Dårlig "udkobling" ved koldstart på C220
Dårlig "udkobling" ved koldstart på C220
Kære alle,
Jeg er ny her, og har lige købt en C220 CDI fra '99 med automatgear som min første Mercedes.
Gearkassen skifter fint og blødt, men når man starter bilen helt kold, så skal den lige stå et par minutter før man sætter den i drive, idet den ellers ligesom ikke "kobler ud", men tager ved, så den går i stå når man holder på bremsen. Er det normalt? Hvis ikke, er der så en enkel løsning på problemet?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Jeg er ny her, og har lige købt en C220 CDI fra '99 med automatgear som min første Mercedes.
Gearkassen skifter fint og blødt, men når man starter bilen helt kold, så skal den lige stå et par minutter før man sætter den i drive, idet den ellers ligesom ikke "kobler ud", men tager ved, så den går i stå når man holder på bremsen. Er det normalt? Hvis ikke, er der så en enkel løsning på problemet?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Re: Dårlig "udkobling" ved koldstart på C220
Det er bare din converter som er lidt for stram
Hej Jensen,jensen skrev:Det er bare din converter som er lidt for stram
Tak for svar. Tilgiv min uvidenhed - er det let ting at lave for en almindelig mekaniker (ikke mig

Mange hilsener
Du får lige teksten klippet direkte ud af en MB bulletin
"Problem med aut.gear ved kold motor. Kvæler næsten motoren, specielt i bakgear. Virker som
om at den tilkobler for tidligt, hvorved motoren næsten går ud.
Ingen fejlkoder.
Denne fejl kan skyldes at converteren er defekt. Start dog med at skifte ATF olien i både
converter og gearkasse et par gange. I nogle tilfælde kan det afhjælpe problemet. Der findes
desuden gearolie additiver på markedet som kan mindske dette problem."
"Problem med aut.gear ved kold motor. Kvæler næsten motoren, specielt i bakgear. Virker som
om at den tilkobler for tidligt, hvorved motoren næsten går ud.
Ingen fejlkoder.
Denne fejl kan skyldes at converteren er defekt. Start dog med at skifte ATF olien i både
converter og gearkasse et par gange. I nogle tilfælde kan det afhjælpe problemet. Der findes
desuden gearolie additiver på markedet som kan mindske dette problem."
Tak for det Lenze. Jeg vil forsøge at skifte olien, og krydser så fingre for, at der ikke skal større reparationer til.
Mvh.
Mvh.
-
- Geografisk sted: Midtfyn
Du skal lade et værksted som har forstand på automatisk gear skifte olien. Bundkaret skal også afmonteres og renses og nyt filter og pakning. Anden gang der skiftes olie efter nogle kilometers kørsel behøver man ikke at skifte filter og pakning. Ny olie skal være efter MB standart. Mit råd køb original olie hos MB, det er ikke dyrere end andre olier. Læs forskellige tråde her i forum om olieskift på aut. gear.
Tak, SLKkompressor.
Dejligt med så mange svar, når man er helt grøn hvad sådan noget angår.
Jeg vil aflægge det lokale autoriserede Mercedesværksted et besøg, og lade dem foretage det. De bør kende den korrekte fremgangsmåde.
Dejligt med så mange svar, når man er helt grøn hvad sådan noget angår.
Jeg vil aflægge det lokale autoriserede Mercedesværksted et besøg, og lade dem foretage det. De bør kende den korrekte fremgangsmåde.
-
- Geografisk sted: Aabenraa
Der er nogle få værksteder der skyller den automatiske gearkasse igennem, som gør at den i mange tilfælde får "nyt" liv igen. Det fungerer ved et lille anlæg som bliver tilkoblet gearkassen og mens motoren og derved gearkassen kører, skylles gearolien igennem gearkassen og evt. skidt og snavs skylles med ud samtidlig med at alt olien bliver skiftet.
ved alm. olieskift, skiftes der kun ca. 2/3 af mængden.
ved alm. olieskift, skiftes der kun ca. 2/3 af mængden.
Mvh. Lars. MB E270 CDI år 2001
Hvis ikke det hjælper med olieskift kan du købe en renoveret hos Brøndby Ombytningsservice som ser ud til at være det eneste sted i DK der laver den slags