W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Hejsa.
Jeg har ovenstående model. På vej hjem fra arbejde idag, lagde jeg mærke til at bilen hylede næsten som en kompressor og kort efter ville gearkassen bare ikke trække bilen længere. Jeg trak ind til siden og holdt der i ca. 5 min. Startede bilen og den kunne kører igen. Kørte godt en km. og bemærkede at det røg voldsomt ud under bilen og kort efter ville gearkassen igen ikke trække bilen. Jeg kunne heldigvis trille hjem. Kan nogen hjælpe mig med det problem og måske forklare mig hvad jeg skal gøre? Og gerne prisoverslag.
PS. Røgen kom ikke fra motorrum, men formentlig fra gearkassen.
Med venlig hilsen
K. Lund
Jeg har ovenstående model. På vej hjem fra arbejde idag, lagde jeg mærke til at bilen hylede næsten som en kompressor og kort efter ville gearkassen bare ikke trække bilen længere. Jeg trak ind til siden og holdt der i ca. 5 min. Startede bilen og den kunne kører igen. Kørte godt en km. og bemærkede at det røg voldsomt ud under bilen og kort efter ville gearkassen igen ikke trække bilen. Jeg kunne heldigvis trille hjem. Kan nogen hjælpe mig med det problem og måske forklare mig hvad jeg skal gøre? Og gerne prisoverslag.
PS. Røgen kom ikke fra motorrum, men formentlig fra gearkassen.
Med venlig hilsen
K. Lund
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
BWJ skrev:Tjek olien på kassen - straks
Er det noget jeg selv kan gøre? Eller skal bilen på et værksted
Pfh tak
Kjeld.
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Hvis det er 5 trins skal du bare have dig en målepind,K.lund skrev:BWJ skrev:Tjek olien på kassen - straks
Er det noget jeg selv kan gøre? Eller skal bilen på et værksted
Pfh tak
Kjeld.
Husk at olie standen skal aflæses med motoren i tomgang og gearvælgeren i "P"
ZOOM ZOOM.
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Det er e 5 trins gearkasse. Den målepind, er det en man kan købe, eller er det specialværktøjer? Noteret at den skal stå i tomgang med gearvælger i P. Mange tak for info. Jeg håber, at det blot er olie den mangler da en ny kasse er ret dyr.BWJ skrev:Hvis det er 5 trins skal du bare have dig en målepind,K.lund skrev:BWJ skrev:Tjek olien på kassen - straks
Er det noget jeg selv kan gøre? Eller skal bilen på et værksted
Pfh tak
Kjeld.
Husk at olie standen skal aflæses med motoren i tomgang og gearvælgeren i "P"
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Ingen spec. værktøj, kun denne. http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 0/KA-6953/
ZOOM ZOOM.
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Jeg har købt og modtaget oliepinden til gearkassen. Startede bilen op kold som foreskrevet og målte olien. For det første var olien kul sort og gik over den øverste del af måledelen af pinden.BWJ skrev:Ingen spec. værktøj, kun denne. http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 0/KA-6953/
Når bilen er kold, kører gearkassen udemærket men når den bliver varm stopper den med at virke. Kan olien være årsag til dette?
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Hvis den har været over øverste mærke i kold, er der for meget olie på, olien burde være lyserød/mørkerød på en hvid serviet, og IKKE SORT.
Få lavet gearkasseservice på den før du kører igen, (skylning) og håb at det er nok, ellers lyder det MEGET dyrt.
Få lavet gearkasseservice på den før du kører igen, (skylning) og håb at det er nok, ellers lyder det MEGET dyrt.
ZOOM ZOOM.
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Tak for dit hurtige svar.BWJ skrev:Hvis den har været over øverste mærke i kold, er der for meget olie på, olien burde være lyserød/mørkerød på en hvid serviet, og IKKE SORT.
Få lavet gearkasseservice på den før du kører igen, (skylning) og håb at det er nok, ellers lyder det MEGET dyrt.
Ja lyserød var olien godt nok ikke. Den var vitterlig kul sort og virkede red fed i konsistensen.
Jeg formoder at det kun er en Mercedes specialist der kan skylle gearkassen og lave service på den? Hvilket prisleje ligger sådan en tur i?
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Olien er meget tynd når den er som den skal være.
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men JTC http://jtcmb.dk/kontakt/ som også har sin gang her i forum, kan klare opgaven - mener det er 3 af de lange han tager for det.
Giv ham evt. et ring - roder iøvrigt kun med MB, de andre er nok for svære

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men JTC http://jtcmb.dk/kontakt/ som også har sin gang her i forum, kan klare opgaven - mener det er 3 af de lange han tager for det.
Giv ham evt. et ring - roder iøvrigt kun med MB, de andre er nok for svære



ZOOM ZOOM.
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Jeg bor i Nødebo Nordsjælland. De 3 kilo, er det for et fuldt service af gearkassen? Jeg tænker på at tømme kassen for olie her i weekenden og hælde nyt olie på, så den måske kan kører på værkstedet selv. Kan man se i olien om kassen er slidt op? Tænker her metalspåner osv.BWJ skrev:Olien er meget tynd når den er som den skal være.
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men JTC http://jtcmb.dk/kontakt/ som også har sin gang her i forum, kan klare opgaven - mener det er 3 af de lange han tager for det.
Giv ham evt. et ring - roder iøvrigt kun med MB, de andre er nok for svære![]()
![]()
Kjeld
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Jeg bor i Nødebo Nordsjælland. De 3 kilo, er det for et fuldt service af gearkassen? Jeg tænker på at tømme kassen for olie her i weekenden og hælde nyt olie på, så den måske kan kører på værkstedet selv. Kan man se i olien om kassen er slidt op? Tænker her metalspåner osv.BWJ skrev:Olien er meget tynd når den er som den skal være.
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men JTC http://jtcmb.dk/kontakt/ som også har sin gang her i forum, kan klare opgaven - mener det er 3 af de lange han tager for det.
Giv ham evt. et ring - roder iøvrigt kun med MB, de andre er nok for svære![]()
![]()
Kjeld
E500 årgang 2003
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Det er svært at afgøre hvor meget den har taget skade, hvis olien er død .K.lund skrev:Jeg bor i Nødebo Nordsjælland. De 3 kilo, er det for et fuldt service af gearkassen? Jeg tænker på at tømme kassen for olie her i weekenden og hælde nyt olie på, så den måske kan kører på værkstedet selv. Kan man se i olien om kassen er slidt op? Tænker her metalspåner osv.BWJ skrev:Olien er meget tynd når den er som den skal være.
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men JTC http://jtcmb.dk/kontakt/ som også har sin gang her i forum, kan klare opgaven - mener det er 3 af de lange han tager for det.
Giv ham evt. et ring - roder iøvrigt kun med MB, de andre er nok for svære![]()
![]()
Kjeld
Spåner plejer at sidde i bundkarrer hvor der ligger en magnet, - ja det er for fuld service (skylning) af kassen.
Måske du skulle ringe til Stefan hos Gørløse autoimport, som ligger tættere på dig, og få et råd.
Var det min, med den historik, ville den ikke køre 1 meter før efter et service.
ZOOM ZOOM.
Re: W211 E500 Gearkasse glider og vil ikke tage fat
Jeg tog ingen chancer og købte en renoveret gearkasse og har netop fået den skiftet. Olien er chekket og bilen kørte fantastisk. Men, der kommer olie ud oppe oven på gearkassen præcis som den gamle. Og jeg kan ikke lige se hvordan det kan lade sig gøre. Som jeg kan se er der oliekøler på gearkassen og de rør er intakte, men kan køleren eller rør være tilstoppet på en eller anden måde? Er det noget du har oplevet før?BWJ skrev:Det er svært at afgøre hvor meget den har taget skade, hvis olien er død .K.lund skrev:Jeg bor i Nødebo Nordsjælland. De 3 kilo, er det for et fuldt service af gearkassen? Jeg tænker på at tømme kassen for olie her i weekenden og hælde nyt olie på, så den måske kan kører på værkstedet selv. Kan man se i olien om kassen er slidt op? Tænker her metalspåner osv.BWJ skrev:Olien er meget tynd når den er som den skal være.
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men JTC http://jtcmb.dk/kontakt/ som også har sin gang her i forum, kan klare opgaven - mener det er 3 af de lange han tager for det.
Giv ham evt. et ring - roder iøvrigt kun med MB, de andre er nok for svære![]()
![]()
Kjeld
Spåner plejer at sidde i bundkarrer hvor der ligger en magnet, - ja det er for fuld service (skylning) af kassen.
Måske du skulle ringe til Stefan hos Gørløse autoimport, som ligger tættere på dig, og få et råd.
Var det min, med den historik, ville den ikke køre 1 meter før efter et service.
På forhånd tak
Kjeld.
E500 årgang 2003