Mislyd fra dyser C200

Alt vedrørende teknik
Besvar
Nisbenz

Mislyd fra dyser C200

Indlæg af Nisbenz »

Jeg er den lykkelige ejer af en Mercedes C200 CDI fra 2012. Bilen har kørt 161.000.

Problemet stammer fra den ene dyser, hvor der er en mislyd. Lyden kommer typisk når det er koldt udenfor og varmeblæseren går i gang. Mislyden lyder nærmest elektrisk eller summende, og er typisk tydeligere når bilen holder stille eller den kører i et lavt gear. Jeg kan ikke fremprovokere lyden selv. Men når jeg slukker for klimaanlægget forsvinder lyden. Mislyden kommer og går, men den stammer højst sandsynligt kun fra den ene højre dyser. Når jeg skruer helt op for varmen så forsvinder lyden også.

Bilen er under garanti men de gange, hvor jeg kørt til et auto. Mercedes værksted, har lyden ikke været der og dermed har de ikke selv kunne høre lyden. Lyden er blevet tydeligere i forbindelse med kold og fugtig vejr.

Jeg har vedhæftet et link, hvor I kan se en video af dyseren og dermed høre når mislyden kommer og går. Jeg håber der er en venlig sjæl, der evt. har forstand på, hvad det evt. kunne være, og dermed kan fejlen udbedres.

P.S. det er min kone der kører. Lyden er tydeligst på den video der varer 17 sek.

Link: https://photos.app.goo.gl/iStPTsloUulHNMW03

På forhånd tak.
Hanse

Re: Mislyd fra dyser C200

Indlæg af Hanse »

Jeg har samme model og km, og jeg har samme problem. Får nu skiftet blæsermotoren der sidder under handskerummet, på garantien. Det er med største sandsynlighed også det der er problemet med din. Man kan smøre lejerne, men det er vist at udskyde problemet.
Nisbenz

Indlæg af Nisbenz »

Tak for dit svar Hanse.

De skiftede blæsemotoren under garanti og nu er lyden forsvundet.

Har du ellers haft gode erfaringer med din C200? Nogle problemer eller andet der er værd at tjekke inden garantien udløbe?
Hanse

Indlæg af Hanse »

Det var godt det også var det med blæseren.

Jeg har udover blæsere haft en defekt temperaturmålersensor, så temperaturen på kølevandet fes op og ned. Der blev hele "huset" skiftet på garantien. Derudover spildte den kølervæske, og det viste sig at være en lille plastik dims eller pakning der var blevet skør.

Der har egentlig været det eneste og hører til i småtingsafdelingen. Bilen ligner og kører jo som en ny vogn.

Men på fredag skal den lige en tur op på værkstedet, da jeg har reklameret over følgende:

1) En løs ting/airbag rattet rasler og driver mig til vanvid
2) I tomgang giver bilen periodisk et "ryk" fra sig. Udefra lyder det som om den lige kløjs et øjeblik og så går den igen.
Tror måske det er noget luftmassemåler eller beskidte dyser (gætter egentlig bare. Er absolut ikke mekaniker...)

Synes nu også motoren er noget traktoragtig når den er kold, men det er måske bare sådan...

De fem ting jeg har haft med den, har jeg iøvrigt set mange have på udenlandske fora, så det er nok helt normalt at de fejl kommer på den.

vh
Hans
Nisbenz

Indlæg af Nisbenz »

Hej Hanse,
Er du stadig glad for din C200? Har du fået udbedret de fejl der var på den? Hvor bor du henne i landet?
mvh,
Nis
Besvar