Minder meget om en W211 på alle områder.
De fleste finder designet bedre og mere tiltalende (det kan jeg godt forstå) men i brug tales der om, at bilen ikke er så rummelig som W211 og bagagerummet er en del mindre. Det er noget med hovedhøjden inde i bilen (især på bagsædet) og at den simpelthen føles mindre og mere trang.
Bilen er teknisk set meget tæt på W211 og drivlinjen bør du aldrig få problemer med, andet end de ting der er normalt, med indsugning, turbo, motor til swirrel flaps, gløderør, dyser og lign.
Gearkassen kan have problemer med utætheder ved stikket til computeren, så den drypper olie, men det er en relativt nem ting at udbedre og de reservedele der skal bruges, er bedre end dem bilen er født med. Derudover skal der skiftes olie og filter på gearkassen for hver 80-100.000 og det er absolut ikke alle der gør det. Mange af bilerne har aldrig fået skiftet olie fordi Mercedes kalder det "livstids olie" og så dør automatkassen altså på et tidspunkt, så sørg for at finde en bil som hat fået serviceret gearkassen
Derudover er der ekstremt meget elektronik i de biler.
Der er elektronik bokse overalt (mener at have hørt et tal på over 60 stk. i W211/219) og de har det med at fejle på stribe.
Jeg har dog med held købt dem billigt bugt på ebay eller hos Gørløse Import når der er noget der har svigtet.
Undervognen og affjedringen er et kapitel helt for sig selv
Undervognen er simpelthen for klejn til sådan en tung vogn og belastningen er enorm på bærekugler, styrled og stræberarme og de har det med at blive voldsomt slidt, især hvis den tidligere ejer er faldet for fristelsen og har monteret uoriginale dele på bilen.
Uoriginalt er no-go nøjagtig som når det drejer sig om bremsedele.
Køb originalt !
Lidt dyrere anskaffelse, men meget bedre pasform og langt længere holdbarhed.
Og sørg for himmelens skyld for at få en bil med fjedre og støddæmpere fremfor en kode 489 "airmatic".
Airmatic er fantastisk når det virker, men det koster K A S S E N at servicere og det går A L T I D i stykker når det når en alder på 4-6 år.
Det koster, alt efter hvem du får til at lave det, mellem 5 og 10 kilo pr. hjørne når der skal skiftes en fjeder og så er der kompressoren som godt nok kan fås billigt uoriginalt, men som brænder af når systemet bliver utæt og det gør det...
Interiør er af sædvanlig Mercedes kvalitet og det bare VIRKER !
Meget solide sæder, især dem med læder, som kan siddes i i årevis og som selv efter 400.000 km føles friske og uden fjedre der kan mærkes.
Instrument bordet ser også fint ud, selv efter mange år og km, og det er ikke som på japanere, at det knirker og skriger allerede når bilen er få år gammel.
Når du finder en bil du vil have, så sørg for at ALT virker !
Comfort udstyr, elektronik, lys, lyd, det hele og hvis noget ikke virker, så få et kraftigt nedslag på prisen på en rep.
Der er masser af biler til salg, især i Tyskland og det er bare at gå videre til den næste hvis sælger ikke vil udbedre fejlene.
God jagt
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008