MB cls350 diesel vs benzin

Alt vedrørende teknik
Besvar
Mikkelhansen

MB cls350 diesel vs benzin

Indlæg af Mikkelhansen »

Hej Allesammen

Dette enne kommer til at minde om et almindeligt og meget omtalt "diesel-mod-benzin" debat.
Jeg spørger her specifikt ind til en model og ikke benzin mod diesel i almindelighed.
Jeg skal anskaffe mig en CLS 350 w218. Jeg har fundet to eksemplarer som ligger i min prisklasse samt har det rigtige udstyr osv. De to eksemplarer er En mercedes cls 350 3,5 CGI fra 2011, den har kørt 75.000 km.
Den anden er en cls350 3.0 cdi også fra 2011, den har kørt 146.000 km. Begge biler står i rigtig fin stand med udfyldt servicehæfte. Udstyrsmæssigt og prismæssigt ligger de meget tæt af hinanden. Dieselen har lidt mere udstyr (små ting som egentlig ikke gøre den store forskel) også er den 10-15.000 billigere end benzineren.

Mit kørselsmønster varierer meget. Men består hovedsagligt af korte byture. Jeg ved godt at det lyder oplagt at vælge en benziner med det kørselsmønster, men jeg har fået forskellige ting af vide.
Sælgeren/importøren som jeg har været i snak med mener at jeg helt klart skal vælge dieselen. Han mener at den er langt nemmere at sælge, kører meget bedre end benzineren og holder meget længere end en benzin. Endvidere har han fortalt at mercedes havde store problemer med deres tidligere 3,5 CGi motorer fra 2004-2008, som ikke er blevet udbedret i den nye. Det var noget med balanceaksler der røg, som nemt kunne løbe op i 35-50.000 kr.
Desuden fortæller han at det eneste der er problematisk med en diesel med mit kørselsmønster er partikelfilteret, det skal renses engang imellem og selv hvis det skal udskiftes så er det ikke en stor omkostning.
Jeg har kørt begge motorer og synes egentligt de kører meget godt begge to. Økonomi mæssigt ligger de heller ikke langt fra hinanden. Mener benzineren kører 2 km/l mindre end dieselen, men den koster så også det halve i årlig afgift.

Kan nogle af jer fortælle om i har erfaring med nogle af motorerne. Problemer de har, ting der skal udskiftes, ting man skal holde øje med osv.
Tak på forhånd
Lars Hansen

Re: MB cls350 diesel vs benzin

Indlæg af Lars Hansen »

Sælgeren har ret i at cdi'en nok er nemmere at komme af med, men det er jo ikke derfor du køber den ;-)

Kører du mest korte ture hvor bilen ikke bliver driftvarm, skal du IKKE tage cdi modellen.
Det er direkte ødelæggende for en diesel, med korte ture. Der vil en benziner klare sig langt bedre.
De reparationer du kan komme til at stå med, med begge modeller, er astronomiske, men især med en stor dieselmotor fra Mercedes, kan du få nogle meget ubehagelige overraskelser som vil stille dig i et potentielt anstrengt forhold til din bankrådgiver :-/

Når alt dette er sagt, ville jeg alligevel vælge diesel modellen !

Jeg har kørt i begge typer (vidunderlig vogn med at fantastisk design) og i daglig brug, er diesel bilen bare bedre og mere smidig at køre i.
Der er, så vidt jeg husker, ikke ret stor forskel på præstationer, men det kæmpe moment som du får når du kører diesel, er altså noget man hurtigt bliver afhængig af og måden hvorpå alle de kræfter bliver afleveret, er altså bare loge i øjet.
Benzin modellen er hurtigere på de første meter, men den når ikke den anden i mellem accelerationerne og det betyde, at en overhaling på hoved- og motorvej, foregåe langt hurtigere og med stort overskud. Man skal bare lige tænke på at træde på pedalen og så får man altså et los ;-)
Derudover synes jeg faktisk at benzin modellen er en kende undermotoriseret.
Jeg ved godt at det er luksus, at kalde en bil med 290 Hk. undermotoriseret, men det er en tung vogn og momentet på 365 Nm. følger bare ikke med i forhold til resten og skal jeg have en benzin model af den type, bliver det med V8 kræfter og så er prisen en helt anden.
Der er dieselen noget helt andet. 620 Nm. ved bare 1600 omd/m. er bare noget helt og komplet andet og det er altså kræfter der et til rådighed helt op til der hvor du ikke kommer op og det giver en meget mere rolig og smidig og ikke mindst lydsvag oplevelse og med et langt mindre forbrug når du kører på landevej.

At den ene har kørt tæt på dobbelt så langt som den anden, er næsten uden betydning, så længe bilen er vel vedligeholdt ad kompetente folk. Mange vil sige, at dieselene ikke engang er kørt helt til ;-)
Kig i service historiken, om bilerne har fået skiftet olie og filter på gearkassen.
Selv om der står at det er "livstids olie" er selv Mercedes begyndt at anbefale skift for hver 80.000 km og de skaldede 3.000-5.000 kr den slags koster, er rigtig godt givet ud i forhold til en svinedyr renovering af en 7 eller 8-trins "state of the art" teknologisk 'tomat kasse fra verdelsnfirmaet i Stuttgart.

Men det kommer jo an på dig selv og hvad du føler.
Vi andre kan komme med alle de betragtninger vi vil. Det er dit temperament og hjerte der afgøre dette spørgsmål.

God fornøjelse og pøj-pøj med dit valg :-)
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Besvar