Hej Forum.
Her en E220 fra 2015.
Bilen har kørt og kører som en drøm.
Sammenfaldende med en motoropdatering 20 Oktober i år, er økonomi blevet ca 15 % dårligere. Eco/stop start i grøn blevet en sjælden gæst. Hovedbatteri skiftet i Marts. B service 16-12 hos JTC har ikke vist nogle fejl overhovedet, meget fine tal også mht partikelfilter osv. Begge Nox sensorer skiftet i Juli 20. Et kæmpe irritationsmoment, da alle problemer tilsyneladende kan føres tilbage til opdateringen. Har i dag været hos MB cph og fået tester på, for en sikkerheds skyld, samme resultat som JTC, meget fine tal over hele linjen. Det er absolut IKKE en kritik af JTC, han laver super godt arbejde.
Kan læse på flere forums, at MB,s opdatering mht dieselgate muligvis kan være forklaringen på det. Iflg fx FDM skulle man sende mere udstødningsgas gennem egr, det skulle mindske iltindholdet i forbrændingen, sænke nox dannelsen. Desværre vil det så øge soddannelsen og hæve forbruget, hvilket MB også nølende erkender. Man må/kan åbenbart ikke lægge den oprindelige styring tilbage.
Er det så bare noget man må affinde sig med, eller har nogen et bud på at løse det ? nogle foreslår en chip tuning, for at overskrive opdateringen, men den ville så blive neutraliseret ved næste aut service. Syntes egentlig ikke jeg mangler kræfter, så ikke lige mit førstevalg.
Et meget langt spørgsmål, men er der nogle gode
ideer ?
Venlig hilsen og godt nytår.
Jolars
Motoropdatering/Nox
Motoropdatering/Nox
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Re: Motoropdatering/Nox
Ved ikke om man kan lægge en ældre version tilbage men mon ikke der er kreative tunere der har løst det.
Ved ikke om du kan få at vide fra MB hvilken verson der lå i den styrebox inden opdateringen. Det vil nok være bedst at bruge den.
Jeg kommer fra VAG og der skulle man opdatere softwaren for at bilen fortsat kunne synes. Mange gjorde så det at de fik udlæst prom data hos en tuner, kørte til VAG og fik opdateret softwaren og dermed et check udfor opdateret i synsdata. Tilbage til tuneren og i med den gamle prom igen.
Der var rigtig mange der oplevede en mærkbar dårligere motorgang/trækkraft ved mellemgas, altså der hvor EGR er aktiv. Og også en dårligere brændstoføkonomi.
Hvis det ikke kan lade sig gøre så kan du slå EGR helt fra. Det tilbyder de fleste tunere. Og hvis du ikke kommer ret tit i de store byer så kan du gøre det med god samvitighed. Den NOx din bil udleder bliver omdannet i løbet af minutter.
Man kan kun formode at indsugningsmanifolden + EGR + etc. bliver sodet rigtigt til efter nogle år og at bilen så begynder at gå dårligere og brændstoføkonomien også bliver dårligere og den vil sikkert også forurene meget mere.
Ved ikke om du kan få at vide fra MB hvilken verson der lå i den styrebox inden opdateringen. Det vil nok være bedst at bruge den.
Jeg kommer fra VAG og der skulle man opdatere softwaren for at bilen fortsat kunne synes. Mange gjorde så det at de fik udlæst prom data hos en tuner, kørte til VAG og fik opdateret softwaren og dermed et check udfor opdateret i synsdata. Tilbage til tuneren og i med den gamle prom igen.
Der var rigtig mange der oplevede en mærkbar dårligere motorgang/trækkraft ved mellemgas, altså der hvor EGR er aktiv. Og også en dårligere brændstoføkonomi.
Hvis det ikke kan lade sig gøre så kan du slå EGR helt fra. Det tilbyder de fleste tunere. Og hvis du ikke kommer ret tit i de store byer så kan du gøre det med god samvitighed. Den NOx din bil udleder bliver omdannet i løbet af minutter.
Man kan kun formode at indsugningsmanifolden + EGR + etc. bliver sodet rigtigt til efter nogle år og at bilen så begynder at gå dårligere og brændstoføkonomien også bliver dårligere og den vil sikkert også forurene meget mere.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Re: Motoropdatering/Nox
Hej Eje2970.
Har fået at vide, hvis egr slåes fra ryger det hele i dpf og dette dør så på et tidspunkt. MB og jtc siger begge, at man ikke kan gå tilbage, men kun frem, det ville så have været fedt at vide FØR man opdaterede systemet. Man fjerner nok noget af nox,en men bruger så mere diesel. Tror ikke jeg tør få gjort som du foreslår, hvis det så mislykkedes er man vel på den.. tanken var mere, hvis nogen kendte en måde at få den gl styring tilbage, som bilen jo er godkendt med. Men det skader selvfølgelig ikke at kontakte en af de seriøse tunere, for at høre om muligheder. tak for ìnfo
Jolars
Har fået at vide, hvis egr slåes fra ryger det hele i dpf og dette dør så på et tidspunkt. MB og jtc siger begge, at man ikke kan gå tilbage, men kun frem, det ville så have været fedt at vide FØR man opdaterede systemet. Man fjerner nok noget af nox,en men bruger så mere diesel. Tror ikke jeg tør få gjort som du foreslår, hvis det så mislykkedes er man vel på den.. tanken var mere, hvis nogen kendte en måde at få den gl styring tilbage, som bilen jo er godkendt med. Men det skader selvfølgelig ikke at kontakte en af de seriøse tunere, for at høre om muligheder. tak for ìnfo
Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.