Michael Heegaard her fra Onkel Bents profil

Jeg har en Mercedes Vito 110D 2,3 TD fra 97 (Model W638 - 312.000 km) som er blevet oliedrikker.
Den havde i sommers fået tiltusket sig en tøffelyd som jeg ikke lagde yderligere i, men på en ferie til alperne fandt den på at små ryge og siden drikke rigeligt olie (1 L pr. 100 km) Bilen kom hjem og har siden stået stille.
I dag har jeg så ved hjælp af min Onkel Bent her (Tak du er sku en sej gut!) fået pillet motoren ud af min Vito + hevet motoren ud af en donerbil også.
Nysgerrige som vi var hev vi "oliedrikkeren" fra hinanden for ligesom at fejlsøge på den.
Trykrøret under motoren var godt sovset ind i olie (0,5 liter ca.) og også i forrøret var der forsamlet en mindre pøl sort væske.
Tanken går selvfølgelig på turbo'en, man da det jo ikke forklarede tøffelyden, og efter lidt kiggen i kanalerne så pillede vi også toppen af.
Udstødningskanalen på cylinder 1 er nemlig meget kokset og sodet, forkammeret er fragmenteret og der er mærker i stempel og top efter det ødelagte forkammer. Dertil skal tilføjes at stemplet i cylinder 1 kan vrikke mere end de øvrige 3.
Først tænkte vi at det self. var olien fra Turboen, men hvorfor er det så kun cyl. 1 der er sodet og kokset?
Nogen der har et godt bud på hvilke(n) sygdom(e) min bil har pådraget sig.
Med venlig hilsen.
Michael Heegaard