Skifte ratstamme på W211

Alt vedrørende teknik
Besvar
ulrikp

Skifte ratstamme på W211

Indlæg af ulrikp »

Mit rat knager og kan rykkes 3-4mm frem, så jeg tror enten at lejet er gået eller snap-låsen til det sidder ukorrekt.

Derudover er den tung i servostyringen, hvilket kan skyldes et slidt U-hængsel umiddelbart over tandstangen. En komplet ratstamme på eBay kan fås for 4-500kr, så jeg er fristet til at skifte hele dynen ud.

Er der nogen der har prøvet at skifte sådan en ratstamme ud? Skal man have instrumentbrættet ud for at komme til eller er den skruet fast nedefra?

Hvis man ville nøjes med at skifte det nederste stykke (140), afmonterer man så øverste bolt (145) nedefra eller oppe fra fodpedalområdet i kabinen?

Billede
W211 E220 CDi 2006 kombi

Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Brugeravatar
Alex B J
Geografisk sted: Næstved

Re: Skifte ratstamme på W211

Indlæg af Alex B J »

Simpelt job har jeg lavet..
Jeg har en ratstamme liggende du kan købe for 200 kr (ikke el)
Afmonteres nedefra pedal siden det hele ...
Det som din tegning viser kan du ikke bruge til noget,det er kun motorrum,der mangler hele linken som går gennem gulv og op til ratstammen

viewtopic.php?f=5&t=7833&hilit=w211+ratstamme

Det har næppe noget med dit u hængsel at gøre,det er ratstammen som er problemet(mht slør og tøj evt
Jeg skiftede ikke mit u hængsel,der sidder lejre i begge ender af ratstammen,så har du slør,støj ligger den nok begravet der..
Min ratstamme er uden hængsel og manuel justerbar.
Tung i servostyring,har næppe noget at gøre med det du beskriver..
1 du har sikkert parameter servostyring,der sidder en magnetventil som styre arbejdstrykket fra din servopumpe,den kan hænge eller få dårlige signaler fra dine abs sensore(så bliver styring hård)
2 pumpen kan være slidt
3 dit servo system kan være fyldt med lort fordi det aldrig er skyllet og bare toppet op med olie hver gang(jeg skyllede mit og der kom en hel del lort ud)
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
ulrikp

Indlæg af ulrikp »

Tusind tak for tilbudet og svaret Alex. Hvis den ratstamme du har liggende er i orden, vil jeg gerne tage dig på ordet!

Afmonterer du først ved "F" og derefter ved "A"? Hvis man bare ville skifte nederste stykke kan man så nå "C" nedefra eller skal man trække den ned helt oppe fra "F" for at komme til "C".

Billede

Jeg tror vi er enige omkring lejerne. Som jeg har forstået, så skyldtes slup eller knirkende og knagende rat højst sandsynligt de to lejer i øverste ratstamme (E), som jeg derfor ville skifte.

Min bil har ikke parameterstyring, så min tunge servostyring skyldes ikke den ventil på på tandstangen. På andre bilmodeller har jeg kunne forstå at U-hængslet "B" kan slides, så det låser sig og gør styringen tung.

Jeg tænkte at hvis jeg alligevel skulle skifte lejer i ratstammen pga knagen, så kunne jeg lige så godt skifte hele baduljen fra rat til tandstang og håbe på at et nyt U-hængsel ville hjælpe på det tunge styretøj. Bærekugler og styrerkugler skifter jeg i løbet af ugen, så kunne tage ratstammen med i samme ombæring og til sidst få den 4-hjuls udmålt. Det er ihvertfald billigere end at skifte tandstang og servopumpe (som jeg frygter er svær at skifte). Ville gerne kunne måle pumpens tryk, men har ikke kunne finde danske mekanikere der brugte den metode og grejet dertil koster omkring 1000kr.

Jeg har købt 2L Pentosin og noget slange til at flushe servosystemet. Hvor meget servoolie skyllede du igennem og kunne du mærke forskel på styretøjet? Tror du du det kan svare sig at sætte et benzinfilter på og lade det cirkulere nogle gange.
W211 E220 CDi 2006 kombi

Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Brugeravatar
Alex B J
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Alex B J »

Jeg brugte 2 liter til flush .
Stammen er tilovers pga ombygning til hukommelses pakke,el stamme et en del af pakken ,den fejler intet .
Pas hvordan du nemmest får link stykket ud mellem stammen og tandstang ,men det må være fra pedal siden,jeg er næsten jeg skiftede ikke mit,løsnede kun bolt .
Smid mig evt dit nummer i en pb
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Besvar