W124 300E x 3

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

W124 300E x 3

Indlæg af Administrator »

Hej med jer..

Jeg er netop blevet ejer af en W124/300E fra ´86. Bilen har det umiddelbart rigtig fint og har ingen rust, så jeg går jo bare og 'shiner' så den kan skinne i solen (når den snart kommer ;o) MEN iden den forbindelse er der et par ting der undrer mig lidt.. Nok bare fordi jeg er novice på denne bil, men nok til at jeg spørger jer om råd. For det første.. Har sådan en dyt ikke 4 gear (automatgear) ? Jeg spørger fordi at det undrer mig at jeg kun mærker den skifte til, hvad jeg formoder er 3. gear. i 'tredje' kører bilen 100km/t ved 3000 omdrejninger. Er dette normalt ?

For det andet.. Da jeg havde instrumenterne ude for at skifte en pærer, så jeg at ABS advarselslampen, var taget ud. Jeg satte en ny i som så til gengæld lystigt lyser, når jeg starter.. Jeg er med på det er fordi ABS'en ikke virker, men er der en føler, eller andet jeg lige kan tjekke, eller noget der 'plejer' at være galt når dette sker ?

For det tredje (og sidste) Jeg har bemærket at bilen stort set konsekvent først starter ved 2. forsøg.. Jeg har ikke skiftet tændrør eller noget. Jeg kan dog også få den til at starte i 1 hug, men kun hvis jeg holder nøglen/og starteren i urimelig lang tid. Jeg kom til at tænke på om der er noget vakum, en slange eller noget som først skal lave tryk - og kunne være mørnet, inden jeg starter med held ? eller er der en der har et bud på dette problem ?

På forhånd tak :o)

Vh Jesper
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

1.) Disse sætter igang fra 2.gear medmindre du jokker speederpedalen ned til kick-down knappen i bund, så går den ned på 1.gear! Og ja, pga kun 4 gear, så går den med høje omd. ved 100km/t.

2.) Det kan være alt fra en abs-føler, stoplyskontakt, overspændingsrelæ, abs-styreenheden osv osv....

3.) Der er er også frit valg af muligheder.... desværre...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Stort tak til dig :) Så kan jeg bedre forstå det med gearene. Synes nu også den kører fint, som den gør...

Et lille ekstraspørgsmål.. Jeg har aircondition i og til denne er der tre knapper.. En der hedder E/C, en med en stjerne/frostsymbol på og en med noget der ligner en firkant, med to zik/zak striber henover.. Er der ikke en der vil være rar og fortælle mig forskellen på de tre indstillinger, da jeg ikke forstår det.. Ligemeget hvad jeg vælger, kommer der kold luft (selvfølgelig når jeg har sat temp til kold) Gætter på at frostsymbolet betyder kold luft.. E/C er det så regulerbar klima ? og hvad ruden med de sjove striber/bølger henover betyder, tør jeg ikke gætte på..

Nogle der har oplevet lignende startproblemer - altså starter helst først i andet forsøg, hører jeg meget gerne fra dig ?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

1. E/C er economik dvs klimakompressoren er koblet fra.

2. snefug, klimakompressor tilkoblet.

3. den sidste er afdugning af forrude, tror vist at den kører både kulde og varme samtidig som gør at forruden afdugges hurtigere...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Takker igen :D Mangler, som du nok kan høre instruktionsbogen :roll:
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Det at den først starter i andet forsøg kan meget vel være dine benzindyser der er utætte.

Min egen har nemlig gjort nøjagtig det samme engang; 6 nye dyser og det hele kører perfekt :wink:
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Hej Lasse. Tak for tippet. Ja, det kunne meget vel være det samme der gør sig gældende for min. Kan du huske hvad det kostede og skifte sådan en gang dysser ? Det lyder som om det er værd at prøve. :)
Besvar