Jeg er den umådeligt glade ejer af en Mecedes Vito 110D 2,3TD fra 1997 med rust i kanten, 315.000 km i skroget (195.000 i motoren) og en hel del lande og gode oplevelser i bagagen.
Bilen er jeg umådelig glad for, den gør det godt og kommer frem næsten hvor som helst jeg har behov.
Både inden for sport og igennem skoven når vi bygger hytte ude på spejderpladsen. Ja jeg har sågar fældet et par småtræer med den

Men, da jeg fik lagt ny motor i for 3.000 km siden (Den gamle ødelagde toppakningen, hold stille for længe og så var det lige nemmest - Tak Onkel Bent!)
Så har et par detaljer meldt sig.
Den " nye" motor har et højere olieforbrug end den gamle. (Før den døde altså

Derudover er den "nye" motor er langsommere end den gamle.
Den gamle skulle være justeret til 1 grad tidligere i diesel indsprøjtningen - hvilket passer meget godt med, at den nye er dårligere til at accelerere over de 110 km/t og derudover går roligere (vibrerer mindre) i tomgang, topfarten er også mere slatten end med den gamle motor.
Kan jeg selv stille den 1 grad tidligere i indsprøjtningen eller skal der specialværktøj og special måleudstyr til dette?
Flere af mine diesel venner siger også at jeg kan give den 1/6 del til en 1/4 på diesel skruen. Men vi har ledt efter den forgæves.
Jeg ved fra deres erfaringer at der er massere af kræfter at hente, men jeg er for forfængelig til at kunne acceptere for meget diesel os, til at jeg vil overdrive denne procedure.
Hvor finder jeg diesel justeringen på min motor? Og skal den skruen den ene eller den anden vej?
Vakuum kopperne der sidder i slange forbindelse til manifolden, hvilken indflydelse har de på motoren og Dieselindsprøjtningen? (Vi fandt jo en justerskrue her med en kontramøtrik på)
Det skal siges at jeg har denne guide

Tak for et fint forum.
Mvh
Michael "Velo" Heegaard