftes på vej hjem fra svigerforældrene, kom der pludselig en dunk-dunk-dunk lyd!

Lyden steg med hastigheden under acceleration, og da den var lidt for voldsom til at jeg brød mig om det, kørte jeg ind til siden… Jeg satte den i ”P”, og gav gas, men så var lyden væk… Jeg satte den så i ”D” og kørte af sted igen, og igen var lyden der… Under kørslen satte jeg den så i ”N”, og med det samme forsvandt lyden, selvom jeg trillede med omkring 50 km/t.!!

For enden af vejen bremsede jeg så ned, og drejede rundt om hjørnet, og vupti, så sagde den det ikke mere!!??

Det viste sig så, at min kone havde hørt det to gange tidligere i sidste uge, men der er det jo så åbenbart også forsvundet igen…???

Så nu er det så jeg håber på hjælp fra jer… Kan det være trækakslen, der periodisk driller og frembringer den lyd? (Når den ikke siger noget i tomgang og når man giver gas i ”P”, er det vel ikke motoren? Og når den ikke siger noget, når man kører 50 km/t og sætter den i ”N”, og den omvendt siger noget, når man accelererer, så kunne det vel godt være trækakslen?)

Jeg håber meget på jeres hjælp, og krydser fingre for, at det ikke er noget, der kommer til at koste mig en masse penge (For som sagt har vi lige fået tvillinger… Puha :wink: )

På forhånd tak

Jacob
Daimler
Geografisk sted: Haderslev

Re: HJÆLP til dunk-dunk-lyd på Vito 112 CDI Aut.

Indlæg af Daimler »

Hej Jacob!

Det kan godt tyde på det er galt med en trækaksel. Samtidig tror jeg også det kan være galt med de to bagerste forbrosophæng, de kan nemlig godt give en dunk, mest når man gir gas og slipper gassen. :wink:

Hilsen Daimler!
Vi2(Rnu4)

Indlæg af Vi2(Rnu4) »

Hej Daimler og tak for dit svar!

Lyden kommer 100% fra forhjulene/forenden, så jeg holder mig til trækaksel-teorien :wink:

Dog kan bagdæmperne også snart trænge til en udskiftning... men jeg overvejer stadig, om jeg tør sænke den, så det må vente til jeg har besluttet mig om det :wink:

Jeg har bestilt tid til om 1½ uge, så forhåbentlig løser trækakslerne problemet og fjerner lyden!!

Findes der i øvrigt et skræddersyet tæppe til sådan en Vito, som dækker både for og bag? (Synes der er alt for meget støj i den!!)

Mvh. Jacob
SLKkompressor
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af SLKkompressor »

Af hensyn til din pengepung men først og fremmest tvillingerne og resten af famillien bør du glemme alt om sænkning af bilen som forringer komforten væsentligt. Optimer standart undervog med nye dele efter behov, nye støddæmpere, bedste komfort dæk o. s. v. Køb lydabsorberende tæppeunderlag og en tæpperest til bilen. Det kan I sikkert sagtens selv skære til og montere. Nyd turen i MB med hele familien og oppakning.
Ingen tvivl om at det er trækaksel der larmer.
Vi2(Rnu4)

Indlæg af Vi2(Rnu4) »

SLKkompressor skrev:Af hensyn til din pengepung men først og fremmest tvillingerne og resten af famillien bør du glemme alt om sænkning af bilen som forringer komforten væsentligt. Optimer standart undervog med nye dele efter behov, nye støddæmpere, bedste komfort dæk o. s. v. Køb lydabsorberende tæppeunderlag og en tæpperest til bilen. Det kan I sikkert sagtens selv skære til og montere. Nyd turen i MB med hele familien og oppakning.
Ingen tvivl om at det er trækaksel der larmer.
Tak for input :D

Sænkningen dropper jeg, hvis det virkelig gør så meget negativt :?: Men 18" er indkøbt, for jeg kan sgu ikke holde ud at se på de kedelige stål-ting, den er leveret med fra fabrikken :!: (Og bilen har fået en heloplakering i Java Brown... en super fed Kia farve, som fortjener lidt pæne fælge :!: )

I kabinen er planen at betrække siderne med alcantara, og så lyddæmpe bunden og smide et matchende gulvtæppe i... i forbindelse med lyddæmpningen, er der så nogen, der har prøvet det fra T-Handen :?: I know, men prisen er kanon i forhold til de mere kendte mærker, og der skal jo en del til at dække gulv og hulrum i sådan en "bus" :wink: :lol:

Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvis jeg vil have en 2-DIN radio monteret ved luftdysserne i midterkonsollen, er jeg så nød til at trylle med glasfiber selv, eller findes den færdiglavet :?:

Foreløbig tak for input... Kom endelig med mere :)

Mvh. Jacob
mbc126
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af mbc126 »

Hej vi2rnu4

Lidt pudsigt....

Jeg ejer en V-klasse '99 med 480000 på klokken (gammeltaxa).

Da jeg fik den, startede jeg med at gendanne den originale undervogn, med niveauregulering og derefter udskifte bøs, støddæmper, kaliper, skiver, klodser m.m.

Så fik jeg 18"

Så spittede jeg hele intriøret ad, leje en tæpperenser for en weekend, og pakkede kabinen i T-hansen lydisolering. (det er godt, men så er man bare opmærksom på andre lyde).

Nu har jeg lige måtte lave rust til den store guld medalje, skiftet styrekugler trækaksel venstre side og knokle led i højre. Og det er faktisk det sidste jeg ville frem til for din beskrivelse af lyden kan godt lyde lidt som at det er knokleleddet den er gal med.

Det du skal være opmærksom på er at lyden næste forsvinder hvis du kører ligeud og kobler ud (neutral), det er fordi at momentet går fra trækakslen til hjulet. men lyden kommer hvis du så drejer bilen. Derudover skal du kontrollere at det ikke er styrekuglerne, for de kan godt snyde og give den samme lyd hvis de er defekte. Lyden vil være der. også massivt i lav fart. f.eks ved at vende bilen på en parkeringsplads hvis det er knokleleddet. Når du nu får kigget på trækakslen skal du kontrollere manchetterne....på manchetterne fra gearkassen er der for enden en lille bobbel, du skal trykke på boblen med fingrene, hvis den knaser har du fået vand i manchetten og derfor er trækakslen rustet. Boblen skal væk så du kan se hvor tæret trækakslen er. Brug en skydelære. At skifte en trækaksel er en fis og en begmand den leveres komplet og man skal være uheldig hvis man får olie på fingrene når man skifter den :P , og der er mange penge at spare ved at gøre det selv. Trækakslen i sig selv koster ca 3600.- + moms komplet. Jeg skal gerne guide dig hvis det er noget du vil begive dig ud i.

M.h.t. det med luftdyser og skærm så het jeg søgt på kryds og tværs af nettet efter sådan en løsning, jeg har set billede af det engang men ingen købsklare løsninger. Så nu er jeg på jagt efter alternative luftdyse løsninger så jeg kan sætte skærmen der.

Sænke bilen...glem det, det er ikke en sportsvogn, men en limosine, hvis det er looket du går efter så køb skørter. :roll: Du fjerner bare komfort og får stadig ikke mere retningsstabillitet eller potente køreegenskaber. Min var sænket da jeg fik den.

Alt ialt er jeg super glad for min V'er, alt kan skilles ad nemt og reservedelene er urimeligt billige, jeg har haft bilen i 4 år og jeg satser på 10 år mere, for hvor finder man et så alsidigt og praktisk køretøj der kan alt fra at køre med 2T trailer til cruise ned igennem Europa i behagelig stilhed....Mercedes kan bare det der! :D :D

God fornøjelse
AK
C126 The Peak Of Car Evolution
Besvar