Jeg har været i gang med at tilspænde forhjulslejerne, da der kom nogle klunklyde, når jeg kørte over skarpe kanter i asfalten.
Efter jeg har tilspændt forhjulslejerne lidt, er klunklyderne næsten væk. Men jeg ønsker at klunklydene helt skal forsvinde, men er bange for at spænde lejerne for meget, hvorved de går til ret hurtig.
Er der et tal for tilspændingsmomentet eller er det noget med at skrue den specielle møtrik helt ind og så løsne møtrikken med en ½ omdrejning
Er der nogen som har erfaring herpå ?
Forhjulslejer på w211
Re: Forhjulslejer på w211
Hej Bent.
Sandsynligvis dine "kødben" bærearmsbøsninger eller ditto i stabilisatorarmen, der er slidte. Spænd endelig ikke lejerne mere end du lige præcis kan fornemme lidt slør, ellers vil de brænde varme.
Jolars
Sandsynligvis dine "kødben" bærearmsbøsninger eller ditto i stabilisatorarmen, der er slidte. Spænd endelig ikke lejerne mere end du lige præcis kan fornemme lidt slør, ellers vil de brænde varme.
Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Re: Forhjulslejer på w211
Bærearme og kødben er skiftet af MB
Alle bærekugler, styrekugler og stabilisatorstang, er tjekket af MB
MB har spændt hjullejerne, højre side er nu ok, men venstre hjulene laver de klunklyde, når jeg f.eks kører på grusveje o.l.
Jeg skal have spændt venstre hjulene, men er som du skriver, bange for at spænde for meget.
Jeg har søgt på internettet uden at kunne finde et svar på, hvor meget må forhjulslejet spændes.
MB spændte rimelig hårdt sammen og løsnede derefter med en halv omdrejning.
Så hvor meget må forhjulslejet spændes
Alle bærekugler, styrekugler og stabilisatorstang, er tjekket af MB
MB har spændt hjullejerne, højre side er nu ok, men venstre hjulene laver de klunklyde, når jeg f.eks kører på grusveje o.l.
Jeg skal have spændt venstre hjulene, men er som du skriver, bange for at spænde for meget.
Jeg har søgt på internettet uden at kunne finde et svar på, hvor meget må forhjulslejet spændes.
MB spændte rimelig hårdt sammen og løsnede derefter med en halv omdrejning.
Så hvor meget må forhjulslejet spændes
Re: Forhjulslejer på w211
Lejer må ikke spændes helt til, så brænder de af.. derfor løsner man leje møtrikken lige en anelse, noget andet må være galt. Hvad med tårnlejer ? Slitage kan godt give lyde som knirkende/klonke lyde
Jolars
Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Re: Forhjulslejer på w211
Bilen er med luftaffjering.
Jeg har spurgt MB, om det kunne være tårnlejer som gav støjen - svaret var, at da bilen er med luftaffjering, så er der ingen tårnlejer.
Jeg synes det er mærkelig, at alle bolter og møtrikker er oplyst til et moment, men åbenbart ikke noget konkret, når forhjulslejet skal tilspændes - er det ikke mærkeligt
Jeg har spurgt MB, om det kunne være tårnlejer som gav støjen - svaret var, at da bilen er med luftaffjering, så er der ingen tårnlejer.
Jeg synes det er mærkelig, at alle bolter og møtrikker er oplyst til et moment, men åbenbart ikke noget konkret, når forhjulslejet skal tilspændes - er det ikke mærkeligt
Re: Forhjulslejer på w211
Næ egentligt ikke. Du spænder jo møtrikken til og løsner lidt så den jo netop ikke er spændt med et moment, har aldrig hørt om minus moment 
Jolars
Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Re: Forhjulslejer på w211
Når noget er konisk, så kan man jo spænde indtil noget går galt- så hjælper det ikke at skrue møtrikken lidt tilbage.
Jeg kan læse i nogle gamle tråde, at andre også har været i tvivl.
- Der spændes mange gange for meget, og så brænder lejet af i løbet af nogle tusinde km.
Spændes der for lidt, så støjer det på grusveje og andre ujævne veje.
Det bedste ville være, at finde den rigtige tilspænding - men hvor er den
Jeg kan læse i nogle gamle tråde, at andre også har været i tvivl.
- Der spændes mange gange for meget, og så brænder lejet af i løbet af nogle tusinde km.
Spændes der for lidt, så støjer det på grusveje og andre ujævne veje.
Det bedste ville være, at finde den rigtige tilspænding - men hvor er den