Hej,
Jeg har en W210 fra 1999 (stationcar), som jeg over de seneste år har gået og nusset med.
Nu var jeg så uheldig at køre henover et nyoprettet og umarkeret fartbump med ca. 50 km/t, det medførte at gevindtappen øverst på den ene selv-nivelerende hydrauliske støddæmper, der fikserer den op i karosseriet knækkede.
Jeg har trawlet de fleste DIY sider om emnet og ikke en eneste beskrivelse nævner noget om udluftning af støddæmperen og jeg kan heller ikke se at der sidder en udluftningsnippel på støddæmperen. Er der nogen kloge hoveder der kan forklare mig om ikke støddæmperen skal udluftes og hvis ikke, hvordan undgår man at der fanges en luftlomme inde i det hydrauliske system, efter montering af den nye støddæmper?
Jeg havde forestillet mig at jeg kunne afmontere den defekte støddæmper i dens top og bud fiksering (topfikseringen er adskilt, da den er knækket), samt adskille hydrauliktilslutningen der hvor der er en forskuening.
Er der noget andet jeg skal være opmærksom på?
Er hydrauliksystemet trykløst når at motoren er slukket og bagenden løftet op så at der ikke er nogen belastning på bagakslen?
Alle råd er gode råd
Mvh Rico
W210 Udskiftning af hydraulisk støddæmpere - bagaksel
-
Re: W210 Udskiftning af hydraulisk støddæmpere - bagaksel
Der er stort tryk i dæmperen når motoren er stoppet. Den er jo rustet over på grund af alder og i den forbindelse plejer jeg at svejse en bolt i enden af det som er tilbage det tager ikke lang tid for den reparation
og koster ikke alverden. Hvis du vælger at svejse en bolt på skal du ikke komme for langt ned til dæmperen hvor de to dele skal samles ellers skal du lukke olietrykket af først ved at løsne forskruning
og koster ikke alverden. Hvis du vælger at svejse en bolt på skal du ikke komme for langt ned til dæmperen hvor de to dele skal samles ellers skal du lukke olietrykket af først ved at løsne forskruning
-
Hej Jensen,jensen skrev:Der er stort tryk i dæmperen når motoren er stoppet. Den er jo rustet over på grund af alder og i den forbindelse plejer jeg at svejse en bolt i enden af det som er tilbage det tager ikke lang tid for den reparation
Mange tak for dit svar, det er selvfølgelig også en mulighed at svejse en bolt på toppen af dæmperen. Når du anbefaler at tage olietrykket af, er det så fordi at varmen fra svejsningen kan får olietrykket til at stige til over max. tryk og dermed risiko for at springe en pakning i systemet?
Såfremt at jeg tager olietrykket af, afmonterer dæmperen, svejser en bolt fast på toppen af dæmperen, monterer den igen. Vil olietrykket så blive bygget op til rette tryk af sig selv når jeg starter motoren? - Eller er der noget jeg skal tage højde for her, ud over at sikre at der er toppet op i hydraulikoliebeholderen i motorrummet.
Mvh Rico
Jeg plejer at svejse bolten på på stedet uden at lukke tryk af og ja den luftes ud automatisk hvis du vælger at afmontere den, bare sørge for at der olie i beholderen. Plejer at bruge toppen af en defekt støddæmper
-
Jeg afmonterer den imorgen og har aftalt med min lokale mekaniker at han svejser et gevindstykke på den. Han ville ikke svejse på den med tryk på af hensyn til varmeskader på støddæmperen.jensen skrev:Jeg plejer at svejse bolten på på stedet uden at lukke tryk af og ja den luftes ud automatisk hvis du vælger at afmontere den, bare sørge for at der olie i beholderen. Plejer at bruge toppen af en defekt støddæmper
Af ren nysgerrighed og ikke fordi jeg tvivler på hvad du skriver ikke er sandt

Har jeg overset en udluftningnippel?
Jeg har svejset mange af den slags .Lad være med at korte af stumpen som er tilbage på dæmperen altså spids det nye gevind en smule og svejs dem sammen ende mod ende det kan ikke betale sig at afmontere det giver et være svineri af olie. På regulatoren sidder en udluftningsskrue men jeg har aldrig nogensinde haft den løsnet på de biler jeg har arbejdet med. Oppe i beholderen sidder en forskruning toppen og der kommer retur olie konstant