W638 Vito 110D Olieforbrug og diesel justering +?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Velo

W638 Vito 110D Olieforbrug og diesel justering +?

Indlæg af Velo »

Hej Forum.
Jeg er den umådeligt glade ejer af en Mecedes Vito 110D 2,3TD fra 1997 med rust i kanten, 315.000 km i skroget (195.000 i motoren) og en hel del lande og gode oplevelser i bagagen.

Bilen er jeg umådelig glad for, den gør det godt og kommer frem næsten hvor som helst jeg har behov.
Både inden for sport og igennem skoven når vi bygger hytte ude på spejderpladsen. Ja jeg har sågar fældet et par småtræer med den :lol:

Men, da jeg fik lagt ny motor i for 3.000 km siden (Den gamle ødelagde toppakningen, hold stille for længe og så var det lige nemmest - Tak Onkel Bent!)
Så har et par detaljer meldt sig.

Den " nye" motor har et højere olieforbrug end den gamle. (Før den døde altså :-D ) Kan det være fordi den har stået stille for længe? Og kan man give den noget rens, noget pakdåse opfrisker eller andet? Motorens drift temperatur ligger på omkring de 75 grader ifølge termometeret på instrumentbrættet.

Derudover er den "nye" motor er langsommere end den gamle.
Den gamle skulle være justeret til 1 grad tidligere i diesel indsprøjtningen - hvilket passer meget godt med, at den nye er dårligere til at accelerere over de 110 km/t og derudover går roligere (vibrerer mindre) i tomgang, topfarten er også mere slatten end med den gamle motor.

Kan jeg selv stille den 1 grad tidligere i indsprøjtningen eller skal der specialværktøj og special måleudstyr til dette?

Flere af mine diesel venner siger også at jeg kan give den 1/6 del til en 1/4 på diesel skruen. Men vi har ledt efter den forgæves.
Jeg ved fra deres erfaringer at der er massere af kræfter at hente, men jeg er for forfængelig til at kunne acceptere for meget diesel os, til at jeg vil overdrive denne procedure.

Hvor finder jeg diesel justeringen på min motor? Og skal den skruen den ene eller den anden vej?

Vakuum kopperne der sidder i slange forbindelse til manifolden, hvilken indflydelse har de på motoren og Dieselindsprøjtningen? (Vi fandt jo en justerskrue her med en kontramøtrik på)

Det skal siges at jeg har denne guide Billede Men at mit teknisketyske så absolut ikke er flydende.

Tak for et fint forum.
Mvh
Michael "Velo" Heegaard
Velo

Re: W638 Vito 110D Olieforbrug og diesel justering +?

Indlæg af Velo »

Bilen drikker stadig olie lige så stille.

Kan man give den en omgang rens eller tætner så den holder op med at slubre?
Hans Jørgen Knudsen

Re: W638 Vito 110D Olieforbrug og diesel justering +?

Indlæg af Hans Jørgen Knudsen »

Hej
På www kan du finde et produkt fra RVS Technology, ifølge beskrivelsen er det et vidunderprodukt der klarer en hovedrep. på få minutter. Jeg ved ikke om det virker, har aldrig prøvet det.
Har kopieret noget tekst fra deres web side og indsat det herunder.

http://www.weboil.dk/group.asp?group=37

RVS Technology® | Tip en ven

Nu også TÜV dokumenteret at du sparer op til 5,6 % på brændstoffrobruget, samtidig med at der
selvfølgelig ingen negative følger er ved brugen af RVS-TEC!
Læs mere om TÜV rapporten her!

Læs om nogle af alle de gode erfaringer der er med RVS-TEC her.
Approved by TÜV
TÜV SÜD Automotive
Report Nr: 10-00053-UA-GBM-00

Kort fortalt, RVS-TEC ligger et metal keramisk lag på de slidte dele, hvorved tolerancerne bliver genddanet.
Læs det omfattende materiale og dokumentation på virkningen af RVS-TEC her.

1. G4 RVS Technology® Treatment til BENZINMOTOR
Olievolumen i motor 2-4 liter. Nem, gennemtestet og effektfuld motorrenovering. Leveringstid 1-2 hverdage
[ Læg i kurv ]
Pris: DKK 330,00 [/color]
Hans J.
Besvar