Brugt CLS - erfaringer??

Alt vedrørende teknik
Besvar
Kasperk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. apr 2018, 10:06

Brugt CLS - erfaringer??

Indlæg af Kasperk »

Hej alle. Jeg er ny herinde i forrummet. Jeg har søgt rundt på udlandske Mercedes sider for at finde mere info omkring køb af en brugt CLS W219.

Min kærlighed til Mercedes startede da jeg købte en brugt MB S420 W140. Den kørte som en drøm og jeg savner den stadig til den dag i dag! Mit arbejde gør at jeg pendler primært motorvej, cirka 140km pr vej og købte derfor en brugt 2009 Audi A3 1,9 TDI for nogle år siden. Fin bil og køre godt men de 105 heste er ikke helt nok til motorvejskørsel synes jeg og alligevel synes jeg den ikke helt er så god til lange motorvejskørsel pga den ret hårde undervogn. Det fik mig til at kigge rundt efter den perfekte motorvejs cruiser som suger ujævnhederne op, og valget er faldet på en CLS 320CDI.

Som nævnt tidligere har jeg søgt rundt på nettet af bedømmelser af brugte CLS'er og hvad man skal kigge efter osv. Nu vil jeg høre hvad danske erfaringer er med den flotte bil! Jeg kigger efter en 320CDI W219 fra 2007-2010. Hvad skal man være opmærksom på? Har motoren en tildens til at udvikle kendte fejl efter x antal tid/km? Kom med jeres erfaring - glæder mig til at høre mere og blive klogere :)

/Kasper
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Brugt CLS - erfaringer??

Indlæg af Lars Hansen »

Minder meget om en W211 på alle områder.

De fleste finder designet bedre og mere tiltalende (det kan jeg godt forstå) men i brug tales der om, at bilen ikke er så rummelig som W211 og bagagerummet er en del mindre. Det er noget med hovedhøjden inde i bilen (især på bagsædet) og at den simpelthen føles mindre og mere trang.

Bilen er teknisk set meget tæt på W211 og drivlinjen bør du aldrig få problemer med, andet end de ting der er normalt, med indsugning, turbo, motor til swirrel flaps, gløderør, dyser og lign.
Gearkassen kan have problemer med utætheder ved stikket til computeren, så den drypper olie, men det er en relativt nem ting at udbedre og de reservedele der skal bruges, er bedre end dem bilen er født med. Derudover skal der skiftes olie og filter på gearkassen for hver 80-100.000 og det er absolut ikke alle der gør det. Mange af bilerne har aldrig fået skiftet olie fordi Mercedes kalder det "livstids olie" og så dør automatkassen altså på et tidspunkt, så sørg for at finde en bil som hat fået serviceret gearkassen

Derudover er der ekstremt meget elektronik i de biler.
Der er elektronik bokse overalt (mener at have hørt et tal på over 60 stk. i W211/219) og de har det med at fejle på stribe.
Jeg har dog med held købt dem billigt bugt på ebay eller hos Gørløse Import når der er noget der har svigtet.

Undervognen og affjedringen er et kapitel helt for sig selv :-o

Undervognen er simpelthen for klejn til sådan en tung vogn og belastningen er enorm på bærekugler, styrled og stræberarme og de har det med at blive voldsomt slidt, især hvis den tidligere ejer er faldet for fristelsen og har monteret uoriginale dele på bilen.
Uoriginalt er no-go nøjagtig som når det drejer sig om bremsedele.
Køb originalt !
Lidt dyrere anskaffelse, men meget bedre pasform og langt længere holdbarhed.

Og sørg for himmelens skyld for at få en bil med fjedre og støddæmpere fremfor en kode 489 "airmatic".
Airmatic er fantastisk når det virker, men det koster K A S S E N at servicere og det går A L T I D i stykker når det når en alder på 4-6 år.
Det koster, alt efter hvem du får til at lave det, mellem 5 og 10 kilo pr. hjørne når der skal skiftes en fjeder og så er der kompressoren som godt nok kan fås billigt uoriginalt, men som brænder af når systemet bliver utæt og det gør det...

Interiør er af sædvanlig Mercedes kvalitet og det bare VIRKER !

Meget solide sæder, især dem med læder, som kan siddes i i årevis og som selv efter 400.000 km føles friske og uden fjedre der kan mærkes.
Instrument bordet ser også fint ud, selv efter mange år og km, og det er ikke som på japanere, at det knirker og skriger allerede når bilen er få år gammel.

Når du finder en bil du vil have, så sørg for at ALT virker !

Comfort udstyr, elektronik, lys, lyd, det hele og hvis noget ikke virker, så få et kraftigt nedslag på prisen på en rep.
Der er masser af biler til salg, især i Tyskland og det er bare at gå videre til den næste hvis sælger ikke vil udbedre fejlene.

God jagt
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Kasperk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. apr 2018, 10:06

Re: Brugt CLS - erfaringer??

Indlæg af Kasperk »

Tak Lars for dine indspark. Med det jeg har læst virker det til at modeller efter 2007 har fået rettet op på de fleste fejl hvad motor og gearkasse angår, ved dog ikke om MB har været inde og kigge på ophænget også??

Er der noget udstyr som man skal kigge efter fremt for andet? Og har kigget på flere CLS'er hvor der virker til at isofix er ekstra udstyr? Er der nogen der ved mere om det?
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Brugt CLS - erfaringer??

Indlæg af Alex B J »

Jeg har en bekendt som har en cls han gerne vil sælge
Alt i udstyr bla oliefyr og distronic massage osv osv
Du kan smide mig en PB så får du info bilen er ikke advetert endnu den er fra 2008 og en cdi
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Besvar