Hej . Jeg købte en Mercedes 300d fra 95 for tre uger siden, med knap 360000 km på tælleren. Den er begyndt at ryge en del ved koldstart om morgenen og bruger en smule vand (den ryger kun når den er kold de første 4-5min) . Er bange for at det er toppakningen, hva mener i?
Da jeg prøvede den ved forhandlerne skrev bilen at den manglede vand , det sagde han så at det var fordampet da den havde holdt der noget tid, og han fyldte den op.
Det jeg nu tænker er at hvis toppakingen er skyld i denne røg. Var den sikkert i stykker allerede inden køb .Her vil jeg så lige høre om ikke det er sælgerens ansvar og at handlen går tilbage.
Er som sagt ikke sikker på at det er en toppakning , men har læst en del om det de sidste dage og det kunne tyde på det.
Håber der er nogen som kunne komme med nogle gode svar.
Mvh. Jonas .
Toppakning
Re: Toppakning
Er røgen sort eller hvid ? er der "flødeskum" i olien, ses når du kikker ned ved oliepåfyldningen
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
Re: Toppakning
Hej
Eller tilsvarende beige dressing i kølervandet, når du kigger der.....
Eller tilsvarende beige dressing i kølervandet, når du kigger der.....
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Toppakning
Fordampet vand sikken en sælger
Få den trykprøvet
Få den trykprøvet
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Toppakning
Røgen er hvid , og olien ser fin ud .JPA skrev:Er røgen sort eller hvid ? er der "flødeskum" i olien, ses når du kikker ned ved oliepåfyldningen
Re: Toppakning
Som e270 skriver er det en god ide med en trykprøvning
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
Re: Toppakning
Det må jeg lige prøve at få tjekket . Mange tak for hjælpen .
Re: Toppakning
Du skal havde lavet en kemisk co2 test af kølervæsken, den afsløre om der har været udstødningsgas i kølervæsken.
Det er den mest sikre test ang om toppakningen er gået sig en tur.
En tryk prøve, viser kun om kølersystemet er tæt... Det kan ligeså godt være en utæt køler eller lign.
Du kan også lave en anden hurtig test... På diesel motore, så er det meget normalt at når toppakningen går, smider den overtryk i kølersystemet og presser kølervæsken ud af overtryksventilen/påfyldningskapslen.. Så hvis du kan se fugt/vand i drænslangen fra expansionsbeholderen, er det ikke noget godt tegn... P.s. tjek også lige at pakningen i dækslet til expansionsbeholderen er i orden og ikke helt revnet.
Det er den mest sikre test ang om toppakningen er gået sig en tur.
En tryk prøve, viser kun om kølersystemet er tæt... Det kan ligeså godt være en utæt køler eller lign.
Du kan også lave en anden hurtig test... På diesel motore, så er det meget normalt at når toppakningen går, smider den overtryk i kølersystemet og presser kølervæsken ud af overtryksventilen/påfyldningskapslen.. Så hvis du kan se fugt/vand i drænslangen fra expansionsbeholderen, er det ikke noget godt tegn... P.s. tjek også lige at pakningen i dækslet til expansionsbeholderen er i orden og ikke helt revnet.